Laura Oskam volgde haar passie voor sport en kreeg via de Master in Sport Management van Johan Cruyff Institute de kans om haar loopbaan in de sportsector te ontwikkelen. Ze werkt nu voor Team DSM
Laura Oskam werkte als projectmanager bij ING en alhoewel ze het prima naar haar zin had, bleef de sportsector kriebelen. Daarom besloot ze haar passie voor sport te volgen en deed ze de Master in Sport Management aan Johan Cruyff Institute en “gelukkig kon ik al tijdens de opleiding mijn passie volgen en heb ik de kans gekregen er een baan in te vinden, zodat ik de overstap kon maken”, aldus Laura. Ze werkt nu in een commerciële functie bij Team DSM.
Waarom besloot je de overstap te maken naar de sportindustrie?
Ik heb vroeger zelf altijd met veel plezier getennist, maar mijn passie voor sport zit eigenlijk vooral in het volgen ervan. Al van jongs af aan volg ik heel veel verschillende sporten en probeer ik ook zo veel mogelijk wedstrijden te kijken. Ik vind het intrigerend om te zien, hoe sport mensen verbindt en welke emoties het kan oproepen. Het is inspirerend om topsporters te zien presteren op het moment dat het moet. En het geeft mij energie om te weten dat ik met hetgeen wat ik doe, een bijdrage kan leveren aan de prestaties van de sporters, de ervaring van de bezoekers, of de ontwikkeling van de sportwereld in het algemeen.
Ik ben regelmatig in de Johan Cruijff ArenA, maar ik ga ook vaak naar hockeywedstrijden en als de Olympische Spelen zijn, zit ik continu aan de buis gekluisterd, net als tijdens de grote wielerwedstrijden en grote toernooien van bijvoorbeeld atletiek, volleybal, handbal en natuurlijk voetbal. Daarnaast heb ik door het doen van vrijwilligerswerk – zoals voor EURO2020 – ervaren hoe leuk het is om samen te werken met mensen die dezelfde passie hebben en om samen ergens naartoe te werken.
Hoewel ik mijn werk bij ING heel leuk vond, voelde ik weinig aansluiting bij de financiële wereld en mijn passie voor sport vond er weinig weerklank bij collega’s. Daarom besloot ik de Master in Sport Management aan Johan Cruyff Institute te doen en al snel merkte ik, hoe inspirerend het is om met mensen samen te werken, die dezelfde passie delen en om van elkaar te leren op het gebied van sport. En ook tijdens mijn werk bij Team DSM nu, vind ik dat één van de grootste voordelen.
“Toen ik de Master in Sport Management deed, merkte ik al snel hoe inspirerend het is om met mensen samen te werken die dezelfde passie delen”
Door het doen van de Master in Sport Management, hoopte ik meer kennis op te doen en mezelf te ontwikkelen, maar ook een netwerk op te bouwen in de sportwereld om de overstap te kunnen maken. En dat is me ook gelukt!
Kun je vertellen hoe je tijdens de master al bij Team DSM kon beginnen?
De programmamanager van de Master in Sport Management wist dat ik op zoek was naar een baan in de sport en dat ik openstond voor verschillende functies en sporten. Omdat ik de HR-wereld al goed kende, wilde ik het liefst iets anders doen, om zo weer nieuwe dingen te kunnen leren.
“Zonder Johan Cruyff Institute had ik deze kans waarschijnlijk niet gehad, omdat functies bij een professionele wielerploeg heel populair zijn en meestal al ingevuld worden voordat ze extern gaan”
Johan Cruyff Institute heeft natuurlijk veel contacten in de sport, dus toen zij hoorden dat Team DSM op zoek was naar iemand voor hun commerciële afdeling, ben ik direct gepolst of ik daar interesse in had. Ik heb die kans toen aangegrepen en dezelfde avond nog mijn motivatiebrief en CV opgestuurd. Ik werd toen uitgenodigd voor een onlinegesprek en enige tijd later ontving ik het nieuws dat ze mij wilden aannemen.
Zonder de contacten van Johan Cruyff Institute was dit waarschijnlijk niet gelukt, omdat functies bij een professionele wielerploeg heel populair zijn en meestal al ingevuld worden voordat ze extern gaan.
Wat houdt je baan bij Team DSM in?
Team DSM heeft twee commercieel managers, die samen verantwoordelijk zijn voor ruim 80 verschillende partners, die betrokken zijn bij Team DSM. Ik ondersteun hen door mee te denken over de samenwerkingen, waarbij het niet alleen gaat over de dagelijkse gang van zaken, maar ook over de langere termijn, dus meer strategisch.
Deze partners houden we op de hoogte van de sportieve prestaties en ontwikkelingen binnen het team en samen kijken we bijvoorbeeld ook naar mogelijkheden om de partners onder de aandacht te brengen bij de volgers van Team DSM.
We praten over partners – en niet over sponsoren – omdat we het zien als een relatie waarbij we elkaar wederzijds helpen en waarbij we er samen voor zorgen dat onze renners goed kunnen presteren en daarbij kijken we samen naar de mogelijkheden om de partners te helpen. Dit kan natuurlijk via exposure, maar bijvoorbeeld ook door hen de mogelijkheid te geven om hun innovaties te testen op het hoogste niveau in sport. Dit is bijvoorbeeld voor titelpartner DSM een belangrijke reden voor het partnership.
Hoe voelt het nu om te werken waar je passie ligt?
Ik vind het heel leuk dat eigenlijk alles wat ik nu doe, te maken heeft met sport. Ik ben tijdens de Master in Sport Management pas echt in aanraking gekomen met sportmarketing en bij Team DSM mocht ik in de eerste week direct al meedenken over de plannen rond de Giro d’Italia en de Tour de France. Hoewel ik zelf niet vaak in direct contact sta met de renners, is mijn werk wel altijd gerelateerd aan hun werk en prestaties. Ik ‘moet’ voor mijn werk dus ook de koers een beetje volgen – en zeker de grote rondes – en dat is natuurlijk geweldig, omdat ik dat toch al deed en nu is het ‘ineens’ onderdeel van m’n werk.
“Ik ‘moet’ nu ook de wielerrondes volgen en dat is natuurlijk geweldig! Iets wat ik zelf al deed, is ‘ineens’ onderdeel van mijn werk geworden”
Wat heb je daarnaast nog gehad aan de Master in Sport Management?
Hoewel ik al twee masters had en drie jaar fulltime werkervaring, heb ik me tijdens de Master in Sport Management nog verder kunnen ontwikkelen. In de eerste plaats omdat veel sport gerelateerde zaken nieuw voor mij waren. Zo heb ik tijdens de marketing en finance-lessen bijvoorbeeld veel geleerd over het verdienmodel van sportorganisaties en welke rol sponsoring daarbij kan spelen. Deze vakinhoudelijke kennis miste ik nog en met de master heb ik het vertrouwen dat ik een gedegen basis heb op veel verschillende gebieden van de sportindustrie, van sportmarketing tot finance en strategisch management in sport.
“Met de master heb ik het vertrouwen dat ik een gedegen basis heb op veel verschillende gebieden van de sportindustrie, van sportmarketing tot finance en strategisch management in sport”
Bovendien is er tijdens de Master in Sport Management veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling en leiderschap. De Applied Sports Performance Skills trainingen hebben mij bijvoorbeeld geholpen om nog scherper te krijgen wat mijn sterke punten zijn en waar ik energie van krijg. Door deze inzichten weet ik beter wat ik zoek in een baan.
Tot slot is er tijdens de Master in Sport Management veel aandacht voor het werken in teams, bijvoorbeeld dankzij het Master Final Plan, dat je samen met medestudenten maakt. Het is extra leerzaam doordat je niet zelf de groep kiest, maar wordt ingedeeld op basis van je Management Drives, achtergrond en ervaring. Hierdoor leer je samen te werken met mensen die een heel ander profiel hebben en kun je extra veel van elkaar leren.
Hoe zou je de Master in Sport Management bij anderen aanbevelen?
Ik zou zeggen: ‘De master is geschikt voor jou, als je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging in de sport en nieuwsgierig bent om te leren! Het jaar is voorbijgevlogen, ik heb veel geleerd en mooie vriendschappen opgebouwd. Natuurlijk is het soms best pittig om alle opdrachten op tijd af te krijgen, maar het is over het algemeen heel leuk om je in de verschillende onderdelen van de sportindustrie te verdiepen en ik geloof echt dat het doen van de Master in Sport Management mij de perfecte start heeft gegeven voor een carrière in de sport!