Grandvalira organiseert dit weekend het WK Skiën voor vrouwen, met Lindsey Vonn als één van de grote trekkers en een verwacht publiek van 80 miljoen toeschouwers wereldwijd en een budget van € 1,7 miljoen voor twee wedstrijddagen.
Toen Lindsey Vonn, de op twee-na meest mediagenieke en best verdienende alpineskiër ter wereld, dit weekend in ski-gebied Grandvalira met haar Red Bull helikopter landde, waren 16 tv-zenders van over de wereld aanwezig om dat moment vast te leggen.
De Amerikaanse skiester, ex-vriendin van Tiger Woods, die ook wel bekend staat als ‘de Sharon Stone van het skiën‘ dankzij de treffende gelijkenis met de actrice, is de grote attractie van dit WK dat dit weekend in Grandvalira in Andorra plaatsvindt, waar ze zowel op als buiten de pistes op veel aandacht zal kunnen rekenen.
Ze is de skiester met de meeste overwinningen in de geschiedenis van de World Cup (76), slechts 10 overwinningen verwijderd van het absolute record van de Zweedse Ingemar Stenmark (86), en een sportster die aanbeden wordt door sponsors en media dankzij haar affiniteit met ‘show business’. Haar laatste wapenfeit was naakt te poseren voor het tijdschrift Sports Illustrated via het zogenaamde ‘body painting’ tijdens één van haar trainingspauzes in een Italiaans ski-resort.
Grandvalira heeft vier maanden aan de Àliga-piste in het El Tarter-gebied gewerkt om het succes van 2012, waar het debuteerde als organisator van een WK, te verbeteren. “Op zaterdag 27 februari om 10.30 uur gaan we live over de hele wereld“, zegt David Hidalgo, algemeen manager van Grandvalira en docent sportevenementen aan het Johan Cruyff Institute. “Een topsportevenement als het WK Alpine skiën levert ons geen directe inkomsten op voor het ski-resort, maar positioneert ons wel in de internationale markt als een skigebied van wereldklasse. Doordat we op de kalender staan van de Internationale Ski Federatie (FIS) krijgen we veel publiciteit die wat nooit via een campagne zouden kunnen verkrijgen,” zegt hij. Er is een budget van € 1,7 miljoen euro voor twee wedstrijddagen. “Dat is een groot bedrag. De tv-rechten dekken ongeveer € 350.000 euro en de sponsors betalen ongeveer een miljoen; de rest wordt betaald door het resort, maar door de media-aandacht die we krijgen is het ons dat zeker waard.”
Grandvalira kan rekenen op een team dat kan bogen op veel ervaring. “De medewerkers die werkzaam zijn tijdens het WK, werken ook voor het ski-resort tijdens de rest van het winterseizoen. Dat is een hele uitdaging voor ons, omdat het gebied tijdens dit weekend ook open is voor het publiek en meer dan 20.000 mensen er aan het skiën zijn en we dubbel werk hebben, maar dat biedt tegelijk ook garanties. En daar kan ik aan toevoegen dat het voor het hele land een gebeurtenis is waarbij iedereen wil dat het perfect verloopt.”
ENORME VOORBEREIDINGEN
In totaal 400 mensen (100 van de organisatie en 300 vrijwilligers) zullen de handen uit de mouwen steken tijdens dit WK, waarvan de voorbereidingen in november al begonnen zijn. De wedstrijdmanager en voormalig Olympisch skiër uit Spanje, Jordi Pujol, heeft tussen 25 en 28 februari 200 mensen aan het werk op de piste. Van hen zijn Lindsey Vonn en haar tegenstanders afhankelijk, die onder identieke omstandigheden elkaar naar de kroon moeten gaan steken. “Sinds we in november begonnen zijn, wijd ik zo’n 40% van mijn werk aan het WK“, zegt Jordi.
“De FIS-kalender wordt 5 jaar van tevoren vastgesteld en voor ons is het een eer om twee evenementen te organiseren, de reuze slalom en de supercombinatie, want we concurreren met ski-gebieden in de Verenigde Staten, Oostenrijk, Zwitserland …“. Bij de toekenning van sportevenementen aan de locaties houdt de adviesraad van de Internationale Ski Federatie rekening met verschillende aspecten: eerdere ervaringen in bergwedstrijden, inzet van vrijwilligers, organisatorische capaciteit, de context van het land, de sportieve traditie, logistieke en politieke aspecten. “Andorra heeft veel ervaring in wedstrijdorganisatie; we organiseerden het WK Mountainbike 2015, de Tour de France heeft ons vaak bezocht, we hebben het WK Trial, en een klein land heeft zo zijn voordelen: iedereen ziet het als ‘ons evenement’ en alles vindt plaats in een straal van 4 kilometer“, zegt Jordi.
ALLE DETAILS ONDER CONTROLE
Zijn ervaring als Olympisch skiër helpt hem op elk klein detail te letten en rekening te houden met verschillende groepen waar misschien niet iedereen aan denkt. “We hebben 70 afdalers, 150 technici, ongeveer 120 geaccrediteerde journalisten, 93 mensen in de beveiliging en hulpdiensten, 700 VIP’s, en zo’n 12.000 toeschouwers en miljoenen mensen die ons op televisie volgen. Alles moet perfect zijn en voor mij ligt de prioriteit bij de afdalers, de technici en de pers.”
Als we wederom naar de kracht van Lindsey Vonn kijken, dan “heeft zij alleen al 25 paar ski’s”, legt Jordi Pujol uit. “Geen enkel hotel kan de verantwoordelijkheid dragen voor de bewaking van al dit unieke materiaal. Wij hebben een hotel binnen het resort met een enorme garage die we voor de technici hebben ingericht. Lindsey neemt drie monteurs mee (één blijft in de garage en de andere twee zijn continu op de pistes om de kwaliteit van de sneeuw te beoordelen om de juiste ski’s te kiezen). Zij zijn een belangrijke groep waaraan veel mensen niet denken, maar waar ik een speciale band mee heb, omdat ik weet hoe belangrijk hun rol is vanuit mijn ervaring als skiër.”
Het is erg belangrijk dat alle skiërs dezelfde kansen hebben, van de eerste die opent tot de laatste die afdaalt. En dat betekent vooral een uitstekende sneeuwbereiding. “Als je de piste niet goed prepareert, dan verslechtert de piste als de skiërs afdalen en vanaf de tiende afdaleer is het dan al niet meer mogelijk om dezelfde tijd te halen als de eerste. De doelstelling is dat iedereen gelijke kansen heeft“, vertelt Jordi. “En daarom kent de Àliga-piste, naast andere maatregelen die genomen worden, 67 sneeuwkanonnen. “We kunnen die bedienen met onze mobiele telefoon, ze zijn allemaal genummerd en we kunnen elke meer of minder kunstsneeuw laten spuiten. Voor wedstrijdskiën heb je zeer compacte sneeuw nodig. We moeten altijd 70 cm. sneeuw hebben over de volledige breedte van de baan, die meer dan 3 kilometer lang is. Machines met drie chauffeurs doen zo’n 5 km per uur en werken dus alleen al zo’n 15 uur aan dat onderdeel. Iedere ochtend ontvang ik een grafiek van de piste waarop elke vierkante meter sneeuw te zien is. Het is vele uren traag en secuur werk. En als de baan klaar is moet je dagelijks een aantal sneeuwtests doen. Aan een piste zijn we 32 uur non-stop bezig in ploegendiensten van 5 uur.”
Als dat klaar is, wordt er gewerkt aan de veiligheid door verankerde sneeuwnetten te plaatsen. “In teams werken we de klok rond om de netten te plaatsen en als het sneeuwt moet je vaak alle netten optillen en opnieuw plaatsen“. De dag voor de wedstrijd maakt een team van 70 mensen de baan schoon. En tijdens de wedstrijden maken ze in duo’s na iedere afdaling de baan schoon.
Het WK krijgt internationaal veel publiciteit. “Dit evenement heeft Andorra gepositioneerd als één van de skigebieden van topniveau en sinds de eerste keer dat we het organiseerden in 2012 merken we dat het aantal klanten gedurende het hele seizoen aanzienlijk is toegenomen. We hebben nu bezoekers van 40 verschillende nationaliteiten en strategisch gezien heeft het WK daar enorm aan bijgedragen “, zegt David Hidalgo. Op 12 februari 2012 keken er op een gegeven moment 94 miljoen mensen naar Grandvalira op tv; dit jaar schatten we in dat we de 80 miljoen halen, en is het resort voor over drie jaar opnieuw verzekerd van een plaats in het Grote Witte Circus.
In 2019 zal Grandvalira de finale van het WK organiseren, een grote uitdaging: negen races (reuzenslalom, de super-G en de afdaling) in de mannelijke en vrouwelijke categorieën, die dubbel meetellen in de finale van het WK, naast het grote ‘National Teams Events ” voor teams.
Maar dat is in 2019. Voor nu is het land er klaar voor om de beste vrouwelijke skiesters ter wereld te ontvangen. En iedereen die van wintersport houdt, zal het volgen.
Gerelateerde studieprogramma’s
Het Johan Cruyff Institute biedt een verrijkende leeromgeving met leermiddelen die gebaseerd zijn op interactief leren. We streven naar een mix van studenten uit de sport- en zakenwereld en maken het voor studenten mogelijk hun unieke ervaringen te delen en veel van elkaar te leren. Studenten worden uitgedaagd om actief deel te nemen aan creatieve uitdagingen die inzet, betrokkenheid en intuïtief denken vereisen. Informeer vrijblijvend naar onze studieprogramma’s die gerelateerd zijn aan dit artikel:
- Master in Sport Management – Amsterdam Start: september
- Master in Sport Management – online Start: september
- Postgraduate Diploma in Sport Management – online Start: september
- Sport Management Fundamentals online Start: 14 maart