“De details maken het verschil”

Het initiatief van Johan Cruijff om een opleidingsmodel voor sporters te creëren ontstond uit zijn non-conformisme. Hij vertelt ons hier wat training en onderwijs gemeenschappelijk hebben

Voor Johan Cruijff is sport altijd een uitingsvorm van prestaties geweest, als speler en coach, en nu als adviseur. Het vertalen van die veeleisendheid en professionaliteit naar de managementwereld, is wat hem 15 jaar geleden bewoog een onderwijsmodel te creëren dat uitgaat van de waarden van de sport, waarbij sporters hun studie oppakken met een zelfde inzet als die zij aan de dag leggen bij het uitoefenen van hun sport.

Er is nog een kenmerk dat het karakter van Johan Cruijff goed definieert: non-conformiteit. Daaruit ontstond het idee om sporters op te leiden. Een sociaal initiatief dat in 1999 begon. “Mensen vinden het misschien vreemd omdat ikzelf geen studie kon volgen toen ik jong was – zegt Johan – maar het stoorde me dat zoveel mensen zeiden dat sporters niet geïnteresseerd zouden zijn in studeren. Ze trainen hard, hebben een passie voor sport en brengen grote offers. Dus is het normaal dat ze andere belangrijke aspecten van het leven soms vergeten, zoals onderwijs.”

De Johan Cruyff University Amsterdam startte destijds met slechts 35 sporters, maar het succes daarna maakt duidelijk dat Johan gelijk had. Het academisch netwerk is blijven groeien en kent nu 5 Johan Cruyff Institutes wereldwijd en 3 Cruyff Universities en 5 Cruyff Colleges in Nederland, met meer dan 6.000 studenten en alumni. Het biedt opleidingen op verschillende niveaus en in meerdere talen en modaliteiten.

Johan-Cruyff-1999

Kick off Johan Cruyff University Amsterdam in 1999

Johan is zeer geïnteresseerd in het onderwijsproces en trots op de prestaties die ‘zijn studenten’ behalen. “Ik vind het altijd leuk te horen als iemand die bij ons heeft gestudeerd een nieuwe baan heeft waarvoor hij opgeleid is. Ik vind dat meer sporters sportorganisaties zouden moeten leiden. Ze brengen hun passie voor sport mee en hun sportervaringen zijn waardevol voor management. Maar ze moeten zich inzetten en aan die passie hun nieuwe managementkennis en -vaardigheden toevoegen. Ik ben ervan overtuigd dat niemand in staat is de belangen van de sport beter te behartigen dan iemand met het hart van een sporter.”

In het kader van het tienjarig bestaan van het Johan Cruyff College Nijmegen reflecteert Johan op belangrijke kwaliteiten van sporters en docenten. “Onderwijs is als training. Als coach werk je met het team, maar uiteindelijk zijn het de sporters die de goals maken of de fouten. Werken met hen is als een puzzel en zo ontzettend leuk te doen! Je moet elk individu afzonderlijk bekijken, oog houden voor de details. Iemand kan een slechte dag hebben of net het kampioenschap hebben gewonnen, waarna je hem weer met de voeten op de grond moet zetten. Dat verschilt niet veel van een docent”.

Johan_Cruyff-Students

In dit interview spreekt Johan met veel enthousiasme over de overeenkomsten tussen training en onderwijs. “Soms pakken de zaken goed uit en soms slecht. Het kan zelfs zover komen dat het je irriteert als de sporter wéér diezelfde fout maakt. Maar dan is het een kwestie van onderwijzen, dezelfde oefening over doen, totdat hij het wél kan. Niets is meer de moeite waard!”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.