Financiën, formats en fans

Richard Denton, docent Sportmarketing van de Master in Sport Management, analyseert in hoeverre bij grote evenementen de interesses van fans en competitie-managers overeenkomen.

Afgezien van de informatiestroom naar aanleiding van de Olympische Spelen in Rio, zijn we de laatste 30 dagen overspoeld met hoogte- en dieptepunten betreffende Euro 2016, Wimbledon, de Tour de France, het EK Atletiek en de Britse Grand Prix. Door de vele, vaak op de emotie gerichte berichtgeving op social media, mis je gemakkelijk sommige aankondigingen. Op 30 juni presenteerde Mark Turner, CEO van de Volvo Ocean Race, de 2017-18 route, waarbij hij “meer actie, meer snelheid, meer zware zeemijlen en meer locaties, maar een kortere race” aankondigde, naast nog een aantal andere veranderingen in de route en de race. Dit zette me aan het denken …

Een dag na EURO 2016 kondigde een trotse UEFA een groei aan van 34% naar €1.93 biljoen in vergelijking met EURO 2012. De 20 wedstrijden en acht teams hadden hieraan bijgedragen, waarbij UEFA een winst van €830 miljoen opstreek en €600 miljoen naar de 55 geassocieerde UEFA-leden ging.

Financiën, formats en fans - Sportmarketing - Johan Cruyff Institute Amsterdam

Éder scoorde de winnende goal voor Portugal in the finale van Euro 2016. Foto: UEFA.com

In totaal waren er 4740 minuten, oftewel 79 uur voetbal gespeeld in 51 wedstrijden. Vijf wedstrijden eindigden met extra speeltijd en drie in penalties. Dit leverde een miserabel gemiddelde van slechts één goal per 44 minuten op, oftewel 2,12 goals per wedstrijd. Vaak was het een langdradig geploeter en ondanks mijn passie voor sport heb ik zelden een wedstrijd helemaal uitgezeten – zelfs niet de finale. Saai. Misschien zou UEFA penalties moeten overwegen voor wedstrijden die bij rust nog op ‘0-0’ staan of het aantal spelers op het veld terugbrengen tijdens de tweede helft …

Wimbledon is een ander iconisch sportevenement waar het weer soms parten speelt, ondanks het schuifdak over het Center Court. Alle ‘Slams’ bij het heren enkelspel worden gespeeld in vijf sets, wat soms resulteert in wedstrijden van drie of vier uur, vooral als er geen tie-break in de vijfde set is. Het netto resultaat is dat de spelers oververmoeid raken en vaak de volgende wedstrijd verliezen doordat de hersteltijd te kort is, en toeschouwers die hun interesse verliezen.

Je vraagt je af of de uitputtingsslag van Raonic tegen Federer in de halve finale na vijf intense sets, een negatief effect heeft gehad op zijn prestaties tegen Murray, die in drie sets van hem won. Het was een mooie wedstrijd, maar niet de klassieker waar we op gehoopt hadden. Misschien is het tijd dat in het tennis het speeltijd-format veranderd wordt ten gunste van de kwaliteit en duurzaamheid van topspelers? Misschien één keer serveren of tie-breakers in alle sets bij 6-6?

Financiën, formats en fans - Sportmarketing - Johan Cruyff Institute

Andy Murray kust de Wimbledon Cup. Foto: Mirror.co.uk

Van mijn bezoek aan het EK Atletiek heb ik enorm genoten, ondanks die vreselijk zitkuipen in het Olympisch Stadion uit 1928. Om het publiek te entertainen waren er 17 verschillende evenementen gedurende vier uur, met live beelden op de grote schermen van de evenementen die gaande waren op het Museumplein.

Een aangename verandering in het programma was de medaille-ceremonie. Om het programma niet te onderbreken vonden die plaats in het fan village aan het eind van het programma. Hierdoor vierden fans, familieleden en sporters deze feestelijke momenten samen, wat doorgaans uitliep op een gezellige avond onder elkaar. Ik vermoed dat dit ceremonie-format ‘geleend’ is van het Holland Heineken House, wat deze traditie al jaren succesvol toepast als aparte fan-beleving.

Financiën, formats en fans - Sportmarketing - Johan Cruyff Institute

Ekaterini Stefanidi, goud bij het polsstokhoogspringen. Foto: amsterdam2016.org

Alle evenementen zijn ongetwijfeld grote commerciële successen. Maar hoeveel van hen zijn bereid het evenement-format aan te passen om de grote schare fans een beleving naar tevredenheid te bieden en niet alleen de die-hards die toch wel kijken? Misschien is het een goed idee om de plannen voor de Volvo Ocean Race 2017-18 eens onder de loep te nemen. Meer actie, meer snelheid, en kortere evenementen alsjeblieft!

Gerelateerde studieprogramma’s

Het Johan Cruyff Institute Amsterdam biedt een verrijkende leeromgeving met leermiddelen die gebaseerd zijn op interactief leren. We streven naar een mix van studenten uit de sport- en zakenwereld en maken het voor studenten mogelijk hun unieke ervaringen te delen en veel van elkaar te leren. Studenten worden uitgedaagd om actief deel te nemen aan creatieve uitdagingen die inzet, betrokkenheid en intuïtief denken vereisen. Informeer vrijblijvend naar onze programma’s:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *