Smart Stadiums: Als je je vijand niet kunt verslaan, sluit je dan bij hem aan

‘Smart stadiums’, trefpunten van de toekomst, verbeteren de fan-beleving door hen toegang te geven tot de nieuwe technologieën om zo de bedreiging ervan te verminderen

Vóór het digitale tijdperk gold er een stelregel die uitstekend werkte om de stadions te vullen tijdens grote sportevenementen: niets beter dan live genieten van sport; je moest er bij zijn om de authentieke emoties op het veld te beleven. De nieuwe technologieën en de grote media die hun enorme investeringen in tv-rechten willen terugverdienen, hebben deze regel ernstig in twijfel gesteld.

Een studie van telecombedrijf Cisco onthulde een zorgwekkende trend over de afgelopen tien jaar: 57% van de sportfans gaf er de voorkeur aan de wedstrijden thuis te bekijken. En de prognoses van sportdemograaf Rich Luker duiden op hetzelfde: hun onderzoek gaat uit van de grootste daling van sportfans in de leeftijdcategorie van 12 tot 34 jaar.

Smart Stadiums: Facility & Event Management - Johan Cruyff Institute

Barclay’s Center, New York

Een gezegde luidt: ‘If you can’t beat them, join them’. Om de mensen van de bank te krijgen ziet de sport-industrie – als bron van amusement – de moderne technologie steeds minder als bedreiging en gebruikt ze haar steeds meer, zodat het publiek online de ongemakken kan voorkomen die verbonden zijn aan het bezoek van een sport-evenement, zoals de wachtrijen om binnen te komen, parkeerproblemen, toiletbezoek, de bar-services en de instant herhalingen – vanuit verschillende invalshoeken – die de tv-programma’s bieden . Als je dat bij elkaar optelt herwint de oude stelregel volledig zijn kracht en is de sportbeleving vanuit het stadion de beste!

De stadions met de meest vooruitstrevende technologie ter wereld bevinden zich (natuurlijk) in de Verenigde Staten: Het Levi’s Stadium, thuisbasis van de San Francisco 49ers van de NFL, het Barclay’s Center van de Brooklyn Nets (NBA) en de New York Islanders (NFL) en het AT&T Center van de San Antonio Spurs (NBA) zijn de best uitgeruste stadions ter wereld, die de fans een onvergetelijke ervaring bieden zodat ze terug willen blijven komen.

Smart Stadiums: Facility & Event Management - Johan Cruyff Institute

Levi’s Stadium

Connectiviteit is van essentieel belang om van fan-interactie verzekerd te zijn. Dat geldt niet alleen voor het publiek onderling, maar voor alle services die het stadion biedt, zoals de verkoop, beveiliging, pers en de luxe ‘sky-boxen’ waar de zaken gedaan worden. De ‘millennials-generatie’ aarzelt geen seconde het stadion halverwege te verlaten als ze niet over een uitstekende internetverbinding beschikt en het netwerk ervoor zorgt dat alle services efficiënt functioneren. De drie bovengenoemde stadions bieden ongeveer 700 wifi-hotspots die voor een supersnelle, veilige en goede verbinding zorgen.

Daarnaast bieden gepersonaliseerde applicaties een unieke stadionbeleving. Een app die je helpt de snelste route naar het stadion te vinden, inclusief de tijd die nodig is om daar te komen, de beschikbare parkeerplaatsen laat zien, waar je je ticket kunt downloaden op je mobieltje, de route aangeeft naar je stoel en waar je ter plekke een betere plek kunt kopen als je vanuit een betere positie nog meer van het spektakel wilt genieten. Ook kun je in een stadion met een capaciteit van 20.000 toeschouwers gemakkelijk de dichtstbijzijnde services vinden, waar je bespaart op wachttijd door je frietjes en cola via een klik op je mobiel te bestellen.

Smart Stadiums: Facility & Event Management - Johan Cruyff Institute

Terwijl je geniet van de actie op het veld, geeft je telefoon toegang tot de herhalingen, statistieken en foto’s waarop jij de hoofdpersoon bent. De honderden camera’s verspreid over het stadion maken foto’s van de fans en vertonen die op de grote schermen, die zo onderdeel vormen van de ‘show’. De camera’s zijn in staat één miljoen foto’s per wedstrijd te maken. Om de jouwe te downloaden hoef je alleen maar de datum van de wedstrijd en je stoelnummer in te voeren. Je foto’s staan dan direct klaar om te delen via je sociale media. Het stadion van de Los Angeles Clippers van de NBA heeft deze technologie bijvoorbeeld beschikbaar en op wedstrijddagen maakt tussen de 15 en 25% van de bezoekers gebruik van deze mobiele app.

Smart Stadiums: Facility & Event Management - Johan Cruyff Institute

AT&T Center, San Antonio Spurs’ arena

De voordelen voor de fan zijn duidelijk en de investeringen in de sportfaciliteiten zijn aanzienlijk, maar leveren voldoende voordelen op voor de franchisenemers. De technologie biedt tal van gegevens over de sportconsument: wie hij is, hoe hij is, hoe hij zich beweegt, welke gewoontes hij heeft en hoe hij tot ons is gekomen. En dat allemaal in real time. De fan haalt intussen het maximale uit de mogelijkheden die de site biedt en voor de eigenaar is het van belang dat de interactie zo lang mogelijk duurt. De technologie zorgt voor de rest.

GERELATEERDE STUDIEPROGRAMMA’S

Het Johan Cruyff Institute biedt een verrijkende leeromgeving met leermiddelen die gebaseerd zijn op interactief leren. We streven naar een mix van studenten uit de sport- en zakenwereld en maken het voor studenten mogelijk hun unieke ervaringen te delen en veel van elkaar te leren. Studenten worden uitgedaagd om actief deel te nemen aan creatieve uitdagingen die inzet, betrokkenheid en intuïtief denken vereisen. Medio januari 2017 starten we in Amsterdam met deze programma’s in het Nederlands. Bij beide programma’s zijn nog ‘last-minute’-plaatsen beschikbaar! Klik hieronder op de link van het programma van je keuze voor meer informatie:

En een selectie van programma’s die volgend jaar van start gaan (in het Engels):

Smart Stadiums - Facility & Event Management Johan Cruyff Institute

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *