Helen Lejeune is een coach die al in 2013 de Master in Coaching volgde aan het Johan Cruyff Institute. Ze blikt terug op haar leerervaringen en hoe het programma haar geholpen heeft in haar loopbaan
Terugkijkend kan ik concluderen dat mijn reis met de Master in Coaching eigenlijk al in 2011 begon. Na omzwervingen over de hockeyvelden was het toen eindelijk zover: Ik liep de KvK binnen om mijn bedrijfsnaam te registreren: Helen Unlimited. Maar toen moest ik plots gaan nadenken over de content van mijn bedrijf. Wie is Helen? Waar staat Helen Unlimited voor? Wat heb je te bieden? Daar stond ik dan met al mijn ervaring en goede gedrag! Met de grote vraag na bijna een halve eeuw: ‘Wie ben ik?’
Gedurende en na mijn actieve (internationale) hockeycarrière heb ik mij door de jaren heen verrijkt door het volgen van opleidingen, cursussen, congressen, workshops en seminars. Telkens paste ik het geleerde weer toe in de praktijk, op alle niveaus. Alles wat ik deed was leuk! Maar ergens had ik nog een stil verlangen, maar kon ik niet goed verwoorden wat dat was. Steeds weer kwam die ene vraag naar boven. Maar toen kwam het Johan Cruyff Institute in beeld.
Op het moment dat ik heb besloten de Master in Coaching te gaan doen kwam alles in een stroomversnelling. Met mijn persoonlijk coach en docent Karen Ephraim en de andere docent-coaches startte ik mijn reis. Het voorbereiden van de persoonlijke presentatie alleen al maakte mij bewust van mijn ontwikkeling als persoon, mijn eerste coaches, mijn ouders en mijn diepste overtuigingen die ik van huis uit heb meegekregen.
Vooraf had ik de verwachting van het programma dat ik mijn kwaliteiten beter zou leren managen, om emotie en empathie in balans te brengen met ratio en verstandelijke benadering en mijzelf te verbeteren op analytisch en methodologisch coachvlak. Meteen na de eerste les was de toon gezet; het wordt zo goed als je het zelf maakt. Dat sloot mooi aan bij één van mijn favoriete quotes van Aristoteles: “Wat men moet leren doen, leert men door het te doen.”
“Gedurende het programma werd ik geboeid door nieuwe inzichten die door docenten en medestudenten werden voorgedragen”
Ik werd gedurende het hele programma geprikkeld en geboeid door nieuwe inzichten, die door de docenten en medestudenten werden voorgedragen. Ik leerde te observeren, te luisteren, te voelen en om waardevrij en in verbinding te blijven. Vooral het dynamische karakter van de lessen sprak mij aan.
Door de zoektocht naar mijn Ik en de interactieve lessen van de docenten heb ik sinds dat jaar een hernieuwde kijk gekregen op de wereld om mij heen. Ik ben mij meer bewust geworden van de processen waarin ik mij begeef, zowel zakelijk als privé. Door mij bewust te zijn van mijn kwaliteiten kan ik weloverwogen keuzes maken in wat ik wil en doe, en daarmee bewuster mijn kwaliteiten in de praktijk inzetten. De Master in Coaching heeft mijn horizon verbreed. De belangrijkste lessen die ik geleerd heb zet ik dagelijks in: De juiste vragen stellen, luisteren, waardevrij blijven, niet meteen in aannames denken en toetsen wat je hoort of denkt te horen en te zien. Het is een prachtige en waardevolle reis, je leven lang.
Credit foto’s: Willem Vernes