Inge Dekker, voormalig Europees, wereld en Olympisch zwemkampioen, legt uit hoe coaching haar helpt bij de overgang van topsport naar het managen van haar zwemschool
Voordat de halve wereld opstond, had zij elke dag al twee uur in het water gelegen. Als haar vrienden plannen maakten waarbij ze meestal geen rekening konden houden met die van haar, plande zij in haar agenda de volgende wedstrijd. Als zij kon rusten, waren de anderen bezig. Haar familie was haar team en het zwembad was de wereld waarin ze haar beste jaren als topzwemster doorbracht. Het is anderhalf jaar geleden dat Inge Dekker, Europees, Olympisch en wereldkampioen, op een andere manier naar de medailles ging kijken die ze in haar gloriedagen had gewonnen. De trots blijft, maar de nostalgie is verdwenen. Ze heeft nu nieuwe doelen in haar leven en dankzij coaching voelt zij zich opnieuw als een vis in het water.
De overgang was niet eenvoudig, maar de Master in Coaching van het Johan Cruyff Institute helpt haar onder andere om te ontdekken wie zij is op haar 33-jarige leeftijd. “Ik wist wie ik was toen ik een zwemmer was, maar dat veranderde toen ik stopte”, bekent de Nederlandse zwemster. Zij heeft haar eigen zwemschool opgezet waar zij nieuwe zwemtalenten wil helpen. “Ik hoop bij te dragen aan het zwemmen door mijn kennis over te dragen en een unieke coachingmethode te ontwikkelen”, zegt ze.
Inge Dekker is open in dit interview, waarin ze vertelt hoe ze haar nieuwe leven heeft ingericht. Vergroten van het zelfvertrouwen buiten de topsport en leren hoe je je leven kunt oppakken buiten je comfortzone waren enkele van haar prioriteiten. Hoe heeft zij dat bereikt?
Europees, Olympisch en wereldkampioen; je hebt alles bereikt in zwemmen. Hoe voel je je buiten het zwembad?
Nu ben ik eraan gewend, omdat ik alweer anderhalf jaar geleden eruit stapte. Maar om eerlijk te zijn was het best een grote stap. In het begin miste ik het hebben van een duidelijk doel. Bij het zwemmen is alles heel duidelijk. Je traint, je herstelt en je hebt een belangrijke wedstrijd om naar toe te leven. Daar komt het steeds op neer. In het echte leven zijn de doelstellingen niet zo duidelijk en is je weg minder gestructureerd. Het kostte een tijdje om te wennen aan mijn nieuwe leven.
Iemand die er zo aan gewend was om zoveel jaren achter elkaar om zes uur ‘s ochtends op te staan en die zoveel uren in het water heeft doorgebracht; welke plek hebben routine en motivatie nu in je leven?
Ik vind het niet erg om vroeg op te staan, omdat ik een ochtendmens ben. Ik sta niet zo vroeg meer op, maar ik lig ook niet veel langer in bed. In het begin is het moeilijk om een manier te vinden om je leven te structureren. Ik ben een zwemschool begonnen en de meeste trainingen zijn in de middag. Alle voorbereidingen, de agenda en het werken aan social media zijn dingen die ik vanuit huis doe. Toen ik begon was het lastig om een balans te vinden tussen thuis werken en tijd voor mezelf vinden om mijn vrienden en anderen te zien. Ik was niet gewend om mijn agenda alleen op te stellen, maar het kostte me gelukkig ook niet zoveel tijd om te leren hoe ik dat het beste kon doen.
Hoe voelde competitief zwemmen voor jou gedurende die jaren: Als druk, plezier of een manier van leven?
Zwemmen was voor mij vooral leuk om te doen, niet altijd natuurlijk, maar meestal wel. Toen ik gedurende een wat langere tijd niet meer genoot van het zwemmen, wist ik dat het tijd was om iets te veranderen. Toen heb ik besloten om op verschillende plaatsen te gaan zwemmen, met verschillende coaches, en ik heb een sabbatical genomen na London 2012. Natuurlijk was er ook druk en het kostte me een paar jaar om te leren hoe ik daarmee om kon gaan. Als ik terugkijk en nadenk over mijn carrière als zwemster, ben ik dankbaar dat ik de mogelijkheid heb gehad om zoveel jaren op het hoogste niveau te zwemmen. Als topsporter dien je jezelf constant te verbeteren en ik weet niet wie ik geworden zou zijn zonder dat verleden.
Wat is de belangrijkste les die je op je zwemschool aan de kinderen wilt meegeven?
Dat het in het zwemmen het belangrijkste is – zoals met alle dingen in het leven – om plezier te hebben. Als je niet houdt van wat je doet, is het veel moeilijker om je doelen te bereiken. Daarom is er in mijn trainingsprogramma altijd iets anders, iets nieuws of leuks. Ik hoop dat ze in mijn training leren dat er tijd is om dingen serieus te nemen, maar ook om plezier te hebben, zelfs als je een Olympisch kampioen wilt worden.
Welke persoonlijkheidsaspecten laat je als bekendheid en referentie uit de zwemwereld het meeste zien aan de studenten van de Master in Coaching: je sterkes of zwaktes?
Ik denk dat ik meer mijn sterke punten laat zien dan mijn zwaktes. Ik ben eraan gewend om niet te laten zien hoe ik me echt voel. Ik weet niet of dat het resultaat is van het moeten leren overleven in de topsportwereld, of dat het deel uitmaakt van mijn persoonlijkheid.
Wat denk je dat je vooral kunt leren van de anderen in de Master in Coaching?
De meesten hebben meer coachingervaring dan ik en hebben praktische oplossingen voor veel dingen. Bovendien zijn ze heel open en delen ze hun gevoelens. Het is moeilijk voor mij om me open te stellen voor anderen, maar nu doe ik het vaker omdat ik me daarin geïnspireerd voel door de anderen. En de aard van het programma van de Master in Coaching is ook dat ze je soms uit je comfortzone halen, of je dat nou leuk vindt of niet!
Hoe definieer je jezelf als persoon en als zwemmer? Ben je dezelfde persoon in en buiten het zwembad?
Na zovele jaren als professionele zwemmer weet je wat je wilt en hoe je het kan bereiken. Ik had veel vertrouwen in mezelf, misschien wel iets te veel. Buiten het water ben ik onzekerder, hoewel ik dat niet altijd laat zien.
Herken je jezelf in sommige van je kinderen toen jij begon met zwemmen?
Soms wel, maar niet altijd. Ik herken dat kinderlijke gedrag en die pure liefde voor sport. Ik denk dat sommige kinderen hogere doelen hebben dan ik had op hun leeftijd. Tegenwoordig is het veel gemakkelijker om alles te weten over zwemmen. Toen ik jong was, wist ik niet eens dat er internationale wedstrijden waren; junior Europese kampioenschappen of ranglijsten waar je je resultaten kon vergelijken met die van teamgenoten. Ik was bezig om mezelf te overtreffen. Bijna alle kinderen die ik train zijn op de hoogte van bijna alles (de merken, de wedstrijden, de ranglijsten, de toppers in het zwemmen, enz.). Ik denk dat ze zoveel informatie krijgen, dat ze rijper zijn dan ik op hun leeftijd was.
Wat heeft je doen besluiten te gaan coachen?
Voor mij was het vooral om mijn ervaring, en ook de kennis en vaardigheden die ik heb geleerd, in te zetten om jonge zwemmers te helpen hun maximale niveau te bereiken.
Wat motiveert je in je dagelijks leven als coach?
Zien dat de kinderen gelukkig zijn in het water, zoals ik dat was, en hoe ze vooruitgaan.
Wat neem je uit je eigen zwemervaring mee in je nieuwe rol als coach?
Ik geloof sterk in een persoonlijke weg naar succes voor elke sporter. De uitdaging is om de beste manier te vinden om iemand te trainen en te begeleiden. Dat is wat ik tijdens mijn carrière heb ervaren. Wat voor mij werkte toen ik 18 jaar oud was, werkte niet meer toen ik ouder werd. Ik denk dat dit geldt voor elke sporter en als coach is het jouw taak te ontdekken wat elke persoon op elk moment nodig heeft.
Wat vind je van de Master in Coaching tot nu toe?
Ik geniet van de uitdaging en de manier waarop je gestimuleerd wordt om je te verdiepen in jezelf om te ontdekken wie je werkelijk bent. Ik denk dat ik wist wie ik was toen ik een zwemmer was, maar dat veranderde op het moment dat ik stopte. Nu begin ik te zien wie ik buiten het water ben. Ik hou van de manier waarop de docenten ons leiden. Het is vrij onconventioneel en het is leuk om niet precies te weten wat je te wachten staat.
Wat heb je over jezelf ontdekt dat je tot nu toe niet wist?
Ik heb ontdekt dat ik mezelf op andere manier zie dan de anderen me zien. Ik merk dat mensen me in de wereld van het zwemmen als een autoriteit zien vanwege wat ik bereikt heb. En ik realiseer me nu beter dat ik in de ‘echte wereld’ niet onzeker hoef te zijn omdat ik minder ervaring heb.
Hoe zie je de toekomst van zwemmen in Nederland en wat denk je dat je kunt bijdragen?
Ik hoop eraan bij te dragen door mijn kennis over te brengen en een unieke coachingmethode te ontwikkelen. Ik zou graag het werk van trainer en coach willen combineren. Het Nederlandse zwemmen staat een mooie toekomst te wachten omdat we altijd grote talenten hebben gehad. Ik hoop met hen samen te werken en hen te helpen hun doelen te bereiken.
STUDEREN AAN HET JOHAN CRUYFF INSTITUTE AMSTERDAM
Het Johan Cruyff Institute biedt een verrijkende leeromgeving met leermiddelen die gebaseerd zijn op interactief leren. We streven naar een mix van studenten uit de sport- en zakenwereld en maken het voor studenten mogelijk hun unieke ervaringen te delen en veel van elkaar te leren. Studenten worden uitgedaagd om actief deel te nemen aan creatieve uitdagingen die inzet, betrokkenheid en intuïtief denken vereisen. Informeer vrijblijvend naar onze programma’s die in september van start gaan:
- Master in Coaching (Amsterdam, Nederlands)
- Master in Sport Management (Amsterdam, Engels)
- Sport Management Fundamentals Online (Nederlands)
- Football Business Fundamentals Online (Nederlands)