“Het studentenprofiel van Johan Cruyff Institute sluit heel goed aan op onze vraag; ze hebben een bijzondere focus op de sportindustrie”, zegt David Dwinger, COO van 433: The Home of Football
Eén van ‘s werelds grootste sport communities op social media, ‘The Home of Football’, gecreëerd door 433, werkt met talenten die bij Johan Cruyff Institute Amsterdam worden opgeleid, dankzij een samenwerking die beide entiteiten afgelopen voorjaar in een overeenkomst hebben bekrachtigd. Via een krachtige mix van funny clips en nieuws uit de voetbalscene, voorziet ‘The Home of Football’ wereldwijd de community in hun behoefte, waarbij Instagram de grootste etalage biedt. Met bijna 80 miljoen volgers en 5 miljard impressies per maand is het bereik er momenteel ongeëvenaard.
“Het studentenprofiel van Johan Cruyff Institute sluit heel goed aan op onze behoefte; ze hebben een bijzondere focus op sport en investeren in hun opleiding in sportmanagement om te mogen participeren in de sportindustrie. Het is een bewuste investering die ze maken, waar we veel waarde aan hechten”, zegt David Dwinger, oprichter van JOGO, een bedrijf dat door 433 is overgenomen om applicaties en tools voor voetbal te ontwikkelen en waar hij nu COO is.
“Dankzij Johan Cruyff Institute komen we in contact met talenten, die goed bij ons team passen en er nu deel van uitmaken” – David Dwinger, COO bij 433
De relatie tussen 433 en Johan Cruyff Institute begon met JOGO. We werden overgenomen door 433 en we voegden ons bij het team om te blijven doen waar we goed in zijn. JOGO stond, net als Johan Cruyff Institute, voor de ontwikkeling van talent. We begonnen met drie stagiaires van de Master in Sport Management in Amsterdam en aan het einde van hun stages zijn ze aangenomen”, legt David uit. JOGO is geboren als startup, met een uniek product dat veel mogelijkheden in de markt had, “en we wilden mensen aannemen die een visie hadden en ergens in konden geloven. In die zin is de connectie met het Johan Cruyff Institute heel duidelijk. En ook omdat beide bedrijven in Amsterdam gevestigd zijn en zowel 433: The Home of Football als Johan Cruijff voor voetbal staan, past de relatie in allerlei opzichten”. Het team groeide in iets meer dan een jaar tijd mee: van vijf naar 55 fulltime mensen van 12 verschillende nationaliteiten “van wie velen voormalige profsporters zijn uit verschillende sporten zoals hockey, voetbal en basketbal. Dankzij het Johan Cruyff Institute zijn we in contact gekomen met uitstekend talent, mensen die heel goed bij ons team passen en er nu deel van uitmaken”, vult David aan.
Redenen voor de enorme groei
David Dwinger aarzelt geen moment om de redenen voor het succes toe te schrijven aan een sterke planning en authenticiteit van alle content die ontwikkeld wordt. “We zijn 100% voetbal, we houden van deze sport, dat staat buiten kijf, maar de groei komt voort uit het hebben van een duidelijk plan, een filosofie, een visie en een missie die wordt toegepast in alle content die we creëren. We bieden veel content, doen alles zelf, het is altijd positief, we kiezen geen partij en we verwijzen naar de feiten. Dat, samen met een bijzonder aantrekkelijk grafisch ontwerp, is waar de mensen van houden”.
433: The Home of Football is momenteel aanwezig op Instagram, Facebook, Twitter, TikTok, YouTube en Snapchat, waarbij het eerstgenoemde platform de meeste volgers heeft. “Op Instagram zijn we de grootste voetbal community, met een organische groei van elke dag zo’n 45.000 nieuwe volgers, al groeien de aantallen ook heel snel op TikTok.” Maar het beste gaat nog komen. “We werken aan de ontwikkeling van onze eigen 433-applicatie omdat we met onze eigen infrastructuur niet afhankelijk zijn van een ander kanaal; daar ligt onze kracht, in de techniek”, legt David Dwinger uit.
De eerste versie van de applicatie kan al worden gedownload, maar tijdens het WK in Qatar zal het wereldwijd worden geïmplementeerd. “De 433-app biedt een extra kanaal en zal heel anders worden dan wat we op social media doen. Daar richten we ons nu op. Het klinkt makkelijker dan het is, omdat er veel technologie achter zit. Het is een heel proces waaraan we werken om het goed te krijgen.”
Het hebben van de technologie waarmee je unieke content kunt aanbieden is erg complex en bij 433 hebben ze het in huis dankzij het JOGO-team. “Naast de app zelf werken we met artificiële intelligentie en computer vision, waarmee we de kwaliteiten van een speler, de omgang met de bal, de frequentie van aanrakingen, etc. kunnen laten zien”, legt David uit. “We zullen die technologie inzetten om unieke inhoud te gaan creëren”.
433 werkt met zo’n 45 creatives, met medewerkers op het hoofdkantoor in Amsterdam en freelancers in verschillende landen, die op bijzondere wijze aan de content werken vanuit het uitgangspunt dat “de bron altijd hetzelfde is, maar de manier waarop je die inhoud weergeeft, per kanaal aantrekkelijk wordt gepresenteerd. Om een verhaal te vertellen, kun je bijvoorbeeld een korte video op TikTok zetten, een mooie infographic op Instagram en een langere video via de app presenteren. Veel profvoetballers volgen ons, ze houden van de manier waarop we de content presenteren en vaak plaatsen ze het op hun eigen Instagram-account. Ons bereik is enorm.”
“We zijn 100% voetbal, we houden van deze sport, dat staat buiten kijf. maar de groei komt voort uit het hebben van een duidelijk plan, een filosofie, een visie en een missie die wordt toegepast in alle content die we creëren”
433: The Home of Football kent momenteel zo’n 100 allianties met de beste voetbalclubs ter wereld en werkt ook samen met gerenommeerde sportmerken. “Het komt allemaal voort uit oprichter Rogier Deelstra en Juramy, het moederbedrijf opgericht door Demy de Zeeuw, Juul Manders en Ralph de Geus, en dat bestaat uit drie merken: BALR. (kledingmerk), Wannahaves (social brand agency) en 433 (voetbalcontent). “De drie voeden elkaar en komen er samen sterker uit. Veel merken, en zeker sportmerken, profiteren ook van ons bereik”, aldus David Dwinger. “We doen nooit aan platte advertenties. We creëren branded content en dat is waar we merken dat mensen op zoek naar zijn, want het is die authentieke inhoud wat echt goed werkt.”.