Globalisering van football business en de oorlog van de geslachten

Interview met David Goldblatt, historicus, socioloog, journalist, presentator en gastspreker van de Master in Football Business in partnership with FC Barcelona

David Goldblatt is in 1965 in Noord-Londen geboren en erfde zijn passie voor Tottenham Hotspur van zijn vader en grootvader. Hij was het soort kind dat tabellen en grafieken van de Spurs-liga in zijn slaapkamer had hangen. In 2002 resulteerde zijn obsessie voor voetbal in het Wereld Voetbal Jaarboek – een 750 pagina tellende encyclopedie met infographics over wereldvoetbal, dat gepubliceerd werd in negen talen. Hij stopte met zijn baan als docent over politiek aan de universiteit en ging door met zijn onderzoek over de sociale theorie en globalisering. Daaruit ontstond The Ball is Round: A Global History of Football, dat gepubliceerd werd in 2006. Hij is sindsdien op dezelfde manier doorgegaan.

Kun je uitleggen wat je onderzoekswerk in voetbal inhoudt?

Ik ben historicus, socioloog, journalist en presentator. Mijn werk bevindt zich ergens tussen toegankelijk academisch en ernstige journalistiek, met synoptische vegen uit bestaande literatuur en zoveel mogelijk origineel onderzoek wat binnen mijn bereik ligt. Sinds 2006 publiceerde ik ‘Futebol Nation’, een geschiedenis van het Braziliaanse voetbal, ‘The Game of Our Lives’, over het Engels voetbal en de maatschappij na Margaret Tatcher, en ‘The Games’, een sociaal-politieke geschiedschrijving over de Olympische Spelen.

Wat vind je van de huidige staat van football business wereldwijd?

Precies hetzelfde als van het proces van economische globalisering: briljant en rijk bovenaan de top en uitgehold en oneerlijk onderaan. Verwacht meer van dit soort dingen.

Wat zijn de belangrijkste trends en welke veranderingen zijn wellicht nodig?

Een gestage verschuiving in het evenwicht tussen beide seksen doordat het vrouwenvoetbal groeit en meer vrouwen hun plaats vinden in meer niches in de industrie. Verwacht meer seksistische reacties van allerlei aard.

In hoeverre is het belangrijk de geschiedenis van voetbal te kennen om football business te begrijpen?

Wereldwijd wordt er onderhandeld vanuit de betekenis en authenticiteit van het verleden, kijk alleen maar naar de hoeveelheid clubs die in de afgelopen 20 jaar een museum hebben geopend. Het bestuderen van de geschiedenis van voetbal geeft je argumenten om erover te praten zonder toevlucht te hoeven zoeken tot clichés, en kritisch denken en cultureel bewustzijn wat elke voetbalfan nodig heeft.

Hoe zie je de recente gebeurtenissen in football business vanuit een historisch perspectief? Zijn ze in lijn met de geschiedenis of gaat het om ongekende veranderingen?

Leicester City won de Premier League, het Verenigd Koninkrijk stemde ervoor de EU te verlaten … Je kunt nergens meer op inzetten.

STUDEREN AAN HET JOHAN CRUYFF INSTITUTE

Informeer vrijblijvend naar de Master in Football Business in partnership with FC Barcelona (Barcelona, Engels) dat in september van start zal gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *