Alles wat je moet weten over sportsponsoring

We leven in een wereld van co-creatie en samenwerking. Waarom vraagt dan 57% van de sponsormanagers exclusiviteit?

Ongeveer 57% van de sponsormanagers benoemde ‘Category Exclusivity’ als het belangrijkste sponsorrecht om veilig te stellen. Waarom is exclusiviteit in een wereld van co-creatie en samenwerking nog steeds zo belangrijk voor sponsoren? Dit zal één van de vele actuele onderwerpen zijn die behandeld worden tijdens een gloednieuwe cursus over sportsponsoring: ‘Sponsorship 360 for a Changing World‘. Deze originele, pragmatische en ‘Cruyffiaanse’ leerervaring is door het Johan Cruyff Institute Amsterdam ontwikkeld.

Het programma ‘Sponsorship 360 for a Changing World’ is bedoeld om studenten de nodige kennis en vaardigheden te bieden, zodat zij hun professionele loopbaan in de wereld van de sportsponsoring (verder) kunnen ontwikkelen. Het programma is ontwikkeld door Richard Denton, sinds 2012 docent van het Johan Cruyff Institute Amsterdam. De Engelsman heeft een indrukwekkende CV dankzij samenwerkingen met bijvoorbeeld Philips, Heineken, de Olympische Spelen, FIFA World Cup, UEFA Champions League, Wimbledon en Formule 1.

Alles wat je moet weten over sportsponsoringVolgens Richard moeten sponsorprofessionals tegenwoordig “een evenwicht vinden tussen de strategische en operationele activiteiten van het bedrijf. Daarvoor is grondige kennis nodig van de marketingstrategie van een sportorganisatie, -team of -sponsor en hoe dit kan worden omgezet in een effectief sponsorplan om specifieke doelen te bereiken. Dit vereist marktinzicht, het selecteren en onderhandelen van de beste rechten, het ontwikkelen van authentieke en relevante activaties en operationaele acties waarmee je de grootste klanttevredenheid bereikt.”

“Professionals hebben een 360 graden visie op sportsponsoring nodig, omdat alle elementen van de sponsorship mix het succes en het resultaat van sponsoring beïnvloeden,” vervolgt Richard. “Het is belangrijk dat je je van alle gebieden bewust bent, ook als je maar op één of twee gebieden actief bent.”

Richard zal tijdens het programma ondersteund worden door een aantal interessante gastsprekers. Het programma start op 14 september en eindigt eind november. De cursus wordt in het Engels gegeven en bestaat uit acht sessies, die in Amsterdam en bij sportaccommodaties gegeven worden en waarbij je zelfs naar Engeland zult gaan voor een 2-daagse studiereis naar Londen.

Voor meer informatie en om je aan te melden voor de bijeenkomst, kun je een e-mail sturen naar nl@cruyffinstitute.org

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *