Personal branding voor authentieke en zich onderscheidende sporters – Deel II

De interesse in vrouwenvoetbal groeit en sporters kunnen daar zelf aan bijdragen door te werken aan hun personal brand, om zich authentiek en onderscheidend neer te zetten. Met Valenze bekijken we hoe je dat doet

In deze publicatie gaan we in op het belang van het neerzetten van een authentiek en onderscheidend persoonlijk merk voor sporters. Bekijk deel I via deze link

Vrouwenvoetbal is de afgelopen jaren flink in populariteit gegroeid en dat zal waarschijnlijk blijven doorgaan. In 2022 registreerden de clubs een jaarlijkse groei van hun commerciële inkomsten met 33%, afkomstig uit ticketverkoop, televisierechten en sponsoring. Tegelijkertijd is er een positieve trend in de transfersommen, die in 2021 een nieuw record van $ 2,1 miljoen bereikten, een stijging van 73% ten opzichte van 2020. Er worden bijna maandelijks records geboekt voor wat betreft het bijwonen van de wedstrijden. De groeiende belangstelling voor vrouwenvoetbal wordt steeds duidelijker zichtbaar.

Alhoewel het met vrouwenvoetbal dus de goede kant op gaat, is er tegelijk nog veel te winnen. De realiteit is, dat veel vrouwelijke voetbalsters naast hun professionele carrière, een bijbaan hebben. Ook wordt vrouwenvoetbal niet in alle culturen geaccepteerd. Valenze draagt actief bij aan de ontwikkeling van vrouwenvoetbal en specifiek aan die van de voetbalsters, door begeleiding en assistentie te bieden bij het creëren van een authentiek en onderscheidend persoonlijk merk voor sporters, dat zich tevens vertaalt in extra inkomstenbronnen voor hen.

De experts

Authentic and outstanding athlete branding – Part I

Ireneo Snel is CEO en oprichter van Valenze. Na zijn afstuderen aan de Master in Football Business in samenwerking met FC Barcelona, zag hij de kans om in een snelgroeiende sector een eigen bedrijf op te zetten om professionele voetballers te helpen bij hun ontwikkeling. Ireneo heeft gewerkt met (semi-)professionele sporters in verschillende sporten waaronder voetbal, waterpolo, atletiek, tennis en windsurfen, en het is zijn ambitie om hen te helpen zich te ontwikkelen in hun persoonlijke en professionele carrière.

Authentic and outstanding athlete branding – Part I

Nikita de Haan is algemeen manager van Valenze en trad enkele maanden na de oprichting van het bedrijf in dienst bij Ireneo. Nikita werkte voor evenementen van de KNVB en in online marketing, voordat ze aan dezelfde Master in Football Businessbegon als Ireneo. Vanuit haar ervaring met – en passie voor voetbal, werkt ze dagelijks met veel enthousiasme aan de ontwikkeling van het vrouwenvoetbal en voetbalsters.

De basis van personal branding – jouw authentieke identiteit

Je bent natuurlijk niet de enige die wil opvallen. Als je het maximale uit je personal brand wilt halen, moet je je onderscheiden van de anderen door authentieke en onderscheidende personal branding.

Je persoonlijke merk is een weerspiegeling van wie je bent. Daarom is authenticiteit zo belangrijk. Onthoud bij het definiëren van jouw identiteit altijd dat je trouw aan jezelf moet blijven. En daarvoor moet je beginnen met het ontdekken en benadrukken van de eigenschappen van je persoonlijkheid en de fundamentele waarden die jou uniek maken.

“Jouw personal brand is wie jij bent; daarom is authenticiteit zo belangrijk”

Jouw authentieke persoonlijkheid

De persoonlijkheid van elke persoon is uniek en omvat gedachten, gevoelens en gedragingen waarin we ons onderscheiden van anderen. Bij personal branding gaat het creëren van dat beeld veel verder dan alleen benoemen wat we doen, waar we vandaan komen en hoe oud we zijn.

Het is belangrijk om trouw te blijven aan jezelf en authentiek te zijn, want alleen dan kun je op een dieper niveau contact maken met je volgers en potentiële klanten dan welk conventioneel merk dan ook.

“Authenticiteit bij personal branding gaat over het consequent doen, zeggen en handelen van de dingen waarin je gelooft”

Authenticiteit gaat over het consequent doen, zeggen en handelen met betrekking tot de dingen waarin je gelooft. Als je altijd op dezelfde manier handelt en in overeenstemming met de dingen die je echt waardeert en waarin je gelooft, voldoe je beter aan de verwachtingen van je volgers en je publiek. Dit heeft een positieve invloed op het vertrouwen dat je opbouwt, waardoor je een langdurige, loyale band kan creëren.

Een authentiek sportmerk is opgebouwd uit drie dimensies:

  • Activiteiten op het veld: Je prestaties en de manier waarop je op het veld handelt, dragen bij aan je authentieke merk en hoe je je authentieke zelf laat zien.
  • Activiteiten buiten het veld: Voetbal is niet het enige in je leven en wat jou beschrijft. Je hebt meer interesses en door dat aan de wereld te laten zien, creëer je een authentieker beeld van jezelf.
  • Marketingactiviteiten: Marketingactiviteiten zijn bewuste inspanningen om jouw merk te communiceren. Zorg ervoor dat je jezelf bent en doe altijd dingen die in lijn zijn met je persoonlijkheid en je waarden.

Je bent veel meer dan een voetballer, dus alles wat je buiten het veld doet, zegt ook veel over jou als persoon en het heeft invloed op de creatie van je persoonlijke merk.

Jouw persoonlijke waarden

Persoonlijke waarden zijn de dingen die je belangrijk vindt en die als leidraad dienen in je leven. Het definiëren van jouw persoonlijke waarden helpt je jouw persoonlijke merk te positioneren. Voorbeelden van persoonlijke waarden zijn eerlijkheid, een gezonde levensstijl, gelijkheid, familie of respect.

Het bewust benoemen van jouw persoonlijke kenmerken helpt je om jouzelf te definiëren. Je waarden definiëren helpen jou te bepalen waar je voor staat. De combinatie van beide is wat jou uniek maakt en helpt je op te vallen, terwijl je tegelijkertijd authentiek blijft.

Neem bijvoorbeeld, Sadio Mané die een reputatie heeft opgebouwd die veel verder gaat dan erkend te worden als een voetballer van wereldklasse. Door zijn ware persoonlijkheid te laten zien, werd hij favoriet bij fans van Liverpool FC, en werd hij bewonderd door rivaliserende fans. Hij is liefdevol, bescheiden, onbaatzuchtig, nuchter, loyaal en een echte teamspeler. Hij hecht duidelijk waarde aan zijn roots, familie, religie en laat dat ook in alle eerlijkheid zien.

Ken je doelgroep

Voordat je begint met communiceren, moet je weten met wie je communiceert. Je moet jouw doelgroep kennen om je persoonlijke merkdoelen te kunnen bereiken. Dit kunnen fans zijn, potentiële sponsors, agentschappen, clubs, enz.

“Knowing your audience will help you to create a strategy around your communication and translate your authentic identity into your messaging”

Om te weten hoe je het beste met hen om kan gaan, moet je jouw publiek begrijpen. Waar komen zij vandaan? Hoe oud zijn zij? Wat zijn hun interesses? En wat zijn hun behoeften? Als je jouw publiek kent, kun je een communicatiestrategie ontwikkelen en je authentieke identiteit vertalen naar je berichten.

Communiceer jouw authentieke identiteit

Zoals je inmiddels weet, wil je je identiteit communiceren. Dat kan je op verschillende manieren doen.

  • Via social media: Aanwezig zijn op verschillende social media platforms is een makkelijke manier om veel mensen te bereiken. Sociale media bieden je de mogelijkheid om jouw publiek inzicht te geven in jouw persoonlijke en professionele leven. Er is interactie en je kan een relatie opbouwen zonder ze echt in het echt te zien. En het allerbelangrijkste: jij hebt de volledige controle over je berichten op je kanalen, in tegenstelling tot andere mediaplatforms.

“Op social media heb je op je eigen kanalen de volle controle over de berichtgeving, in tegenstelling tot andere media platforms”

  • Sociale betrokkenheid: Maatschappelijke betrokkenheid heeft een positieve invloed op jouw reputatie. Doneren aan goede doelen die bij jouw waarden passen, ziekenhuizen bezoeken, een stichting oprichten of ander sociaal werk verrichten, zal een positief licht werpen op jouw merk als sporter.

Terugkerend naar de waarden van Sadio Mané, laat hij via acties zien dat hij betrokken is bij verschillende sociale projecten: hij betaalde voor de bouw van een ziekenhuis in zijn geboorteplaats Bambaly, evenals een instituut, en schonk geld aan een kind in het ziekenhuis, toen die werd behandeld voor verwondingen die waren opgelopen tijdens één van zijn wedstrijden. Met deze acties laat hij zijn waarden zien, dat hij anderen helpt en onbaatzuchtig is en dat de mensen in zijn geboorteplaats belangrijk voor hem zijn.

  • Op het veld: Je prestaties op het veld zijn belangrijk, maar dat is niet het enige waarvoor mensen je respecteren. Het gaat ook om je gedrag ten opzichte van je tegenstanders en fans. Je karakter dat je laat zien op het veld, de interactie met fans en deelnemen aan sociale uitingen zijn allemaal manieren om je persoonlijke merk te communiceren richting je publiek.

“Je karakter dat je laat zien op het veld, de interactie met fans en deelnemen aan sociale uitingen zijn allemaal manieren om je persoonlijke merk te communiceren richting je publiek”

Mané toont zijn voetbalkwaliteiten op het veld en benadrukt al zijn goede technische kwaliteiten. Maar zijn persoonlijkheid is ook zichtbaar via zijn gedrag. Twee voorbeelden: toen hij een ballenjongen een shirt gaf na de Super Cup-finale in 2019 en toen hij toegaf dit seizoen de bal met zijn hand geraakt te hebben bij een doelpunt tegen Bochum.

  • In interviews: Hoe je vragen beantwoordt, draagt bij aan jouw imago en beïnvloedt daarmee jouw persoonlijke merk. Interviews zijn niet altijd gemakkelijk, vooral niet na een verloren wedstrijd, maar je moet je er altijd van bewust blijven dat je antwoorden en houding je persoonlijkheid dienen te weerspiegelen.

Hoe je vragen tijdens de interviews beantwoordt, draagt bij aan je imago en beïnvloedt zo je persoonlijke merk”

  • Op jouw website: Een eigen website is een geweldige manier om jouw persoonlijke merk te laten zien, omdat het één van de weinige platforms is waar je 100% de baas bent over jouw eigen imago. Misschien heeft niet iedereen zijn eigen website, maar alle sporters zouden het minstens moeten overwegen.
  • Spontane momenten: Je kunt niet alles voorzien en dat is maar goed ook. De niet-gescripte interacties zijn waarschijnlijk nog authentieker! Het zijn de kleine dingen die laten zien wie je bent en wat belangrijk voor je is. Maar je wilt natuurlijk de positieve kant laten zien en daarom moet je je emoties onder controle houden. Mané toonde een nuchtere kant en het belang van religie voor hem, toen hij enkele uren na één van zijn wedstrijden werd gezien bij het schoonmaken van toiletten in zijn plaatselijke moskee in Liverpool. Of wanneer hij collega’s helpt met het uitladen van spullen uit de bus, terwijl de meeste andere spelers gewoon langslopen.
  • Business relaties: Jouw authentieke, opvallende identiteit, werkt door in alle relaties die je hebt, ook de zakelijke. De bedrijven waarmee je samenwerkt, wat ze doen en hoe ze werken, kunnen jouw persoonlijke brand als sporter, zowel in positieve als in negatieve zin beïnvloeden. Daarom is het erg belangrijk om goed na te denken over je zakelijke relaties en alleen samen te werken met bedrijven waarmee je gemeenschappelijke belangen deelt.

“Het is belangrijk goed na te denken over je zakelijke relaties en alleen samen te werken met bedrijven waarmee je gemeenschappelijke belangen deelt”

Het creëren van consistentie in de communicatie zal je onderscheiden van andere sporters.

Zakelijke kansen vinden

Een sponsor kan een sporter financiële voordelen bieden en daarmee de mogelijkheid om zich meer op zijn professionele sportcarrière te concentreren. Maar het kan ook hun personal brand helpen verder te groeien!

Zo’n relatie heeft natuurlijk ook voordelen voor de sponsor. Vrouwensport is heel anders dan mannensport: het heeft een ander publiek en een andere cultuur. Het sponsoren van een vrouwelijke sporter geeft een bedrijf de kans om een snelgroeiende markt te betreden waar het een nieuw publiek kan bereiken, verschillende producten kan verkopen en hun merkimago kan verbeteren.

“Het sponsoren van een vrouwelijke sporter geeft een bedrijf de kans om een snelgroeiende markt te betreden waar het een nieuw publiek kan bereiken, verschillende producten kan verkopen en hun merkimago kan verbeteren”

Maar waarom zou een bedrijf ervoor kiezen om met jou samen te werken in een wereld vol vrouwelijke sporters?

Dat kan een lastige vraag zijn om te beantwoorden, maar hopelijk heb je hierboven al een aantal handige tips gekregen. Om opgemerkt te worden door een bedrijf, moet je je onderscheiden van de massa. Dat wat je onderscheidt van de andere sporters die er zijn, is jouw authentieke persoonlijke brand.

Een Sponsor-relatie moet altijd wederzijds voordelig zijn. Bedrijven zijn daarom op zoek naar sporters die hen iets kunnen bieden en bij hun merk passen. Zij moeten zich kunnen identificeren met jouw kijk op de wereld, jouw waarden en jouw persoonlijkheid en dit gebruiken in hun communicatie met hun publiek. Hoe sterker jouw persoonlijke merk, hoe gemakkelijker het is om die match te vinden en te maken, en hoe sterker de boodschap aan de wereld zal zijn.

Sadio Mané heeft een sponsordeal met New Balance. New Balance is een op waarden gebaseerde organisatie die integer wil opereren via teamwerk. Ze definiëren zichzelf door actie en investeren in diversiteit en inclusie. Dit alles past perfect bij de achtergrond van Mané, zijn maatschappelijke betrokkenheid en zijn eerlijke en belangeloze karakter. Hun partnerschap is dan volkomen logisch.

Vrouwenvoetbal is booming en er is veel potentieel voor bedrijven om te investeren. Fans zijn loyaler aan voetbalsters en zullen positiever tegenover hun sponsors staan, dan in het mannenvoetbal. Deze kenmerken maken het voor bedrijven erg interessant om te investeren in vrouwenvoetbal, en specifiek in hun speelsters. Valenze moedigt merken en sporters aan om een wederzijdse relatie op te bouwen waar beide partijen van kunnen profiteren, en die het vrouwenvoetbal nog verder zal laten groeien!

Het creëren van een authentiek persoonlijk merk dat onderscheidend is, kan veel mensen helpen om nieuwe kansen te creëren – of je nu nieuwe sponsors wilt vinden tijdens je sportcarrière of nieuwe klanten voor je eigen bedrijf. Je persoonlijke merk kan je daarbij helpen, zolang je maar trouw blijft aan je authentieke zelf.

Wil je meer weten over het werken aan authentieke personal branding voor sporters en hoe Valenze je kan helpen?

Hieronder kan je de webinar terugzien, waarin Ireneo en Nikita ingaan op personal branding voor sporters en de vragen van het publiek beantwoordden.

MASTER IN

Sport Management

Het 10-maanden durende programma Master in Sport Management in Amsterdam wordt aangeboden in het Engels en is ontworpen voor mensen met een passie voor sport, die zich graag willen verdiepen in sportmanagement en zichzelf willen ontwikkelen om hun carrière in de sportmanagement sector te bevorderen.

Lees meer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *