Red Bull geeft vleugels aan de wereld voor het goede doel

Honderdduizenden mensen nemen op dezelfde dag, op hetzelfde tijdstip en over de hele wereld deel aan de Red Bull Wings For Life World Run, het unieke evenement in sponsoractivering

Dankzij een oproep van Red Bull nemen honderdduizenden mensen over de hele wereld, op dezelfde dag, op hetzelfde tijdstip, deel aan één van de meest indrukwekkende sportevenementen ter wereld voor het goede doel: de Red Bull Wings For Life World Run. Een run met enorme impact, sociaal gezien en qua branding, organisatorische middelen en sponsoringactivering. Red Bull geeft vleugels aan de renners die onder de slogan ‘Ren voor degenen die dat niet kunnen’, geld inzamelen voor onderzoek naar ruggenmergletsels.

Als één merk zich een referentie mag noemen in internationale sportmarketing en -sponsoring, dan is dat Red Bull. De Oostenrijkse multinational in energy drinks heeft een duidelijk omschreven image: het is het merk van degenen die durven, van avonturiers die risico nemen, hun adrenaline willen verhogen, van degenen die zich niet willen aanpassen en hun grenzen opzoeken. Niet erg fysiek, omdat Red Bull Wings for Life is ontstaan vanuit het persoonlijke verhaal van een bewogen miljardair en de oprichter van Red Bull zelf, Dietrich Mateschitz.

In 2003 was zijn goede vriend en ex wereldkampioen motorcross, Heinz Kinigadner, bij de Grand Prix MotoGP in Duitsland, toen hij een telefoontje kreeg dat zijn leven zou veranderen: zijn zoon Hannes was getroffen door een ernstig ongeval in Oostenrijk tijdens deelname aan een race voor het goede doel, waaraan hij deelnam namens zijn vader. Hij was slechts 19 jaar. Liggend op de brancard overleefde Hannes in die eerste momenten twee hartstilstanden, een beroerte en symptomen van verstikking, maar hij bleef voor de rest van zijn leven verlamd vanaf de nek en gebonden aan de rolstoel. Zo begon zijn persoonlijke strijd en tegelijk de strijd van zijn vader naar middelen om onderzoek naar ruggenmergletsels te ondersteunen. Dietrich Mateschitz hielp zijn goede vriend door de wereldberoemde Wings For Life Foundation op te richten.

De Red Bull Wings For Life World Run is één van de meest indrukwekkende evenementen van de Foundation van het merk, een epische race met het stempel van het merk, zonder begin en eind maar een nieuwe manier van running, waarbij het gaat om wie het ’t langste volhoudt. De overwinning op jezelf is de persoonlijke strijd van allen die deelnemen aan Wings For Life, trouw aan de filosofie van het merk. Met een knipoog naar de oprichters van het merk – grote fans van de motorsport – hebben de organisatoren besloten om tijdens het evenement gebruik te maken van speciale auto’s, de Catcher Cars, die met sensoren zijn uitgerust om het uithoudingsvermogen van de deelnemers te testen.

In deze vierde editie is 7 mei, 11.00 uur (UTC) gekozen. En als plaatsen een aantal emblematische steden in 24 verschillende landen (waaronder Breda). De verwachting is dat er meer dan 150.000 renners gaan deelnemen. Dertig minuten later starten de Catcher Cars met een snelheid van 15 km/u. De snelheid van de auto’s zal toenemen tot 35 km/u naarmate de run vordert. De winnaar is degene die de auto het langst voorblijft.

Red Bull geeft vleugels aan de wereld voor een goed doel - Johan Cruyff Institute

In deze editie van het evenement kan Red Bull rekenen op een aantal bekende ambassadeurs en gesponsorde sporters. Bekende gezichten zoals die van Carlos Sainz Jr., Formule Eén coureur; David Coulthard, een coureur die nu gestopt is; de Mexicaanse voetballer Rafa Marquez; de stratosfeer springer Felix Baumgartner; Olympisch medaillewinnaar alpine skiën Henrik Kristoffersen; multidisciplinaire atleet Reini Sampl die meedoet aan de race en een ongeluk heeft gehad in 1996, waarbij hij verlamd raakte en nu beoefenaar is van rolstoel basketbal en winnaar van drie Olympische gouden medailles skiën; Adil Khalid, de kampioen van de Volvo Ocean Race; en de jongste belofte van de Formule Eén, Max Verstappen. Zij allen zullen, met anderen, deelnemen aan de wereldwijde sponsoractivering.

Red Bull gives the world wings for a charitable cause - Johan Cruyff Institute

In 2014, na twee jaar van intensieve ontwikkeling en planning, zag de eerste editie van de race het licht. Volgens Anita Gerhardter, CEO van Wings For Life “was het vanaf het begin een grote organisatorische uitdaging. Het ‘checkpoint’ van de race was in Spielberg (Oostenrijk) waar een team van tijdwaarnemers, technici en communicatie-experts de data, beelden en impressies uit de hele wereld verzamelden. Het is nog steeds elk jaar erg spannend. Ik herinner me het emotionele moment dat de eerste deelnemer in een rolstoel deelnam, Aaron Anderson, die meer dan 64 kilometer aflegde”.

Red Bull gives the world wings for a charitable cause - Johan Cruyff Institute

Red Bull Wings For Lige World Run Operations center

Red Bull geeft vleugels aan de wereld voor een goed doel - Johan Cruyff Institute

Anita Gerhardter, CEO van Wings For Life

Het lijkt alsof Red Bull onbeperkt sportevenementen zonder concurrenten organiseert. Het is het bedrijf zelf dat zich steeds nieuwe uitdagingen stelt, om de eigen grenzen en die van haar Stichting te overtreffen. Vorig jaar waren er meer dan 130.000 geregistreerde deelnemers, met 203 verschillende nationaliteiten, 1.255.000 gelopen kilometers (3,3 keer de afstand van de aarde naar de maan); 6,6 miljoen euro opbrengst voor onderzoek naar ruggenmergletsels, en 16.000 gemobiliseerde vrijwilligers. Nog een record en een teken van de sociale impact dat een merk als Red Bull bewerkstelligt in wereld van de sport: de oudste atleet was 99 jaar en liep 2,3 kilometer alvorens te worden ingehaald.

Duizenden persoonlijke verhalen zullen de run van dit jaar en Red Bull tekenen. De wereld zal door de iconische rode stier gekleurd worden, een merk dat vleugels geeft aan internationale sportsponsoring.

STUDEREN AAN HET JOHAN CRUYFF INSTITUTE AMSTERDAM

Het Johan Cruyff Institute biedt een verrijkende leeromgeving met leermiddelen die gebaseerd zijn op interactief leren. We streven naar een mix van studenten uit de sport- en zakenwereld en maken het voor studenten mogelijk hun unieke ervaringen te delen en veel van elkaar te leren. Studenten worden uitgedaagd om actief deel te nemen aan creatieve uitdagingen die inzet, betrokkenheid en intuïtief denken vereisen. Informeer vrijblijvend naar onze programma’s, bijvoorbeeld:

Red Bull gives the world wings for a charitable cause - Johan Cruyff Institute

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *