Personal branding voor authentieke en zich onderscheidende sporters – Deel I

Ireneo Snell en Nikita de Haan, alumni van Johan Cruyff Institute en werkzaam voor Valenze, bespraken in een webinar het belang en de voordelen van personal branding voor sporters en het hebben van een eigen merk dat authentiek en onderscheidend is

Een authentiek en onderscheidend persoonlijk merk kan sporters helpen financiële stabiliteit te bereiken, terwijl ze zich volledig kunnen richten op de ontwikkeling van hun professionele carrière in de sport. Valenze ondersteunt en biedt voetballers de nodige tools om hun personal brand te ontwikkelen. De CEO en algemeen directeur van het bedrijf, respectievelijk Ireneo Snel en Nikita de Haan, beiden alumni van Johan Cruyff Institute, gaven ons in een webinar onlangs inzicht over het belang en de voordelen van het werken aan personal branding en een persoonlijk merk dat authentiek en onderscheidend is.

De experts

Authentic and outstanding athlete branding – Part I

Ireneo Snel is CEO en oprichter van Valenze. Na zijn afstuderen aan de Master in Football Business in samenwerking met FC Barcelona, zag hij de kans om in een snelgroeiende sector een eigen bedrijf op te zetten om professionele voetballers te helpen bij hun ontwikkeling. Ireneo heeft gewerkt met (semi-)professionele sporters in verschillende sporten waaronder voetbal, waterpolo, atletiek, tennis en windsurfen, en het is zijn ambitie om hen te helpen zich te ontwikkelen in hun persoonlijke en professionele carrière.

Authentic and outstanding athlete branding – Part I

Nikita de Haan is algemeen manager van Valenze en trad enkele maanden na de oprichting van het bedrijf in dienst bij Ireneo. Nikita werkte voor evenementen van de KNVB en in online marketing, voordat ze aan dezelfde Master in Football Businessbegon als Ireneo. Vanuit haar ervaring met – en passie voor voetbal, werkt ze dagelijks met veel enthousiasme aan de ontwikkeling van het vrouwenvoetbal en voetbalsters.

Het belang van personal branding

Met de term personal branding ben je waarschijnlijk wel bekend. Maar misschien heb je er niet echt veel over nagedacht, of denk je dat je het niet nodig hebt. Maar de realiteit is dat, zelfs als je geen moeite doet om je eigen, persoonlijke merk te creëren, het bestaat, zeker als je online actief bent.

“Voor een goede reputatie en representatie van je persoonlijkheid, moet je bewust aan je eigen merk werken”

Mensen creëren een bepaald beeld van je op basis van wat andere mensen over je zeggen, wat misschien geen goede weergave is van wie jij werkelijk bent. Want uiteindelijk is je persoonlijke merk niets meer dan je reputatie. En om een goede reputatie en een goede afspiegeling van je persoonlijkheid neer te zetten, kan je maar beter bewust werken aan je personal brand.

Er zijn meerdere redenen om aan personal branding te doen, om je eigen, persoonlijk merk te creëren en de voordelen die het oplevert. Laten we er een paar bekijken:

Je bent de baas over je eigen reputatie

Personal branding gaat over het managen van je eigen reputatie. Als je niet aan je persoonlijke merk werkt, laat je anderen je imago voor je creëren. En misschien is dat niet wat je wilt. Als je tijd besteedt aan jouw persoonlijke merk, kun je positief beïnvloeden wat anderen over je zullen zeggen, omdat jij beslist wat je laat zien en hoe jij je positioneert.

“Als je zelf niet aan je eigen merk werkt, laat je anderen bepalen hoe jouw imago is”

Je verkrijgt een groter bereik

Als sporter wil je gezien worden. Je wilt bijvoorbeeld dat mensen weten dat je een goede speler bent om de kans op een transfer te vergroten. Je wilt dat bedrijven je opmerken, zodat ze je benaderen voor sponsoring. Hoe meer exposure je hebt, hoe meer anderen je zullen opmerken. Jouw persoonlijke merk helpt je om jouw publiek en die bekendheid te vergroten.

Je vergroot je mogelijkheden op inkomsten, zoals sponsoring

Een groot voordeel van het opbouwen en versterken van je persoonlijke merk is dat jouw mogelijkheden op sponsoring toenemen. Een sterk persoonlijk merk betekent sterke waarden, een sterke persoonlijkheid en een unieke identiteit. En hiermee onderscheid jij je van anderen. Je doelgroep identificeert zich met jou op persoonlijk vlak, wat interessant is voor bedrijven met vergelijkbare waarden en doelgroep. Misschien zijn jullie een perfecte match?

“Een sterk persoonlijk merk betekent eigen waarden, een sterke persoonlijkheid en een unieke identiteit”

Je waarde neemt toe

Wie denk je dat meer waarde zal hebben: iemand met een sterk merk dat een uniek imago heeft gecreëerd, of iemand die zich presenteert als elke andere atleet?

Je kan het antwoord raden. Je moet tijd en energie investeren als je je merk wilt ontwikkelen, maar in ruil daarvoor zal het je helpen om je marktwaarde te vergroten. Met een sterker merk zullen meer potentiële sponsors geïnteresseerd zijn om met je samen te werken en zullen ze je ook meer willen bieden.

“Met een sterker merk, zullen meer potentiële sponsors geïnteresseerd zijn in samenwerking”

Je vergroot jouw (toekomstige) loopbaankansen

Heb je je ooit afgevraagd wat er zal gebeuren als je voetbalcarrière eindigt? Wat ga je dan doen?

Jouw persoonlijke merk helpt jou je kansen te vergroten wanneer het tijd is om te stoppen met topsport. Het vergemakkelijkt om je kennis en ervaringen te delen met je publiek, zodat je jezelf kunt positioneren als een expert van een vakgebied waar je passie ligt. Dit kan te maken hebben met een studie die je hebt gedaan of doet, hobby’s die je hebt of andere dingen die je tijdens je voetbalcarrière hebt gedaan. Maar het geeft je ook de mogelijkheid om je netwerk op te bouwen. Het netwerk dat je vandaag opbouwt, kan op een later moment handig voor je zijn en een positieve invloed hebben op je toekomstige carrièremogelijkheden.

“Met je persoonlijke merk vergroot je jouw loopbaankansen ná je sportcarrière”

Je kunt makkelijker klanten vinden voor jouw eigen bedrijf

Sommige voetballers hebben tijdens hun voetbalcarrière een eigen bedrijf opgezet. Een bedrijf heeft klanten nodig en personal branding kan daarbij helpen. Met jouw personal brand bouw je vertrouwen op bij jouw publiek en positioneer je je als autoriteit in je sector. Hoe sterker en authentieker jouw merk is, hoe sterker de band met jouw publiek zal zijn.

“Hoe sterker en authentieker je eigen merk is, hoe sterker de connectie met je publiek”

Personal branding heeft grote voordelen voor iedereen, maar om het meeste eruit te halen, moet je eerst je authentieke identiteit definiëren.

We nodigen je uit om de webinar te bekijken, waarin Ireneo en Nikita het hebben over personal branding voor sporters. Let ook op onze volgende publicatie, waar we dieper op het onderwerp ingaan.

Dit was Deel 1 van ‘Personal branding voor authentieke en zich onderscheidende sporters’. Bekijk Deel II via deze link

MASTER IN

Sport Management

Het 10-maanden durende programma Master in Sport Management in Amsterdam wordt aangeboden in het Engels en is ontworpen voor mensen met een passie voor sport, die zich graag willen verdiepen in sportmanagement en zichzelf willen ontwikkelen om hun carrière in de sportmanagement sector te bevorderen.

Lees meer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *