TiXcy, een applicatie die door twee studenten van het Johan Cruyff Institute Amsterdam ontwikkeld is, biedt de oplossing voor juist prijsbeleid bij ticketverkoop
Bepalen of een sportevenement duur of goedkoop is, is erg subjectief en het vaststellen van de juiste prijs is daardoor gecompliceerd. Elke club heeft als doel rendabel te functioneren door er voor te zorgen dat het maximale aantal bezoekers naar het stadion komt door efficiënt in te spelen op de ticketvraag en, als gevolg daarvan, een aantrekkelijke locatie te zijn voor bijbehorende commerciële activiteiten.
Dat is het voorstel van TiXcy, een applicatie die ontwikkeld is door twee studenten van de Master in Sports Management van het Johan Cruyff Institute, dat data-analyse aanbiedt aan sportorganisaties waardoor intuïtie en verbeelding niet langer de variabelen zijn die het prijsbeleid van de toegangskaarten bepalen. Rui Catalao en Lars Vermeulen kwamen elkaar in Amsterdam tegen en beiden hadden al ervaring opgebouwd in de sport-industrie. Rui had vijf jaar gewerkt als sportjournalist in Portugal, vooral in de pers, en Lars was een jaar verantwoordelijk voor de evenementen van Vitesse, de toonaangevende Nederlandse voetbalclub.
In dit interview vertellen ze ons wat ertoe leidde om hun bedrijf op te richten, hoe TiXcy werkt en wat de toepassingen zijn. Ben je er klaar voor om de juiste prijs te bepalen?
Hoe ontstond het idee?
Het idee kwam op toen we ons Business Plan moesten ontwikkelen tijdens de Master in Sports Management aan het Johan Cruyff Institute. Op dat moment hadden we alletwee al gewerkt in de sport-industrie, met name in voetbal, en waren we regelmatig bij wedstrijden geweest waarbij we soms een beetje gefrustreerd toezagen hoe clubs omgingen met de kwestie van de kaartverkoop. Soms werden, zonder aanwijsbare reden, krankzinnig hoge prijzen of juist afbraakprijzen gevraagd. We hadden door dat er iets niet klopte, vooral bij veel Europese clubs die problemen hebben hun stadions te vullen. Dus begonnen we na te denken hoe we zouden kunnen helpen de situatie bij de clubs te verbeteren. Tijdens dit proces werd ons Business Plan zeer goed ontvangen door iedereen – docenten, clubs en anderen – dus besloten we om ermee verder te gaan in wat nu ons bedrijf is geworden.
Wat zijn de voordelen van dit systeem?
Vooraf moet duidelijk zijn dat tiXcy geen ‘ticketing’ systeem is. Als clubs met ons samenwerken kunnen ze nog steeds gebruikmaken van hun eigen systeem. Wij bieden advies en hulpmiddelen (gebaseerd op statistiek, wiskundige formules en algoritmen) aan de afdeling die verantwoordelijk is voor ‘ticketing’, waardoor marketing- en sales-managers efficiënt kunnen beslissen hoe de beste verkoop van toegangskaarten gerealiseerd kan worden. Dat betekent meer omzet en een grotere deelname in de stadions. Beide zijn relevant voor elke club.
Hoe leggen jullie contact met de clubs?
Dat hangt van de club af. Soms hebben we zelf al toegang tot een club of via ORTEC. In andere gevallen moet er nog contact gemaakt worden om te kijken of er interesse is. Hoe dan ook, we hanteren een clublijst die volgens onze criteria geïnteresseerd zou kunnen zijn en daar richten we ons op. Maar het moge duidelijk zijn dat deze oplossing in principe van toepassing is op welke sportclub dan ook.
Wat is de respons tot nu toe?
Erg goed tot nu toe. We zien dat er behoefte is bij de clubs en dat ze telkens meer open staan voor het gebruik van data-analyse bij besluitvorming.
Hoe kwamen jullie op de naam tiXcy?
Dat is het resultaat van een brainstorm tijdens de les door een gastspreker. We zochten een naam waarin onze sterke punten terugkomen. Door de afkorting ‘tickets’ (TIX) te combineren met transparentie en efficiëntie, kwamen we op tiXcy. De hoofdletter X staat voor de juiste prijs, iets waarvan we overtuigd zijn te kunnen bieden.
Jullie werken met ORTEC. Hebben jullie hen het idee voorgesteld of hebben zij het ‘gekocht’? Hoe kwamen jullie tot een akkoord?
Een hele tijd geleden, tijdens de eerste fase van ons Business Plan, hadden we een bijeenkomst met ORTEC Sports. Van begin af aan deelden we dezelfde mening over dit thema en zeiden ze dat we op welk moment dan ook weer bij hen konden aankloppen. Toen we de Master afrondden hebben we de draad met ORTEC weer opgepakt om tot een samenwerkingsovereenkomst te komen. Het was een lang proces, maar uiteindelijk is het een applicatie geworden die via ORTEC Sports wordt aangeboden.
Hoe heeft de Master bijgedragen aan de totstandkoming van jullie bedrijf?
De Master in Sports Management gaf ons een solide basis om ermee te starten. Tijdens de lessen leerden we de aspecten van het managen van een sport-organisatie en het opzetten van je eigen bedrijf. Uiteraard zijn de grootste lessen in de praktijk geleerd, waarbij docent ‘Ondernemerschap en Innovatie’, Irsan Widarto, ons steunde om de stap te zetten. En niet alleen tijdens de Master, want ook nu nog is hij één van onze belangrijkste adviseurs en daar zijn wij hem er erg dankbaar voor.
Zou tiCxy een applicatie kunnen zijn bij ander soort evenementen?
Jazeker. De data bestaan overal en goed gebruik ervan kan bedrijven in andere sectoren helpen het rendement te verbeteren. Alhoewel we tiXcy wel in principe voor de sport hebben ontwikkeld en daar willen we ons graag op blijven focussen.
Wat is het leukste en wat het moeilijkste bij het opzetten van je eigen bedrijf?
De grootste uitdaging is iets van de grond af op te bouwen en te laten groeien, wetende dat je het maximale moet geven om het te laten slagen. Dat is tegelijk het spannendste en het meest gecompliceerde!