Innovatie en topprestaties tijdens het WK Beach Volleyball 2015

Vandaag (26 juni) start het WK Beachvolleybal in Den Haag. Het evenement belooft de fans een bijzondere ervaring te bieden en is een voorbeeld op het gebied van sport event innovatie

Voor de eerste keer in de geschiedenis zal het toernooi in vier speelsteden worden gevierd, op unieke en spectaculaire locaties: een drijvend veld op de Hofvijver naast het Binnenhof in Den Haag, een veld voor het Koninklijk Paleis op de Dam in Amsterdam, één midden op de Grote Markt van Apeldoorn en één in de haven van Rotterdam pal naast het luxueuze cruiseschip s.s. Rotterdam.

Bij de organisatie van dit WK, dat eindigt op 5 juli, waren enkele bekenden van het Johan Cruyff Institute betrokken, zoals Dorien Tenhaeff, stafmedewerkster bij de Nederlandse Volleybalbond Nevobo en verantwoordelijk voor de promotie van volleybal onder jongeren in de regio West-Nederland en organisator van side-events in Den Haag, en Richard Schuil, voormalig Olympisch volleybalspeler die in de rol van ambassadeur van speelstad Amsterdam de relaties met spelers, VIPS en pers in de hoofdstad onderhoudt. Beiden hebben de Master in Sport Management gestudeerd aan het Johan Cruyff Institute in Amsterdam.

Voor de promotie van volleybal zijn de afgelopen maanden veel middelen ingezet, vertelt Dorien Tenhaeff. “We grijpen de grote events, zoals WK Beach en in september het EK Dames, aan om met het volleybal terug te keren naar haar basis: de scholen. Maar dat doen we met moderne methoden, zoals de beachvolleybal-techniek ‘smash’. Smashen en de snelheid van het spel zijn twee fundamentele aspecten van het hedendaagse volleybal die kinderen en jongeren erg aanspreken. Bovendien zullen we via allerlei evenementen rondom het WK het algemene publiek in het land laten zien hoe spectaculair de sport kan zijn.”

Om volleybal op scholen te promoten is de campagne ‘Join’ gestart. “We organiseren bijvoorbeeld clinics, een initiatief dat ‘Back to School’ heet waarbij topspelers de basisscholen langsgaan en we trekken het land door met de ‘Join Volleyball Bus’ met interactieve games. Deze campagne biedt ook de clubs en bonden een platform; zij kunnen hun voordeel doen met de extra publiciteit die ‘Join’ genereert om hun club op de scholen te promoten. Op deze manier werken we aan publiciteit op alle niveaus, zowel lokaal als nationaal”.

De impact begint al duidelijk te worden. Het WK heeft ruim 400 nieuwe ambassadeurs opgeleverd. “Daarnaast hebben we op 1 juli op 13 velden in Den Haag, waaronder enkele Cruyff Courts, een straatvolleybal-toernooi georganiseerd, waarbij ook enkele topspelers zullen helpen bij het geven van sport clinics. En op 27 juli willen we proberen een wereldrecord te verbeteren door een toernooi te organiseren voor 3.000 spelers op 300 velden op het strand van Scheveningen”, vertelt Dorien.

Richard Schuil is een exponent van het Nederlandse volleybal, met deelname aan indoor en beach op vijf Olympische Spelen. Tijdens zijn indoorperiode won hij Goud met het Nederlandse team in Atlanta ’96. In zijn latere beachvolleybal-carrière vormde hij een duo met de nog steeds actieve volleybalspeler Reinder Nummerdor, waarbij ze acht keer Goud wonnen tijdens de World Tour, drie keer Europees kampioen werden en vijf nationale titels wonnen. Tijdens dit WK zal Richard zorgdragen voor het welzijn van de spelers, VIPS en media in Amsterdam:. “Het is een fantastisch evenement en voor mij een mooie nieuwe uitdaging. Ik kijk al lang uit naar deze World Cup. Ik heb deelgenomen aan een reeks van clinics voor kinderen in Amsterdam, was bij de opening van de countdown op de Dam en ben bovendien in contact met de sponsors van het evenement”.

Unieke locaties

Den Haag is de belangrijkste speelstad van dit WK; hier wordt de openingswedstrijd gehouden, de halve finales en de finale. Bovendien is het ’t meest spectaculaire veld: bovenop de Hofvijver is het stadion gebouwd op 622 drijvende pontons die elk 200 m³ zand dragen. De installatie met uitzicht op het Binnenhof heeft een tribune voor 5.500 toeschouwers en is daarmee het grootste van de vier speelsteden.

Innovatie en topprestaties tijdens het WK Beach Volleyball 2015 - Johan Cruyff Institute

In Amsterdam vindt het toernooi plaats op de Dam voor het koninklijk paleis, middenin het centrum en trefpunt voor toeristen. Op de Dam is in het verleden al eens beachvolleybal georganiseerd, mear het stadion daarvoor was nog nooit zo groot als nu met een capaciteit voor 2.000 toeschouwers. Hier worden 49 wedstrijden gespeeld, waaronder klassificaties en kwartfinales.

Innovatie en topprestaties tijdens het WK Beach Volleyball 2015 - Johan Cruyff Institute

De wedstrijden in het groene Apeldoorn worden gespeeld op de Marktplaats, waar een tijdelijk stadion is gebouwd met een capaciteit voor 2.000 personen dat omgeven is door winkels, bars en restaurants. Hier zullen 87 wedstrijden worden gespeeld, waaronder voorrondes, 1/16 finale, 1/8 finale en kwartfinale.

Innovatie en topprestaties tijdens het WK Beach Volleyball 2015 - Johan Cruyff Institute

Rotterdam is dankzij haar haven het scenario voor de vierde speelstad. Het stadion is geplaatst voor het cruiseschip ‘SS Rotterdam’, dat de Atlantische Oceaan overstak ten tijde van de Holland-Amerika-lijn. Op het schip bevinden zich een perscentrum en de ‘hospitalitys’ en ‘suites’ voor VIP’s en spelers.

Innovatie en topprestaties tijdens het WK Beach Volleyball 2015 - Johan Cruyff Institute

Innovatie en topprestaties tijdens het WK Beach Volleyball 2015 - Johan Cruyff Institute

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.