De paradox bij het werven van nieuwe fans

Dr. Oliver Seitz, academisch manager van de Master in Football Business by Johan Cruyff Institute, gaat in op wat clubs kunnen winnen of verliezen bij hun strategie om nieuwe fans aan te trekken

Voetbalclubs hebben hun basis in de maatschappij. Ze worden doorgaans opgericht door een groep mensen met een gemeenschappelijke interesse en spelen tijdens hun bestaan voornamelijk in een bepaalde regio. Voor elke club geldt dat de betrokkenheid van de fans, of de fan engagement, doorgaans begon met vrienden, familie en buren.

Als een club successen boekt, dan groeit de invloed van de club, wordt ze belangrijker, en begint ze op organische wijze nieuwe fans aan te trekken. Een licht succesvolle club trekt mensen die zich identificeren met de locatie en de waarden van de organisatie. Een zeer succesvolle club trekt mensen aan die zich identificeren met succes op zich.

De paradox bij het werven van nieuwe fans - Johan Cruyff Institute

Echter, hoe verder de fan cultureel en ruimtelijk gezien van de club afstaat, hoe zwakker de binding zal zijn en hoe groter de inspanningen die nodig zijn om positieve fan engagement te bereiken.

Om echt van deze relatie te profiteren dient een club gedurende langere tijd succes te hebben, zodat de band met het nieuwe publiek steviger wordt. Tegelijkertijd kan een club zich niet afwenden van haar lokale fan basis, noch van de historische waarden die de club hebben gevormd.

Er zijn twee belangrijke conceptuele uitdagingen om deze fans te betrekken:

  • Hoe kunnen clubs een langdurige relatie opbouwen met fans die ruimtelijk en cultureel gezien verder van de club afstaan, zonder afhankelijk te zijn van succes?
  • Hoe kunnen clubs een relatie opbouwen met fans die ruimtelijk en cultureel gezien verder van de club afstaan, zonder de historische band met de schare lokale fans te beschadigen?

Dit is de paradox van fan engagement die clubs zo vaak vergeten. Er zijn tal van voorbeelden van gedesillusioneerde lokale fans, die na jaren van nalatigheid van hun clubs vertrokken zijn, omdat de focus van de organisatie verschoven is naar een rijker en talrijker publiek. Echter, aan het einde van de dag, als het succes afneemt, zijn dit de mensen die de club levend houden. Geen club mag dit ooit vergeten.

STUDEER FOOTBALL BUSINESS BIJ ONS

Het Johan Cruyff Institute biedt veel studieprogramma’s aan over voetbalmanagement. Informeer bijvoorbeeld vrijblijvend naar het Postgraduate Diploma in Football Business Online (Engels) dat in oktober van start zal gaan.

In onze sectie Opleidingen tref je een overzicht aan van de studiemogelijkheden wereldwijd.

STUDEREN AAN HET JOHAN CRUYFF INSTITUTE AMSTERDAM

Daarnaast wijzen we je graag op de onderstaande studieprogramma’s die in september van start gaan en door het Johan Cruyff Institute Amsterdam worden verzorgd. Informeer vrijblijvend naar deze programma’s:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *