Athletic Club Business Model

Een case studie over voetbalclub Athletic, één van de meest unieke organisaties in de voetbalwereld, door Dr. Oliver Seitz en Matheus Girardi

In deze eerste editie van Football Focus, een nieuwe sectie van het Johan Cruyff Institute, hebben we een club gekozen waarvan we vinden dat het één van de meest unieke organisaties in de internationale voetbalwereld is.

Terwijl voetbalclubs wereldwijd meestal hoge bedragen besteden aan het aantrekken en contracteren van de beste talenten, is Athletic loyaal aan zijn traditie en trekt het vooral talenten aan uit de eigen regio, Baskenland. Op het eerste oog mag dit misschien onbelangrijk lijken, maar de aanpak heeft grote impact op de gehele business structuur van de club.

Zelf-opgelegde beperking voor werving van talent zou voor iedere andere club een negatief gevolg hebben op de prestaties, aangezien de clubs in La Liga in staat zijn om topspelers wereldwijd aan te trekken. Maar ondanks deze gelimiteerde aanpak eindigt Athletic steeds in de bovenste regionen van de competitie en is het nog nooit gedegradeerd. Alleen FC Barcelona en Real Madrid delen dezelfde status.

Buiten het veld doet de club het ook erg goed, ondanks diezelfde geografische beperkingen. Alhoewel de club uit een regio komt die niet tot de populairste van Spanje behoort, kan het pas gerenoveerde stadion van Athletic, één van de paradepaardjes van het land, rekenen op bovengemiddelde bezoekersaantallen.

De financiën van de club staan er ook goed voor: het kapitaal neemt toe, de inkomsten zijn hoger dan ooit, de schulden laag en de reserves constant.

In deze case studie analyseren we hun manier van werken. We gaan in op hoe Athletic Club in staat is om consequent zowel de financiële prestaties op niveau te houden, als de prestaties op het veld, terwijl de club weinig investeert in transfers en de clubtradities hoog in het vaandel draagt.

Hoe doet Athletic dat? En wat kunnen andere voetbalclubs van hun businessmodel leren?

Als je graag toegang wilt tot het volledige artikel en de volgende case-studies, vul dan het onderstaande formulier in.




FOOTBALL BUSINESS
Geïnteresseerd in voetbalmanagement? Het Johan Cruyff Institute biedt veel studieprogramma’s aan in football business. Informeer bijvoorbeeld naar de Master in Football Business – in partnership with FC Barcelona (September, Barcelona).

JOHAN CRUYFF INSTITUTE AMSTERDAM
Het Johan Cruyff Institute in Amsterdam biedt een verrijkende leeromgeving met leermiddelen die gebaseerd zijn op interactief leren. We streven naar een mix van studenten uit de sport- en zakenwereld en maken het voor studenten mogelijk hun unieke ervaringen te delen en veel van elkaar te leren. Studenten worden uitgedaagd om actief deel te nemen aan creatieve uitdagingen die inzet, betrokkenheid en intuïtief denken vereisen. Informeer vrijblijvend naar onze programma’s:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *