Damm licht haar Estrella ster op

Estrella Damm is al 15 jaar verbonden aan paddle tennis en ziet de komst van buitenlandse locaties in de WPT als een kans om haar merk internationaal te versterken.

Ongeveer 15 jaar geleden hadden de mensen van Estrella Damm een visie. Hoewel ze al verbonden waren met sporten als voetbal, tennis, zeilen en andere grote sportevenementen, ondersteunen ze nu ook een discipline die geboren is in de jaren ’80, een variatie op tennis maar met een onberekenbaar populair succes. Sinds enkele jaren zijn bij veel tennisverenigingen de gravelbanen vervangen door paddle courts, een ongekend succes in met name Zuid-Amerikaanse landen, de Verenigde Staten en Canada.

De brouwerij sponsort al 13 jaar één van meest prestigieuze paddle courts – de Gemeenschap van Madrid, met meer dan 3.000 leden – en in 2015 zijn zij voor het derde seizoen de belangrijkste sponsor van de World Paddle Tour (WPT), het grootste professioneel event waarbij alle paddle spelers het tegen elkaar opnemen.

Een van de grootste attracties van de World Paddle Tour dit seizoen is de toetreding van nieuwe locaties in Dubai, Monte Carlo, Argentinië en Portugal. We spraken met Sergi Perez, het hoofd van de sportsponsoring in Damm, over de internationale impact en marketing strategie.

Wat is het sportsponsoring beleid van Estrella Damm’s?
Historisch gezien zijn Damm als bedrijf en Estrella Damm als merk nauw verbonden met de sport. Het bewijs van deze, en om een voorbeeld te noemen, is dat wij de oprichters zijn van de Catalaanse Basketball League, de voorloper van de huidige ACB League. In 1992 waren wij ook sponsors van de Olympische Spelen in Barcelona, en wij zijn de enige particuliere onderneming met een jeugd voetbalclub (CF Damm) waarin wij al meer dan 50 jaar meespelen in de hoogste divisies. Wij zijn van mening dat de waarden van de sport, zoals sportiviteit, inspanning en kameraadschap past bij ons merkimago en onze filosofie. Bovendien heeft het ons geholpen om internationaal meer naamsbekendheid te genereren.

Aan welke eisen moet een evenement / competitie voldoen om een sponsor als Damm aan te trekken?
Ons merk is zeer universeel en we konden vrijwel elk sportevenement sponsoren, maar vanwege financiele middelen focussen we ons op een aantal. We zijn voornamelijk gericht op voetbal, tennis en paddle, en vooral in gebieden waar we belangrijke niveaus van de distributie van het merk hebben. Daarnaast hechten wij veel belang aan de internationale impact van een evenement en de relatie met de stad Barcelona.

Welke waarden geeft sport aan het merk?
Sportiviteit, kameraadschap en inspanning zijn de belangrijkste waarden.

Laten wij ons focussen op de paddle tennis. Hoe lang ben je al verbonden met de sport en waarom?
We ondersteunen paddle tennis voor al meer dan 15 jaar. Wij waren als merk in eerste instantie de pioniers in het organiseren van een amateur paddle circuit in Madrid, en vandaag de dag is de Estrella Damm amateur-circuit de belangrijkste van de stad. Vorig jaar werden wij opgenomen in het Guinness Book of Records voor het behalen van een maximum aantal deelnemers in één van de evenementen. Door het organiseren van dit toernooi in de afgelopen 15 jaar, hebben wij eersterangs mogen meegenieten van de spectaculaire groei die deze sport heeft gehad. En dat is waarom wij voor Estrella Damm de mogelijkheid zagen om zich te associëren met paddle tennis. Nu kunnen we met trots zeggen dat Estrella Damm het merk is die het meest herkend wordt door alle liefhebbers van deze sport.

Damm1

U heeft van het begin af aan de World Paddle Tour gesteund, maar medio 2014 moest u ook het risico managen dat het ging verdwijnen. Hoe was die periode?
In 2013 werden we de belangrijkste sponsor van de nieuw georganiseerde World Paddle Tour, een circuit vervangen van de Paddle Pro Tour en gemaakt met de ambitie om een leidende circuit in de internationale sport landschap geworden. Vorig jaar hebben we een stap vooruit gezet, want Damm werd de enige aandeelhouder van de vennootschap die de World Paddle Tour organiseert. Ik moet toegeven dat het een moeilijke tijd was, maar we dachten dat we met deze belangrijke stap de levensvatbaarheid van de World Tour Paddle zouden verzekeren en de doelstelling voor het creëren van een grote internationale circuit zouden handhaven. Hierbij wil ik graag benadrukken dat de WPT management volledig onafhankelijk is en met een team van professionals werkt die ook onafhankelijk zijn an de Estrella Damm sponsoring team. We beginnen de eerste resultaten te zien. Er zijn een aantal zeer belangrijke merken zoals Adeslas die ook aanwezig willen zijn tijdens het circuit, wij hebben het verhoogd tot 20 evenementen en de media tonen iedere dag steeds meer interesse.

Wat voor impact hebben de nieuwe internationale locaties als Dubai, Monte Carlo, Argentinië en Portugal voor Estrella Damm?
Voor Estrella Damm is het essentieel dat de sportevenementen een internationaal karakter en invloed hebben. Op dit moment is ons merk is aanwezig in meer dan 85 landen en dit betekent het genereren van internationale merkondersteuning. De internationale allure van de WPT is noodzakelijk voor een merk als de onze, en hetzelfde geldt voor de rest van de sponsoren. Gelukkig groeit paddle tennis met name buiten onze grenzen en weten wij dat er veel landen geïnteresseerd zijn in de WPT.

Wat zal deze internationalisering jullie brengen?
Het belangrijkste in deze nieuwe markt is de zichtbaarheid van ons merk.

Dit jaar ging paddle tennis het Guinness Book of Records in dankzij het evenement dat binnen de Estrella Damm Paddle Circuit georganiseerd werd. Waar komt het idee vandaan en wat was de return op de marketing strategie?
Het idee kwam van hetzelfde team dat het circuit in Madrid organiseert, nadat zij zagen dat de inschrijvingen voor de evenementen ieder jaar toenamen, en de spelers ook steeds meer tevreden waren. De organisatie van het circuit is zeer professioneel. Zodra het record werd bereikt en was gecontroleerd, voerden wij een intensieve communicatiecampagne zowel in de sport media als op de sociale netwerken, wat een zeer belangrijke return is geweest voor het circuit en Estrella Damm. Bovendien zorgden de deelnemers van het record ook zelf voor veel publiciteit via hun sociale netwerken.

Damm2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *