In zijn achtste editie bood Step Day studenten van Johan Cruyff Institute de kans om in contact te komen met bedrijven uit de sportsector en om professionals uit de branche te ontmoeten
Acht jaar geleden organiseerde Johan Cruyff Institute de eerste editie van Step Day. Destijds was het een gedurfd en klein initiatief, dat tot doel had het talent van studenten binnen de sportindustrie te promoten. In 2025, nu Step Day is uitgegroeid tot een volwassen evenement, is het een belangrijk platform voor de inzetbaarheid van studenten van Johan Cruyff Institute. Deze editie bracht 73 studenten en 20 bedrijven uit de sportsector samen.
Step Day: een ontmoetingspunt voor studenten en bedrijven
Zoals elk jaar vond Step Day plaats in de Antiga Fàbrica Damm in Barcelona. De deelnemende studenten kwamen uit verschillende programma’s van Johan Cruyff Institute: de University Master’s Degree in Sports Management, de Master in Sport Marketing and Management, de Master in Sport Business en de Master in Football Business in samenwerking met FC Barcelona.
Laura Guitart, career services & alumni manager, benadrukte het strategische belang van Step Day voor Johan Cruyff Institute: “We zetten ons in om ervoor te zorgen dat elke editie van Step Day zo waardevol mogelijk is voor onze studenten. Veel van de bedrijfsvertegenwoordigers die de interviews afnemen, zijn zelf oud-studenten van Johan Cruyff Institute,” legt ze uit.
“Step Day is een gezamenlijke inspanning van onze onderwijsinstelling en de bedrijven om de toekomstige leiders van de sportindustrie meer kansen te geven.”
Tot de deelnemende bedrijven van dit jaar behoorden onder meer Good Morning Sports en Stage Deportivo (sportevenementen), Trib3 Sagrada Familia en Anytime Fitness Iberia (fitnesssector), evenals technologiebedrijven zoals 360Player en CeleBreak.
De ervaring van deelnemers
Een van de deelnemers aan Step Day 2025, Alfredo Loaeza Martínez, student van de Master’s Degree in Marketing and Sport Management, deelde zijn ervaring: “Het was een leerzame ervaring omdat het je een heel directe kijk geeft op de sportindustrie.”
“Step Day gaf me inzicht in wat bedrijven in de sector momenteel zoeken en welke uitdagingen er in het verschiet liggen.”
Susana Torres Arenas, studente van hetzelfde programma, benadrukte het interviewformat: “Ik vond de timing van de interviews perfect. Je moet heel goed weten wie je bent en wat je doet. Zeven minuten om jezelf voor te stellen en nog eens zeven om over het bedrijf te praten is precies genoeg voor een goed gesprek.”
Angie Medina, studente van de University Master’s Degree in Sports Management, nam ook deel aan deze 2025-editie. “Het was een waardevolle ervaring. Ik kon zien hoe alles wat we tijdens de colleges leren, in de praktijk wordt toegepast,” vertelt ze.
“Kennis en inzichten uit de eerste hand opdoen van experts uit de sportindustrie is voor mij als student enorm waardevol.”
Een blijvende inspanning voor onderwijs en inzetbaarheid
David Alegre, alumnus van Johan Cruyff Institute en Marketing & Communications Director bij de Federació Catalana de Golf, benadrukte de waarde van het evenement voor bedrijven: “Step Day is een geweldige kans om de toekomstige leiders van de sportsector te ontmoeten.”
“We willen studenten van Johan Cruyff Institute de kans geven om alles wat ze tijdens de colleges leren in de praktijk te brengen.”
Tennium, een bedrijf dat actief is in de tenniswereld, nam eveneens deel aan de editie van 2025. Andrea Plano Eslava, resource planning manager, deelde haar perspectief als interviewer: “Voor ons is het altijd heel waardevol om dicht bij universiteiten en opleidingen te staan, en bij hun studenten.”
“We zijn altijd op zoek naar gepassioneerde mensen die graag de kans grijpen om hun talent te laten zien.”
Step Day bevestigt opnieuw de inzet van Johan Cruyff Institute voor praktijkgericht onderwijs en de inzetbaarheid van studenten. Het biedt meer dan alleen een ontmoetingspunt tussen talent en de industrie. Het evenement versterkt de professionele community die de waarden van sport en de visie van Johan Cruijff deelt: het transformeren van de sportindustrie door kennis en passie.

