Johan Cruyff Institute creëert nieuwe consulting services

De consultancy wordt geleid door onze docent en specialist op het gebied van sportmarketing en -sponsoring, Cinto Ajram, en biedt internationale services die gericht zijn op particuliere en publieke organisaties, clubs, bonden, bedrijfsleven en sporters die behoefte hebben aan strategisch advies, implementatie en activatie

Johan Cruyff Institute zet een volgende stap in haar missie om de sportindustrie te professionaliseren dankzij de start van nieuwe managementservices: consulting. Deze nieuwe dienstverlening wordt geleid door Cinto Ajram, docent van de Master in Sport Marketing and Sponsorship, met meer dan 12 jaar ervaring bij multinationals zoals Banco Sabadell, Zürich verzekeringen en FC Barcelona, waar hij verantwoordelijk was voor sponsoractivatie.

“In een wereld waarin economische middelen essentieel zijn voor de voortzetting van projecten, kan een goed marketingplan investeringen optimaliseren en kosten besparen,” zegt Cinto Ajram. Volgens een studie van het internationale marketing- en sponsorbureau IEG zullen in 2017 de investeringen in sponsoring groeien met 4,5% tot 62,8 miljard dollar in vergelijking met het afgelopen jaar. Sponsoring zal het grootste aandeel hebben, terwijl er lagere uitgaven zijn voor andere marketingtechnieken zoals public relations, direct marketing en publiciteit.

Cinto Ajram is tot het Johan Cruyff Institute team toegetreden om deze nieuwe business-sectie te leiden, die gebaseerd zal worden op drie soorten samenwerkingsprofielen: professionals uit de sector die als samenwerken met het institute en onderdeel zijn van het docententeam op de verschillende sportmanagement-gebieden; alumni die bij het institute zijn afgestudeerd en relevante functies hebben bij nationale en internationale bedrijven; en huidige studenten die – onder toezicht van Ajram – dankzij hun profiel, attitude en initiatief, stage kunnen gaan lopen bij de afdeling.

De consultancy is gericht op bedrijven uit de publieke en private sector, clubs, bonden en sporters in het algemeen, die geïnteresseerd zijn in advies-op-maat en ontwikkeling van strategische en tactische plannen op bedrijfsniveau, marketing, sportsponsoring, facility management, digitale marketing, tot aan contractonderhandelingen.

We hebben het talent, we hebben de professionals, we hebben de middelen. De laatste logische stap is dit ten dienste te stellen van de sportindustrie. In dit interview gaat Cinto Ajram daar nader op in.

Waaruit bestaan de consultancy services van het Johan Cruyff Institute?

Consultancy is opgericht om dienstverlening te verrichten aan bedrijven, publieke en particuliere organisaties en sporters, met name op het gebied van sportmarketing en –sponsoring.

Uit welke behoefte ontstond deze afdeling?

De behoefte komt voort uit een constante vraag van veel van onze cliënten, die verder willen komen op sportmarketinggebied. En ook vanuit veel studenten die om hulp vragen bij de implementatie van hun projecten.

Welke sportmanagementgebieden zal de consultancy omvatten?

Het beslaat vooral de gebieden marktintelligentie (market intelligence), bedrijfsstrategie, sportmarketing en –sponsoring, alles wat verband houdt met hospitality – en facility management, de gebieden die gerelateerd zijn aan digitale marketing en ondersteunende zaken zoals contractonderhandelingen.

Voor welk type cliënten is het bedoeld?

Het is vooral gericht op bedrijven, publieke en private instellingen, sportclubs en -bonden en ook op sporters, die verder willen gaan op sportmarketinggebied.

Welke markten hebben toegang tot deze consultancy?

Het Johan Cruyff Institute biedt internationale services, hoewel we ons in het begin vooral zullen richten op Spanje en Latijns-Amerika, gezien de sterke aanwezigheid die we daar hebben.

Hoe maakt Consultancy services gebruik van aanwezig talent bij het Johan Cruyff Institute?

We werken met drie verschillende profielen: allereerst de docenten die onderwijs verzorgen voor het Institute, aangezien dat erkende professionals zijn op sportmarketinggebied. Daarnaast alumni die door ons opgeleid zijn en waarvan we weten dat ze succesvol zijn, en ten derde de huidige studenten die bij consultancy stage kunnen lopen.

Welke aspecten moet een bedrijf overwegen als het consulting aanvraagt?

We zouden veel aspecten kunnen opnoemen, maar twee punten zijn overduidelijk, en dat is in de eerste plaats de kostenbesparing die uitbesteding van dienstverlening kan opleveren, en in de tweede plaats het externe perspectief voor het bedrijf om intern de processen te verbeteren.

Hebben alle sportorganisaties een marketingplan nodig?

Zonder twijfel. In een wereld waarin economische middelen essentieel zijn bij alle projecten, zal een goed marketingplan investeringen optimaliseren en kosten besparen.

In hoeverre nemen werknemers van een bedrijf actief deel aan de consultancy plannen?

We zijn ervan overtuigd dat betrokkenheid van de medewerkers bij de projecten essentieel is voor de voortgang ervan. In de meeste gevallen zullen wij, als we starten, de evaluatie doen en een interessant project voorstellen, maar op langere termijn moet het project geïmplementeerd worden. Daarbij is betrokkenheid van medewerkers van vitaal belang om het project op de lange termijn te laten werken.

Wat zijn de meest voorkomende adviesvragen?

Vragen die verband houden met sportsponsoring en dan vooral hoe je een sportsponsoringstrategie kunt implementeren en activeren. Maar we krijgen ook veel vragen hoe je een uitgebreid sportmarketingplan en investeringen kunt optimaliseren.

STUDEREN AAN HET JOHAN CRUYFF INSTITUTE AMSTERDAM

Het Johan Cruyff Institute biedt een verrijkende leeromgeving met leermiddelen die gebaseerd zijn op interactief leren. We streven naar een mix van studenten uit de sport- en zakenwereld en maken het voor studenten mogelijk hun unieke ervaringen te delen en veel van elkaar te leren. Studenten worden uitgedaagd om actief deel te nemen aan creatieve uitdagingen die inzet, betrokkenheid en intuïtief denken vereisen. Informeer vrijblijvend naar onze programma’s, die binnenkort van start gaan:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *