Dit jaar vieren we de 40e editie van de Amsterdam Marathon met als hoofdsponsor TCS, een bedrijf dat via de marathon zijn filosofie in praktijk brengt: bijdragen aan welzijn, gezondheid en maatschappelijke betrokkenheid door sport
Een goede relatie meet je niet alleen af aan de jaren dat je samen bent, maar wordt ook bepaald door de gedeelde waarden, doelstellingen en activiteiten. En de band die de Amsterdam Marathon met hoofdsponsor Tata Consultancy Services (TCS) heeft opgebouwd blaakt van gezondheid, nadat ze onlangs voor vijf jaar bijtekenden.
Er zijn veel redenen waarom een stad als Amsterdam besluit om één van de meest populaire marathons ter wereld te organiseren. Richard Denton, sportmarketingdeskundige en docent Master in Sports Management, licht die redenen en doelstellingen op de korte – en lange termijn toe. “De organisatie van een prestigieus evenement, zoals de TCS Amsterdam Marathon, is niet alleen belangrijk voor het sportieve erfgoed van de stad, maar ook voor de internationale marketing en het toerisme, die de lokale economie sterk beïnvloeden. Er wordt geschat dat in 2014, aan directe en indirecte inkomsten, de deelnemers en bezoekers in totaal bijna 16 miljoen euro’s achterlieten.
De Amsterdam Marathon viert dit jaar zijn 40e editie en zondag 18 oktober zal een record aantal lopers zich verzamelen aan de start: 45.000 marathonlopers uit 105 verschillende landen. Niet eerder deed zo’n groot aantal mee. Organisator van het evenement, Le Champion, is aangenaam verrast door het feit dat de internationale belangstelling voor dit evenement zo blijft groeien. De startplaatsen voor alle afstanden zijn vergeven: de marathon, de Mizuno halve marathon en de TCS 8 kilometer.
“Amsterdam is zeer pro-actief in het organiseren van internationale sportevenementen die de combinatie gezond leven en drukke agenda promoten, waarbij er speciale aandacht uitgaat naar kinderen en mensen die gestimuleerd moeten worden een gezonder leven te leiden. Hardlopen is een zeer toegankelijke sport voor iedereen. Bij de Amsterdam Marathon genieten de jongste deelnemers een bijzondere behandeling via de ‘Kids Run’, met finale in het Olympisch Stadion, precies zo als bij de volwassen categorieën.”
Le Champion is als evenementenorganisator verantwoordelijk voor de sponsorwerving en het leek puur een kwestie van tijd dat Amsterdam en TCS elkaar zouden vinden. Tata Consultancy Services sponsort deze Nederlandse marathon reeds sinds 2011 en is een blijvertje (het contract is tot 2020 gegarandeerd). ING was voorheen de hoofdsponsor, maar ging in 2008 op zoek naar andere uitdagingen, waardoor het evenement het in 2009 en 2010 zonder sponsor moest doen. Richard Denton merkt op dat “als een gerespecteerde organisatie als TCS bereid is voor nog eens vijf jaar te sponsoren, dat voor stabiliteit voor de organisatie zorgt en nieuwe partners zal trekken. Ik voorspel dat de TCS Amsterdam Marathon een mooie toekomst heeft zolang de hoofdsponsor zich blijft inzetten.”
Niets wijst erop dat TCS op middellange termijn haar sponsorbeleid zal veranderen als we de waarden bekijken die dit evenement promoot. “Door toenemende gezondheidsproblemen door onze zittende levensstijl en stress, heeft TCS een speciale interesse in fitness, lichamelijke activiteit en marathons ontwikkeld, om door middel van sport bij te dragen aan het welzijn en gemeenschapsgevoel”, zegt het bedrijf. Tata Consultancy Services heeft samenwerkingsverbanden met zeven grote runs in de wereld, waarvan de TCS Amsterdam Marathon, de TCS New York City Marathon en de TCS Wereld 10K Bangalore de belangrijkste zijn.
“Een bijdrage leveren aan de gemeenschap waarin we actief zijn is het uitgangspunt van onze filosofie en de reden voor onze partnerships. In de afgelopen vijf jaar hebben onze medewerkers en de meer dan 30 organisaties die met ons samenwerken meer dan $ 550.000 dollar binnengehaald voor goede doelen, zoals het onderzoek naar kanker en de zorg voor ouderen. TCS heeft verschillende prijzen voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen gewonnen, wat een mooie erkenning is van deze initiatieven.”
Middels een speciale app zet het bedrijf zijn technologie in voor running, wat bijdraagt aan een betere belevenis van het evenement door lopers en toeschouwers. “Deze applicatie zorgt er onder andere voor dat de toeschouwers en lopers het evenement in real-time kunnen volgen.”
Bij TCS geloven ze in hun devies en brengen de filosofie in de praktijk: ‘Gezonde mensen maken gezonde bedrijven. “En moedigen anderen aan bij te dragen aan het goede doel. Via ons ‘Fit4Life’-programma wordt elke gerende kilometer en elk fitness-uur die een medewerker registreert via de app, door TCS omgezet in een donatie. “In 2014 werden meer dan zes miljoen kilometer geregistreerd, wat overeenkomt met 150 rondjes rond de aarde,” zeggen ze met trots.
Het gemak waarmee ze sponsoring kunnen activeren is een belangrijke reden om aanwezig te zijn bij de Amsterdam Marathon, “Voor TCS als sponsor is het aantrekkelijk om alle medewerkers en klanten uit te kunnen nodigen om deel te nemen aan één van de afstanden (8 km, 21km of 42km). Het inzamelen van geld voor goede doelen is belangrijk voor de meeste sponsors die een maatschappelijk verantwoord imago willen bevorderen,” zegt Richard Denton. Voor de andere sponsors aan de run liggen de doelstellingen wat anders. “Voor het merk Mizuno is de run bijvoorbeeld een kans om de nieuwste producten te presenteren en de betrokkenheid met een belangrijke doelgroep te verstevigen. De EXPO, een driedaags evenement dat tegelijkertijd georganiseerd wordt in een paviljoen naast Olympisch Stadion, is één van de belangrijkste attracties voor aanbieders van hardloop-producten, -diensten en -kleding.” De EXPO wordt door alle renners bezocht als ze hun nummer komen ophalen, waardoor het aantal bezoekers gemakkelijk boven de 100.000 uitkomt, waardoor de meeste promotie-acties juist daar plaatsvinden.
Inzetten op gezondheid en bewegen uit solidariteit is reden genoeg om te doen geloven dat de TSC Amsterdam Marathon vele jaren onder dezelfde naam georganiseerd zal worden. Richard Denton voegt er nog één toe: “In de meeste gevallen zijn de sponsors er ook enorm trots op actief deel te kunnen nemen aan één van de grootste sportevenementen in Nederland. Return on investment vormt de basis van de contractuele overeenkomsten, maar als je door de lijst van sponsors gaat zie je dat velen er al jaren bij zijn, waaruit je kunt opmaken dat de samenwerking met de Amsterdam Marathon van grote waarde voor hen is.”
Academic Programs in Sports Management, Sports Marketing and Sponsorship
- Master in Sports Management Online: February, 22 2016
- Master in Sports Marketing and Sponsorship Online: February, 22 2016
- Master in Sports Management Amsterdam: September 2016