“Vrouwenvoetbal verdient een eigen identiteit”

De nieuwe CEO van de Nederlandse vrouwenvoetbal-competitie, Paul ten Hag, die tevens docent is aan het Johan Cruyff Institute, gaat de uitdaging aan om een sterkere competitie te creëren van grotere financiële waarde, zodat het vrouwenvoetbal blijft groeien

Op 7 augustus 2017 werd het Nederlandse vrouwenelftal de nieuwe Europees kampioen na een historische EK-finale waarin Denemarken verslagen werd. De Nederlandse vrouwen slaagden erin het land drie weken in spanning te houden om uiteindelijk die felbegeerde beker op te tillen, met die extra vreugde die een gastland altijd ten beurt valt. De speelsters zelf zullen de wedstrijd nooit vergeten, maar wat is er voor nodig om het succes vast te houden en de aandacht te blijven trekken van de toeschouwers en sponsors?

“Nadat het Nederlandse vrouwenelftal het EK won, dacht men dat dit succes veel commerciële interesse en media-aandacht voor de Nederlandse competitie zou trekken, maar dat is niet gebeurd. Een bewijs dat een evenement iets heel anders is dan een competitie, zowel qua fanbeleving als qua aantrekkelijkheid voor de commercie en de media,” zegt Paul ten Hag, de nieuwe CEO van de Coöperatie Eredivisie Vrouwen (CEV), en docent van de module Sport & Facility / Event Management van het Johan Cruyff Institute. “Mijn uitdaging als managing director is om de clubs te stimuleren om samen te werken, kennis te delen, meer fans naar de stadions te krijgen, de aandacht van zakenpartners en sponsors te trekken en meer (financiële) waarde te creëren,” legt Paul uit.

Paul ten Hag - Vrouwenvoetbal verdient eigen identiteit - Johan Cruyff InstitutePaul ten Hag is al jarenlang docent van het Johan Cruyff Institute, waar hij honderden studenten kennis heeft bijgebracht over event, facility en hospitality management. Ervaring heeft hij o.a. opgebouwd als Director of Facilities & Sport Services bij Nike, waar hij 11 jaar heeft gewerkt. De laatste drie jaar was hij uitvoerend manager van de Handboogbond, voordat hij begon aan zijn nieuwe uitdaging: managing director van de Coöperatie Eredivisie Vrouwen (CEV).

Het wordt een uitdaging voor de nieuwe CEO om in een lastige voetbalwereld het vrouwenvoetbal te laten groeien. “De helft van de mannelijke profclubs uit de Eredivisie hebben een vrouwenteam, maar in de meeste gevallen zijn die teams niet geïntegreerd in hun organisatie en infrastructuur. De vrouwenteams zijn in de Eredivisie ondergebracht in aparte stichtingen met hun eigen algemene, technische en medische staf, hun eigen budget en een afzonderlijke infrastructuur. Dat maakt het soms moeilijk. De ideale situatie is om een financieel gezonde Eredivisie voor vrouwenclubs te creëren, die hun speelsters een redelijk salaris bieden om zo de speelsters voor de Nederlandse competitie te behouden. Veel voetbalsters stoppen nu vanwege het gebrek aan inkomsten of andere interesses en de beste speelsters gaan op jonge leeftijd naar het buitenland om het geld te verdienen dat ze nodig hebben voor hun broodwinning. Op dit moment is de gemiddelde leeftijd in de Nederlandse Eredivisie rond de 21.”

Het damesvoetbalnetwerk is een doelgroep van 700.000 mensen. Als we die aan boord kunnen krijgen, worden we aantrekkelijker voor media, zakenpartners en sponsors

“De KNVB heeft bijna 160.000 vrouwelijke leden (60% meisjes en 40% jonge vrouwen) en het damesvoetbalnetwerk (ouders, familie, vrienden) is een doelgroep van 700.000 mensen,” zegt de CEO optimistisch. “Het zou interessant zijn om ze allemaal aan boord te krijgen, waardoor we aantrekkelijker worden voor de media, zakenpartners en sponsors.”

Vrouwenvoetbal groeit snel en wordt steeds populairder bij meisjes. Het is echter een heel andere wereld dan mannenvoetbal. “Diversiteit is tegenwoordig populair en een veelgebruikte term. Ik vind dat vrouwen hetzelfde moeten worden behandeld als mannen, maar vrouwenvoetbal moet niet worden vergeleken met mannenvoetbal. Ik denk dat vrouwenvoetbal een eigen identiteit verdient, net als bijvoorbeeld vrouwenhockey, -volleybal en -handbal.”

Evenementen worden langzaamaan interessanter dan competities, zowel voor fans als voor ondernemers en media

Als hoofddocent van de module Sport & Facility / Event Management, en dankzij de kennis die hij opdeed tijdens zijn tijd bij Nike, is Paul een heuse specialist op het gebied van evenementen, hospitality en facility management en heeft hij een duidelijk beeld van sportevenementen in de toekomst: “Ik merk dat evenementen langzaam interessanter worden dan competities, zowel voor de fans als voor ondernemers en media. Ik denk dat het organiseren van sportevenementen kan bijdragen aan de ontwikkeling van het vrouwenvoetbal. In de toekomst zouden we kunnen besluiten om de wekelijkse wedstrijden te clusteren in evenementstijl.”

Vrouwenvoetbal verdient eigen identiteit - Johan Cruyff Institute

“Ook wat betreft evenementenlocatie merk ik veranderingen,” vervolgt Ten Hag. “Er worden tegenwoordig veel meer evenementen in stadscentra georganiseerd – dicht bij de mensen – in plaats van op meer afgelegen locaties. Het EK beachvolleybal in de stadscentra van vier Nederlandse steden in 2015 is een goed voorbeeld van hoe mensen tegenwoordig sportevenementen willen bezoeken. Ik verwacht dat in termen van populariteit en aantrekkelijkheid de sportevenementen in de nabije toekomst de sportcompetities zullen verslaan, aangezien evenementen korter, aantrekkelijker en minder saai zijn in vergelijking met een lang competitieseizoen.”

In de toekomst draait het bij evenementen nog meer om het creëren van een unieke ervaring, om tegemoet te komen aan persoonlijke voorkeuren

Ten Hag heeft ook een duidelijk beeld van de technologische ontwikkelingen die worden toegepast bij sportevenementen. De technologie heeft de manier veranderd waarop we sport consumeren. En vandaag de dag hebben we het niet over stadions, maar over smart stadions. “De technische ontwikkelingen gaan razendsnel. Een goed voorbeeld is de optie om de mooiste momenten te herhalen op je mobiel, of je favoriete camerabeeld te selecteren. Het draait allemaal om het kiezen van je eigen voorkeuren, om unieke ervaringen te creëren die tegemoetkomen aan je persoonlijke interesses. Deze evolutie zal zeker doorgaan.”

Door alle veranderingen in de evenementensector moeten eventmanagers ook hun vaardigheden doorontwikkelen. Maar wat is het geheim van een succesvolle eventmanager? “Als eventmanager heb je tegenwoordig veel uiteenlopende competenties nodig op het gebied van branding (merkopbouw), strategie en planning, communicatie, logistiek, budgettering en sales. De vaardigheden kunnen worden onderverdeeld in ‘technische skills‘, zoals tijdmanagement, technologische kennis en organisatorische vaardigheden, maar de belangrijkste factoren voor succesvolle evenementmanagers zijn de ‘soft skills‘; vaardigheden die je niet zo makkelijk uit een boekje leert, maar persoonlijke kwaliteiten zijn, zoals flexibiliteit, creativiteit, goed luisteren, energiek en gepassioneerd zijn.”

STUDEREN AAN HET JOHAN CRUYFF INSTITUTE AMSTERDAM

Het Johan Cruyff Institute biedt een verrijkende leeromgeving met leermiddelen die gebaseerd zijn op interactief leren. We streven naar een mix van studenten uit de sport- en zakenwereld en maken het voor studenten mogelijk hun unieke ervaringen te delen en veel van elkaar te leren. Studenten worden uitgedaagd om actief deel te nemen aan creatieve uitdagingen die inzet, betrokkenheid en intuïtief denken vereisen. Informeer vrijblijvend naar onze programma’s:

[ssba]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *