HBO SPORTMARKETING VOOR TOPSPORTERS

De Johan Cruyff Academy biedt topsporters de mogelijkheid om topsport en een full-time studie te combineren. Aan de Johan Cruyff Academy volg je de opleiding Sportmarketing, een leerroute van de hbo-opleiding Commerciële Economie. Om toegelaten te worden dien je deel uit te maken van de nationale top in jouw sport in jouw leeftijdsklasse.

Er zijn Johan Cruyff Academies in Amsterdam, Groningen en Tilburg. Deze Johan Cruyff Academies zijn onderdeel van hogescholen.

 

DOELSTELLINGEN

Op de Johan Cruyff Academy word je voorbereid op een loopbaan als marketeer of manager in de sportwereld. Na voltooiing van hun studie kunnen studenten de theorie van commerciële economie toepassen in de sportindustrie vanuit verschillende invalshoeken, zoals sponsoring, producten en diensten, evenementen, faciliteiten, media en (begeleiding van) topsporters.

Alumni kunnen ook kiezen voor gelijksoortige functies buiten de sport of doorstuderen en hun Master halen, bijvoorbeeld de Master in Sports Management of Sports Marketing aan het Johan Cruyff Institute.

 

VOOR WIE

De Johan Cruyff Academy is ontworpen voor topsporters in Nederland die sport op het hoogste niveau beoefenen.

Sporters die naast talent over doorzettingsvermogen, discipline en geloof in eigen kunnen beschikken, hebben de kans de top te halen. Dat zijn ook de eigenschappen die nodig zijn om de pittige combinatie topsport-studie te verwezenlijken. Dit vereist discipline, een verantwoordelijke studiehouding en planning & communicatie; Je moet je studie oppakken als een ondernemer.

Topsporters die een vierjarige hbo-opleiding hebben afgerond zijn gewild op de arbeidsmarkt. Met hun sportachtergrond en winnaarsmentaliteit hebben zij aangetoond over competenties te beschikken waar veel bedrijven op zoek naar zijn.

 

PROGRAMMA

De Johan Cruyff Academy biedt een hbo-opleiding sportmarketing, een leerroute van Commerciële Economie. De eerste twee jaar bestaan uit verschillende vakken en opdrachten. In het derde jaar loop je stage en kies je een minor (een specialisatie). Het vierde jaar bestaat uit theorie (onderwijs, gastsprekers) en je afstudeerstage.

De Johan Cruyff Academy integreert kennis, vaardigheden en ervaringen die student-sporters opbouwen in de sportwereld, in het studieprogramma. Dit betekent dat student-sporters tijdens hun studie – net als in hun toekomstige baan – veel in professionele rollen werken, zoals junior salesmanager, – marktonderzoeker, – marketeer, – ondernemer, etc. De kennis die ze opdoen tijdens de studie kan zo direct vertaald worden naar de eigen situatie. Ze leren bijvoorbeeld hoe ze een strategisch marketingplan, communicatieplan of sponsorbeleid opstellen en hoe ze leiding kunnen geven aan de organisatie van een (sport)evenement.

Speciale nadruk ligt op de ontwikkeling van de volgende competenties van de student-sporter:

  • Marktonderzoek: Uitvoeren, interpreteren, toetsen en evalueren van marktonderzoek.
  • Marketing: Vaststellen van sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een bedrijf. Ontwikkelen van marketingbeleid. Opstellen, uitvoeren en evalueren van commerciële plannen.
  • Verkoop: Onderhouden van zakelijke relaties ten behoeve van inkoop, verkoop en dienstverlening.

 

DOCENTENTEAM

De docenten van de Johan Cruyff Academy zijn mensen met veel ervaring in de topsport. Zij hebben zelf op (hoog) niveau gesport of hebben veel ervaring in de sportbranche. Hierdoor kunnen zij je nog beter ondersteunen in de combinatie sport en studie.

 

MEER INFORMATIE JOHAN CRUYFF ACADEMY

Johan Cruyff Academy