De Vlaamse Tim Smet studeerde de Master in Sport Management bij het Johan Cruyff Institute in Amsterdam, om verder te komen als voetbalagent
Tim Smet staat met twee medevennoten aan het hoofd van het Vlaamse advocatenbureau Nevisis. Daarnaast werkt hij als Football Agent, waarbij hij voor een aantal buitenlandse agentschappen als hun agent voor België fungeert. Omdat hij meer in die tak van sport wilde gaan doen, besloot hij de Master in Sport Management 2020-2021 aan het Johan Cruyff Institute Amsterdam te volgen, die hij succesvol heeft afgerond: “Het was een enorme verrijking. Niet alleen krijg je een andere kijk op de sportwereld en alles wat erbij komt kijken, maar ook op jezelf en je eigen capaciteiten.”, aldus Tim.
“Omdat ik mijn eigen voetbalagentschap wilde oprichten, besloot ik de opleiding te gaan doen”, vervolgt hij, “om de sportindustrie beter te leren kennen en er een groter netwerk in op te bouwen. Er zijn diverse uitdagingen als je een agentschap start, maar ik heb mezelf voorgenomen om binnen vijf jaar een positie te verwerven binnen de voetbalwereld”.
Voor Tim was het mooi meegenomen dat een aantal van de modules in de master ook van pas kwamen bij zijn werk als advocaat: “Kennis uit de modules Strategic Management, Governance en Sportmarketing pas ik toe in de dagelijkse leiding van het advocatenkantoor”.
In hoeverre heeft het volgen van het studieprogramma bijgedragen aan je voetbalagentschap?
De Master in Sport Management heeft mij gesterkt om mijn plannen om een eigen voetbalagentschap op te richten, ook daadwerkelijk uit te voeren. Niets is onmogelijk, als je er maar vol voor gaat en je hiervoor volledig inzet. Dankzij de inhoud van het programma ben ik mij meer en meer gaan beseffen dat ik daadwerkelijk in die wereld pas en iets zou kunnen uitbouwen. Het geeft enorm veel vertrouwen als je de achtergrond van de sportwereld beter leert kennen en erin thuis raakt. Uiteraard is het behalen van het masterdiploma één van mijn selling points geweest naar de agentschappen toe.
“Dankzij de Master in Sport Management leerde ik de achtergrond van de sportwereld beter kennen en kon ik mijn netwerk in de sport uitbreiden. Dat versterkte mijn plannen om een eigen voetbalagentschap op te richten”
Waarom ben je vanuit Antwerpen een opleiding gaan volgen in Amsterdam?
Een soortgelijke sportmanagement-opleiding bestaat niet in België. Daarnaast helpt het om de horizon te verruimen en (letterlijk) over de grenzen te kijken. Een ander land en andere mentaliteit werkte voor mij in elk geval inspirerend. Het innovatieve ‘Cruyffiaanse denken’ heeft mij ook altijd aangesproken.
Wat zijn persoonlijke take-outs van de Master in Sport Management?
Eén van de meest waardevolle elementen van de opleiding hebben we samen met de medestudenten gecreëerd: Plan 14, een actie voor het goede doel. Het was één van de taken van de module Strategic Management, maar deze actie heeft zoveel respons gekregen dat we erin geslaagd zijn om € 30.000 euro in te zamelen.
Het was ook heel leerrijk om de kennis uit de andere modules, onmiddellijk te kunnen toepassen in dit project. Een geweldige samenwerking gekoppeld aan een enorm enthousiasme hebben ertoe geleid dat dit project een succes werd.
“Door de verschillende achtergronden van de studenten, leerden we ook veel van elkaar. In combinatie met ons gedeelde enthousiasme voor sport, werd het project ‘Plan 14’ een groot succes
Vanuit de Master in Sport Management worden dergelijke initiatieven uiteraard aangemoedigd. Je leert veel van de docenten, maar ook van elkaar. Alle studenten hebben immers een andere achtergrond en kennis, waardoor ook het contact met de medestudenten heel waardevol is.
Wat pas je toe uit de Master in Sport Management, bij het leidinggeven aan je advocatenbureau?
Ik ga ook buiten de sport de uitdagingen anders aan, want misschien wel de belangrijkste les van de Master in Sport Management is om buiten de lijntjes te denken. Er is altijd een andere invalshoek om een probleem te bekijken, die misschien een betere oplossing kan bieden.
“Misschien wel de belangrijkste les van de Master in Sport Management is dat je leert buiten de lijntjes te denken”
Dankzij de master gaat het leidinggeven aan een groep mensen en hen met elkaar doen samenwerken, nu ook meer volgens leidraden en minder op buikgevoel. Ook het strategisch vooruitkijken, naar waar je met je bedrijf naartoe wil en hoe je dat gestructureerd kan doen, is iets wat ik in de praktijk toepas.
Hoe ziet jouw volgende stap in jouw loopbaan eruit?
Nu ga ik mij, naast mijn advocatenkantoor, richten op de opstart van het voetbalagentschap. De drang om hier echt iets van te maken is enorm. Ik ben er immers van overtuigd dat er – in elk geval in België – nood is aan oprechte mensen in voetbalbusiness. Spelers worden nog te vaak bedrogen, of zijn onwetend wat andere mensen aan hen verdienen. Schimmige figuren en duistere contracten beheersen deze wereld en daar wil ik met mijn eigen agentschap een andere kijk op brengen.
“Er is nood aan oprechte mensen in voetbalbusiness. Transparantie en duidelijkheid zijn de twee sleutelwoorden waarmee ik aan de slag wil gaan met mijn voetbalagentschap”
Bij mij staat de speler centraal, niet de agent of diens verdienste. Transparantie en duidelijkheid zijn de twee sleutelwoorden waarmee ik aan de slag wil gaan. Dit alles gekoppeld aan mijn juridische achtergrond en enorme netwerk dat ik in de loop der jaren heb kunnen opbouwen, lijkt mij een goede basis te zijn om voetballers te helpen in hun ontwikkeling en bij de verdere uitbouw van hun loopbaan.
Je ziet het, ik ben enorm gemotiveerd om erin te vliegen!