Het evenement, georganiseerd door Johan Cruyff Institute in samenwerking met IRONMAN Spain, vond plaats in het Zafiro Palace Alcudia op Mallorca. Experts en professionals analyseerden hoe de sportwereld ingezet kan worden om toeristische bestemmingen te promoten
In de afgelopen jaren heeft de toename van sportevenementen aanzienlijk bijgedragen aan de groei van het toerisme op locatie. Sterker nog, volgens het Nationaal Instituut voor Statistiek (INE) genereerde sporttoerisme in 2023 een omzet van in totaal 1,552 miljard euro alleen al in Spanje. Met als doel deze synergie voor de toekomst te analyseren, organiseerde Johan Cruyff Institute, in samenwerking met IRONMAN Spain, een forum om kennis, ervaringen en trends over deze ontwikkeling te delen. De experts die aan het forum deelnamen kwamen uit verschillende sectoren: van organisatoren van sportevenementen tot bedrijven in het toerisme en sportmerken en lokale overheden, om gezamenlijk het sporttoerisme op Mallorca te bespreken.
Het forum ging met name in op de vele raakvlakken tussen de toerisme- en sportindustrie, waarbij deze relatie vanuit verschillende perspectieven werd onderzocht: marketingstrategieën, economische impact, duurzaamheid en samenwerkingen met sportinstellingen. “Dit forum is een geweldige kans om te onderzoeken hoe sportevenementen het toerisme kan stimuleren, hoe bestemmingen zich kunnen profileren en wat de aanzienlijke economische en sociale voordelen kunnen zijn,” aldus Román Pascual, salesmanager bij Johan Cruyff Institute.
Het evenement werd mede georganiseerd door IRONMAN Spain, een van ‘s werelds bekendste race-organisaties, met meer dan 300 jaarlijkse evenementen en meer dan 60 kantoren wereldwijd. Het forum kon rekenen op deelname van Agustí Pérez, de algemeen directeur van het bedrijf in Zuid-Europa. Het forum bevatte ook de presentatie van de Zafiro IRONMAN 70.3 Alcudia-Mallorca-race, een evenement dat sporters van over de hele wereld trekt. Het forum werd gehouden in het Zafiro Palace Alcudia, de officiële sponsor van deze race, gelegen in Port d’Alcudia. In een van de forumpanels was Devid Boon aanwezig, de sales manager Groups & Sports bij Zafiro Hotels.
“Dit evenement biedt een platform om de impact van sportevenementen bij de promotie van toeristische bestemmingen te bespreken. We analyseerden niet alleen hoe deze het toerisme stimuleren en het merk van een plaats kunnen versterken, maar ook hoe de economische, sociale en ecologische voordelen ervan kunnen worden gemaximaliseerd. Bij Johan Cruyff Institute geloven we in sport als een kracht voor verandering, en dit forum is belangrijk voor het bevorderen van de dialoog, wat zich vertaalt in concrete acties voor onze community en de toeristische sector”, aldus Cristina Palés, marketing director bij Johan Cruyff Institute. Het evenement bestond uit panels met vooraanstaande professionals uit de nationale en internationale sectoren, georganiseerd rond strategische thema’s.
Panel 1: Bestemmingen promoten door middel van sport
- Antoni Homar, corporate chief commercial & marketing officer bij Zafiro Hotels
Met 14 exclusieve vier- en vijfsterrenaccommodaties op Mallorca en Menorca, is Zafiro Hotels een referentie in het toerisme op de Balearen.
- Jacco van der Woude, general manager bij QT&S Services
Met meer dan 25 jaar ervaring is dit bureau gespecialiseerd in het organiseren van sportevenementen op bestemmingen aan de Costa del Sol en de Costa Blanca.
- Ian Livesey, directeur van TUI Musement voor de Balearen, het Spaanse schiereiland, Andorra, Lapland en IJsland
Musement is het open platform van TUI, een toonaangevende toerismegroep voor tours en activiteiten. De 6.000 medewerkers van TUI Musement – waarvan 300 op het hoofdkantoor in Mallorca – helpen 13,5 miljoen klanten per jaar.
Hoe kan sport de motor zijn om toeristische bestemmingen te promoten? Deze vraag vormde de aanleiding voor deze paneldiscussie, waarin werd geanalyseerd hoe sportevenementen bezoekers kunnen trekken en de identiteit van een bestemming kunnen versterken. Antoni Homar zei: “Het eerste waar de bezoekers om vragen is aanpassing aan hun behoeften, en daarom hebben we de verschillende diensten die we aanbieden onder de loep genomen. Of het nu gaat om het verbeteren van de faciliteiten of het aanpassen van menu’s, het is belangrijk om alles beschikbaar te stellen voor de sporters.”
Jacco van der Woude noemde Barcelona en de Olympische Spelen van 1992 als voorbeeld van hoe sport een toeristische bestemming een boost kan geven. “Je zou kunnen zeggen dat die gebeurtenis het begin was voor Barcelona, dat vanaf toen een stad werd met een grote toeristische aantrekkingskracht”, zei hij. Een andere paneldeelnemer was Ian Livesey, die het belang van duurzame praktijken bij de organisatie van evenementen benadrukte: “We hebben een grote duurzaamheidsafdeling, waardoor we dit vanuit verschillende hoeken kunnen benaderen, zoals transport, reclame of de gebruikte materialen.”
Panel 2: Hoe een bestemming zich voorbereidt op het organiseren van een sportevenement
- Agustí Pérez, senior regional director South EMEA bij IRONMAN
Met een wereldwijd portfolio van duursporten, inclusief meer dan 230 evenementen en een miljoen deelnemers per jaar, is IRONMAN een van ‘s werelds grootste sportmerken.
- Xisco Lliteras, CEO bij Mallorca 312
Met 8.000 deelnemers is dit een van de grootste wielrenevenementen in Spanje en dankzij de drie verschillende afstanden is het een van de bekendste op Mallorca.
- Manuel Fraga, directeur van de Real Club Náutico de Palma.
Deze nautische club organiseert een aantal prestigieuze zeilwedstrijden, waaronder de Palma Vela, de Trofeo Princesa Sofía Iberostar en de Copa del Rey.
De deelnemers aan dit panel bespraken de strategieën en overwegingen waarmee rekening moet worden gehouden bij het organiseren van sportevenementen. Onderwerpen als strategische planning, infrastructuur en logistiek, economische impact en marketing kwamen aan bod. Agustí Pérez benadrukte het belang van de deelnemerservaring: “We werken eraan om ervoor te zorgen dat iedereen die naar IRONMAN komt ervan geniet, of ze nu als deelnemer of als toeschouwer komen. Wij willen ervoor zorgen dat alle bezoekers van het evenement een onvergetelijke ervaring hebben.”
Xisco Lliteras benadrukte de relatie tussen organisatoren, autoriteiten en de bevolking: “Het is belangrijk dat de overheden bereid zijn een sportevenement te organiseren. Dit betekent dat je weet hoe je het moet managen en hoe je het kan autoriseren, hoe je om moet gaan met de informatieprocessen, samen met de organisatie. Het is ook belangrijk dat de bevolking dit evenement ziet zitten.” Ten slotte besprak Manuel Fraga de noodzaak om met projectteams te werken: “Het is belangrijk om verder te denken dan het sportgedeelte. De grootste uitdaging is het creëren van de multidisciplinaire teams die alle aspecten beslaan. Onze projectteams bestaan daarom uit mensen uit verschillende disciplines, waaronder bijvoorbeeld duurzaamheid en communicatie.”
Panel 3: Activatie en meting van sponsoring bij een sportevenement
- Devid Boon, salesmanager Groups & Sports bij Zafiro Hotels
Naast het sponsoren van topsportevenementen, zoals IRONMAN 70.3 en de Zafiro Palma Marathon, richt het bedrijf zich op de sporters, inclusief faciliteiten en voorzieningen die speciaal zijn ontworpen voor dit segment.
- Lisa Hassig, directeur strategische partnerships & business development EMEA bij AG1
Met een team van meer dan 100 mensen wereldwijd heeft Athletic Greens AG1 ontwikkeld, een wetenschappelijk onderbouwd supplement gemaakt met vitamines, mineralen en bacteriën die fysieke gezondheid en mentale prestaties bevorderen.
- Guillaume Thieulin, businessmanager bij France Bike Rentals
Met in totaal 500 fietsen uit het midden- en hogere segment biedt France Bike Rentals fietsverhuur in Zwitserland, Spanje, Italië en Duitsland.
In het derde panel van het forum analyseerden de deelnemers de dynamiek van sponsoring en de elementen voor het succes ervan. Via sponsoring kunnen merken verbinding maken met hun publiek via de kracht en de emotie van sport. Devid Boon benadrukte hoe belangrijk het is dat merken passen bij het evenement: “Als sponsor is een van de belangrijkste redenen om je te verbinden aan een evenement als je vindt dat het goed bij je merk past. Focus op wat je op middellange – en lange termijn met het merk wilt bereiken.”
Lisa Hassig vertelde over de moeite die een sponsor kan ondervinden om het publiek te bereiken: “Er is veel ruis op evenementen. Verschillende merken voeren allerlei acties uit. Iedereen probeert de aandacht te trekken. Het is dan erg lastig om op te vallen, maar voor ons is het belangrijk om trouw te blijven aan ons merk. Als merk is het onze missie om mensen te helpen voor hun gezondheid op te komen.” Guillaume Thieulin benadrukte het emotionele deel van de band tussen bedrijven en klanten: “Onze focus ligt op klanttevredenheid. Als we goede reacties en goede feedback ontvangen, weten we dat we een goede service hebben geleverd. Die klantloyaliteit is vanuit mijn perspectief zo’n 60% emotioneel en 40% financieel.”