Inleiding

“Als ik had gewild dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd’ – Johan Cruijff”

Hoe vaak komt het wel niet voor dat iemand je iets uitlegt, maar dat het je moeite kost om te begrijpen hoe het precies in de praktijk werkt? In de razendsnel veranderende wereld van de marketing en sponsoring moeten professionele marketeers continu op hun intuïtie afgaan en die combineren met hun ervaring en capaciteit om vooruit te denken. Dit waren de kwaliteiten die Johan Cruijff zo duidelijk kenmerkten in zijn carrière als speler, manager en coach.

Het Johan Cruyff Institute in Amsterdam heeft een ‘Cruyffiaanse’ cursus ontwikkeld die de deelnemende professionals, die met sponsoring te maken hebben, een originele en pragmatische leerervaring biedt: Sponsorship 360 for a Changing World.

Vraag de brochure aan via het contactformulier onderaan deze pagina om meer te weten te komen over deze cursus en onze ‘Cruyffiaanse’ manier van lesgeven.

Doelstellingen

Het programma Sponsorship 360 for a Changing World is bedoeld om studenten de nodige kennis en vaardigheden te bieden, zodat zij hun professionele loopbaan in de wereld van de sportsponsoring (verder) kunnen ontwikkelen. Door een combinatie van individuele opdrachten, case studies en teamwerk zijn de deelnemers in staat de juiste beslissingen te nemen om zich verder te professionaliseren.

LEERRESULTATEN
Deelnemers zijn na het volgen van het programma in staat tot:

  • Analyseren van de sponsormarkt en haar plaats binnen de sportmarketing vanuit een strategisch en zakelijk perspectief.
  • Identificeren van nieuwe marktkansen dankzij de benodigde kennis van de belangrijkste stakeholders, marktsegmentatie en ‘targeting’ van specifieke consumenten en cliënten.
  • Toepassen van innovatieve werkwijzes en modellen voor strategieën voor sponsoractivatie, verpakking en prijsstrategieën met maximaal resultaat.
  • Toepassen van efficiënte planning- en projectmanagement-technieken met het oog op succesvolle activering van sponsorprogramma’s met partners.
  • Creëren van een sterk merk via gebruik van inhoud, gegevens en storytelling (een goed verhaal neerzetten) teneinde medewerkers, partners, klanten en/of sportfans bij het merk te betrekken.
  • Beoordelen van de benodigde inzet en de juridische en financiële (budget)voorwaarden om (mogelijke blootstelling aan) risico’s te vermijden bij planning en sponsoractivering.
  • Ontwikkelen van een loopbaan en/of ‘job hunting’ in sponsoring of sport business.

Deelnemers kunnen de inhoud van de cursus direct toepassen in hun lopende projecten en de cursus stimuleert de totstandkoming van sterkere (of betere) merken, evenementen, clubs, sporters en sportorganisaties dankzij de toepassing van sponsoring als strategisch marketingmiddel.

Net als in de sport zullen er ‘winnaars’ en ‘verliezers’ zijn, maar één ding is zeker: via dit programma vergaren alle deelnemers nieuwe kennis en vaardigheden!

Voor wie

We stimuleren deelname van studenten met uiteenlopende achtergronden en interesses die beschikken over één van de volgende profielen:

  • Sportmarketing professionals die op zoek zijn naar nieuwe kennis over sponsoring, sponsoractivatie en -management
  • Recent afgestudeerden in marketing die zich willen specialiseren in sponsoring
  • Projectmanagers van merken, evenementenorganisaties, sportorganisaties en sponsoren die op zoek zijn naar een meer strategische aanpak van sponsoring
  • Personen die een loopbaan ambiëren in sportmarketing, gespecialiseerd in sportsponsoring

AANMELDEN
Geïnteresseerden in Sponsorship 360 for a Changing World kunnen zich als volgt aanmelden:

  1. Individuele aanmelding voor sportmarketeers, sponsormanagers, brand managers etc.
  2. Groepsaanmelding voor twee of meer collega’s van één bedrijf *
  3. Scholarship aanmelding voor (voormalig) topsporters die zich in de overgang bevinden van een actieve sportcarrière naar werken in sport business *

* Korting: voor groepsdeelname via organisaties en (voormalig) topsporters gelden speciale prijsvoorwaarden. Vraag de programmamanager naar de voorwaarden!

TOELATINGSEISEN
Om deel te kunnen nemen aan het programma dienen de deelnemers over de volgende kwalificaties te beschikken:

  • Professionals met ambitie en werkervaring
  • Professionals met een achtergrond in (sport)management en/of -marketing

TOELATINGSPROCEDURE
De toelatingsprocedure is als volgt:

  • Vul het voor-inschrijvingsformulier in als je dit programma wilt volgen.
  • De toelatingscommissie (Admissions Committee) besluit over je toelating.
  • We sturen je het Student Contract toe om je student-status aan het Johan Cruyff Institute Amsterdam te formaliseren.
  • Toegelaten deelnemers worden per e-mail op de hoogte gebracht, waarbij we tevens informatie verstrekken over de vervolgstappen van het inschrijvingsproces.

Twijfel je of heb je vragen? Vraag dan informatie aan via het contactformulier onderaan de pagina.

Programma

Het programma Sponsorship 360 for a Changing World bestaat uit acht sessies van vier uur. In het programma komen de volgende onderwerpen aan de orde:

THEMA01

SPONSORING EN SPORTMARKETING

  • Marktoriëntatie
  • Hoe groot is de sponsormarkt?
  • Waar vindt de groei plaats?
  • Waar liggen nieuwe kansen?

THEMA02

STAKEHOLDERS

  • ‘Bij sponsoring gaat het om mensen’
  • Inzicht in de omgeving: essentieel voor succes

THEMA03

KLANTEN

  • Definiëren van klanten
  • Marktsegmentatie en ‘targeting
  • Gegevensanalyse: Beter begrip van de klant, kijkers, spelers en/of fans
  • Creëren van een sterke waardepropositie (value proposition)
THEMA04

SPONSORMIDDELEN

  • Bepalen van producten
  • Ontwikkelen van producten
  • Creëren en toepassen van duurzame sponsormiddelen; afstemming marktbehoefte
THEMA05

SPONSORPROGRAMMA’S VOOR PARTNERS

  • Sponsorpakketten: de juiste voorbereidingen en prijsbepaling
  • Flexibele pakketten voor verschillende merken of organisatiedoelen
  • Verhouding prijs en marktvoorwaarden
THEMA06

SPONSORACTIVATIE

  • Uitvoering en levering
  • Operationeel succes als basis voor sponsoractivatie
  • Behalen van vooraf gedefinieerde doelstellingen; realistisch en haalbaar
THEMA07

BOUWEN AAN EEN STERK MERK

  • Hoe zet je een goed merk neer?
  • Storytelling op basis van inhoud en gegevens
  • Sterke merken en de klantrelatie
THEMA08

JURIDISCHE EN FINANCIËLE KADERS

  • Juridische en financiële kaders
  • Account management en budgetteren
  • Algemene voorwaarden en de inzet van personeel
  • Efficiënte planning van sponsorovereenkomsten
THEMA09

MEDIA EN MARKTONDERZOEK

  • Meten van resultaten: onderzoek en gegevensanalyse
  • Evaluatie van sponsorprogramma’s
  • Doorvoeren van verbeteringen
THEMA10

WERK

  • Werken in sponsoring: makkelijker gezegd dan gedaan!
  • Welke vaardigheden zijn aantrekkelijk voor werkgevers?
  • Talentontplooiing in de sector
  • Job hunting, hoe doe je dat?

STUDIEREIS NAAR LONDEN
Het programma bevat een studiereis naar Londen, waardoor je een breed perspectief ontwikkelt op het gebied van sponsoring in de praktijk en tevens in de praktijk ziet welke uitdagingen de professionals in sponsoring elke dag aangaan.

leermodel

Het Johan Cruyff Institute Amsterdam vindt het belangrijk dat de deelnemers de praktijk van dichtbij bestuderen en ‘sponsoring-in-actie’ zien. Dit is dan ook een belangrijk onderdeel van de leerervaring. Elke sessie is een mix van theorie en praktijk met zorgvuldig geselecteerd studiemateriaal en presentaties van professionals die actief zijn in sponsoring.

GEEN AANWEZIGEN. ALLEEN DEELNEMERS
Het Johan Cruyff Institute Amsterdam heeft in de ruim tien jaar van haar bestaan een unieke ‘Cruyffiaanse’ aanpak ontwikkeld die gekenmerkt wordt door actief leren via participatie en uitwisseling. Ook het programma Sponsorship 360 for a Changing World zet je actief aan tot denken over sponsoring als marketingmiddel. De cursus bevat dan ook geen conferenties voor grote zalen met 50 of 60 mensen. Integendeel, we houden de deelname beperkt tot maximaal 20 deelnemers, wat een meer intieme, persoonlijke en productieve leeromgeving biedt.

De deelnemers en hun teamgenoten werken nauw samen en leren elkaar goed kennen, waardoor ze ook veel van elkaar leren. Door een combinatie van individuele taken, simulaties en teamoefeningen leren de deelnemers de juiste beslissingen te nemen, waardoor zij in staat zijn zich als sponsorprofessional (verder) te ontwikkelen.

ONZE INPUT. JOUW OUTPUT
De student staat centraal in het onderwijs van het Johan Cruyff Institute. Via onze ‘Cruyffiaanse’ onderwijsmethode helpen we de deelnemers hun output te maximaliseren om de resultaten te creëren waarnaar ze op zoek zijn. Dit zijn enkele uitgangspunten die we toepassen:

  • Iedereen draagt bij. We verwachten van alle deelnemers dat ze actief deelnemen en bijdragen aan het leerproces. Er bestaat hierbij geen hiërarchie of andere obstakels
  • Diversiteit in de groep. We streven bewust naar verschillende deelnemers uit de sport en uit het bedrijfsleven om zo een variëteit aan culturen te krijgen wat het leerproces verrijkt
  • Professionele ervaring. Onze studiecoaches en gastsprekers brengen jarenlange praktijkervaring in doordat zij werken in de sport, het bedrijfsleven en sponsoring
  • Competitief leren. Net als in de sport zoeken we de gezonde competitie tussen deelnemers om de output voor iedereen te maximaliseren
  • Verwacht het onverwachte. Degene die niet voorbereid is op het onverwachte, is in de sponsoring niet voorbereid op ontwikkeling
  • Persoonlijk en fun. Wij zijn van mening dat het bij leren niet alleen om hard werken gaat, maar dat het ook leuk moet zijn. Daarom maken we van elke sessie een bijzondere ervaring zodat de deelnemers genieten bij wat ze doen, zowel individueel als collectief

Docententeam

Het programma wordt geleid door Richard Denton die sinds 2012 als docent aan het Johan Cruyff Institute in Amsterdam verbonden is. Richard is onder andere docent van de modules Sportmarketing en Facility & Event Management en van de Master in Sport Management. Ook werkt Richard samen met het hoofdkantoor van het Johan Cruyff Institute in Barcelona, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling en uitvoering van online cursussen en webinars over sportmanagement.

Richard Denton - Docent Master in Sport Management - Johan Cruyff Institute
Richard Denton ­Richard is sinds 1989 werkzaam in de sportmarketing en entertainment business. Richard heeft gewerkt voor internationale merken zoals Canon, Philips, Omega, ABN AMRO, Heineken en Unilever en voor uiteenlopende sporten en evenementen, waaronder de FIFA World Cup, de UEFA Champions League , Formule 1, Volvo Ocean Race, PGA European Tour golf, de Ryder Cup, Wimbledon, Roland Garros en de Olympische Spelen. Van november 2009 t/m september 2015 was hij directeur van Nederlands grootst leidende sportmarketing bureau, Trefpunt-PRISM. Richard is tegenwoordig een freelance marketeer die klanten helpt de zakelijke en maatschappelijke doelen te verwezenlijken via samenwerkingen op het gebied van sport en educatie.

Studentenservice

ALUMNI EN NETWERKEN
Er zijn inmiddels honderden alumni die aan het Johan Cruyff Institute in Amsterdam zijn afgestudeerd, en honderden aan de Masteredities elders ter wereld (on campus op het Johan Cruyff Institute Barcelona en via de online edities in het Engels en Spaans), werkzaam in verschillende functies in en buiten de internationale sportwereld.

Het netwerk van het Johan Cruyff Institute biedt de mogelijkheid om contact te leggen met andere studenten, alumni en leden van ons internationale netwerk, die allemaal een passie voor sport delen en graag bereid zijn hun professionele expertise en ervaringen te delen. Wij stimuleren en faciliteren dit ‘levenslang leren’-concept. De alumni-gemeenschap is in die zin een netwerk van persoonlijke en professionele relaties, en de invloed in de sport en het bedrijfsleven breidt zich met iedere editie van de Masteropleiding verder uit.

CAREER SERVICES
Het Johan Cruyff Institute heeft een samenwerking met GlobalSportJobs. We vormen een schakel tussen potentiële sollicitanten en de nationale – en internationale sportindustrie. Meerdere sportorganisaties met openstaande vacatures richten zich tot het Johan Cruyff Institute als zij op zoek zijn naar kandidaten met een “sportmentaliteit”. Het Johan Cruyff Institute selecteert en legt contact met gekwalificeerde kandidaten binnen het netwerk. Bovendien kondigen wij via onze eigen kanalen regelmatig vacatures en nieuwe projecten aan binnen de sport. (zie verder Career Services)

Informatie over het Institute

Master in Sport Management - Johan Cruyff Institute Amsterdam

Een groot deel van de cursus Sponsorship 360 for a Changing World vindt plaats op het Johan Cruyff Institute Amsterdam, tegenover het Olympisch Stadion. Hier vonden de Olympische Spelen van 1928 plaats. Het gebouw wordt nu gebruikt door verschillende sportorganisaties en er vinden bijna elke dag sportevenementen plaats. Het stadion vormt een link tussen de geschiedenis en de toekomst van de sport en deze unieke setting vormt een inspiratiebron voor zowel medewerkers als studenten.

De sessies worden gegeven in een modern toegerust, multifunctioneel klaslokaal. Gedurende de cursus wordt, in het kader van een zo nauw mogelijke aansluiting op de praktijk, een deel van het onderwijs verzorgd bij sportorganisaties, waaronder een aantal in Londen.

Algemene gegevens

  • Diploma: Diploma ‘Sponsorship 360 for a Changing World’ van het Johan Cruyff Institute
  • Duur: Ruim 2 maanden
  • Start: 20 april 2017. Teambuilding welkomdiner voor de start van het programma
  • Eind: juni 2017
  • Rooster:

    Acht sessies van vier uur, van 17.00 tot 21.00 uur. Ongeveer elke twee weken is er één sessie

  • Locatie:

    Vier sessies bij het Johan Cruyff Institute, Laan der Hesperiden 118 - 1076 DX Amsterdam. Vier sessies bij sportorganisaties, waaronder een 2-daagse studietrip naar Londen

  • Modaliteit: On Campus
  • Taal: Engels
  • Prijs: € 2.450,- euro (excl. 21% BTW, inclusief de study trip, exclusief het vliegticket)
  • Betalingsmogelijkheden: Betaling in termijnen mogelijk; vraag naar de voorwaarden
  • Speciale voorwaarden: Vraag de programmamanager naar de kortingsvoorwaarden voor organisaties en (ex-)topsporters
  • Aanmelden: Inschrijving open tot de start van het programma. Beperkt aantal plaatsen beschikbaar!

Het programma kan onderhevig zijn aan veranderingen.
De instelling behoudt zich het recht voor de editie van het programma te annuleren indien het minimum aantal studenten niet bereikt wordt.

Vraag informatie aan

Ik heb de ‘Terms & Conditions and the Privacy Policy’ gelezen en geaccepteerd
Ik wil de nieuwsbrief ontvangen


Vernieuwen