Algemene gegevens

TOP 40 worldwide ranking SportBusiness International

  • Diploma: Master in Sport Management van Johan Cruyff Institute
  • Duur: 10 maanden
  • Start: September 2024
  • Eind: Juni 2025
  • Rooster:

    Reguliere sessies bij Johan Cruyff Institute Amsterdam of locatie in de buurt, op woensdagen van 14.00-17.00u. en 18.00-21.00u. en op vrijdagen van 10.00-13.00u. Werkbezoeken aan sportorganisaties op vrijdagen of zaterdagen (soms een hele dag).

  • Locatie:

    Johan Cruyff Institute Amsterdam. Laan der Hesperiden 118 - 1076 DX Amsterdam

  • Modaliteit: On campus
  • Taal: Engels
  • Prijs: (onder voorbehoud) € 12.890,- (incl. 21% BTW). Bestaande uit € 11.982,50 collegegeld en € 907,50 inschrijfkosten. Dit bedrag is inclusief het digitale leerplatform en een internationale studiereis (excl. vliegticket)
  • Betalingsmogelijkheden: Betaling in termijnen mogelijk; vraag naar onze voorwaarden
  • Speciale voorwaarden: Korting voor alumni en leden van gerelateerde instellingen (partnerships)
  • Aanmelden: Inschrijving open tot de start van het programma. Beperkt aantal plaatsen beschikbaar!

Het programma kan onderhevig zijn aan veranderingen.
De instelling behoudt zich het recht voor de editie van het programma te annuleren indien het minimum aantal deelnemers niet bereikt wordt.

introductie

Welkom bij de Master in Sport Management van het Johan Cruyff Institute in Amsterdam. Deze eenjarige master wordt aangeboden in het Engels en is ontwikkeld voor mensen met een passie voor sport, die zich graag willen verdiepen in sportmanagement en zichzelf verder willen ontwikkelen voor een carrière in de sportindustrie.

Via ons Cruyffiaans onderwijs en de unieke leerstijl, ontwikkelen de studenten van de Master in Sport Management hun eigen plannen en strategieën. Zij streven er daarbij naar om de actuele kansen en uitdagingen van de internationale sportindustrie op te pakken, door nieuwe producten of diensten (door) te ontwikkelen, een club of sportorganisatie te adviseren, of door hun eigen project of onderneming te starten. De studenten zijn dankzij de master in staat om hun persoonlijke kwaliteiten te ontwikkelen, hun netwerk uit te breiden en een belangrijke stap te zetten in hun loopbaan, op weg naar het verwezenlijken van hun droompositie in de sportindustrie.

Gedurende het studiejaar motiveren de docenten en stafmedewerkers de studenten in hun persoonlijke groei. Zij zorgen ervoor dat alle studenten, elk met hun eigen achtergrond en unieke ervaringen, worden uitgedaagd en ook veel van elkaar leren. Deze Master in Sport Management stimuleert de groei in ieders persoonlijke ontwikkeling.

Interesse voor de Master in Sport Management in Amsterdam? Vul dan het informatieformulier onderaan deze pagina in, om in contact te treden met de programma-manager om meer te weten te komen over de inhoud en aanpak.

Doelstellingen

Studenten van de Master in Sport Management verwerven inzicht in de aspecten van sportmanagement en leren praktische vaardigheden om hun skills effectief toe te passen.

LEERRESULTATENNa de Master in Sport Management zijn studenten in staat tot het:

  • Ontwikkelen en toepassen van een strategische, internationale en objectieve visie op de sportindustrie vanuit een zakelijk perspectief.
  • Creëren van nieuwe marktkansen door het toepassen van een ondernemende handelsgeest en -wijze, gericht op het innoveren van sportorganisaties.
  • Inzetten van innovatieve sportmarketing-toepassingen en effectieve merk- en sponsoringstrategieën.
  • Vaststellen van de belangrijkste factoren voor het leiden van professionele teams en het verkrijgen van de beste resultaten.
  • Interpreteren van financiële overzichten van sportorganisaties en het creëren van financiële strategieën voor nieuwe producten en business.
  • Optimaliseren van het management van sportaccommodaties en sportevenementen.

De meeste studenten hebben aan het eind van deze opleiding een carrièrestap gerealiseerd, of ze hebben die duidelijk voor ogen.

Voor wie

De Master in Sport Management is ontworpen voor ambitieuze (top)sporters en sport- en business professionals van verschillende onderwijsniveaus, nationaliteiten en beroepen. In dit masterprogramma streven we naar een evenwichtige mix van studenten met verschillende sport- en business achtergronden, zodat zij in staat zijn hun unieke ervaringen met elkaar te delen en zo veel van elkaar te leren. Aan elke editie van de Master in Sport Management hebben studenten van verschillende nationaliteiten deelgenomen, alsmede diverse topsporters die aan de Olympische Spelen hebben meegedaan of op internationaal niveau sporten of hebben gesport.

Enkele bekende alumni die de Master in Sport Management in Amsterdam hebben gestudeerd zijn: Esther Vergeer (rolstoeltennis), Edith Bosch en Elisabeth Willeboordse (judo), Aafke van Leeuwen (martial arts), Edwin van der Sar (voetbal), Ernesto Hoost (kickboksen), Lauren Silver (waterpolo USA), Douwe de Vries (schaatsen), Dagmar Genee (waterpolo), Ignisious Gaisah (atletiek) en Jochem Schellens (directeur Papendal).

De Master in Sport Management is ontworpen voor:

  • (Voormalige) topsporters die op zoek zijn naar een managementopleiding om hun professionele carrière een impuls te geven.
  • Professionals die een loopbaan in de sportsector hebben opgebouwd en een masteropleiding zoeken om (a) hun inzichten en vaardigheden te formaliseren, (b) hun loopbaan een impuls willen geven, en/of (c) hun netwerk in de sportsector willen uitbreiden.
  • Young professionals die hun opleidingstraject willen afronden met de Master in Sport Management, omdat zij een loopbaan in de sportindustrie ambiëren.
  • Managers, ondernemer of professionals met een passie voor sport uit andere sectoren, die zich willen focussen op de sportindustrie.

TOELATINGSEISENOm in aanmerking te komen voor de Master in Sport Management vragen we de volgende kwalificaties:

  • Een afgeronde hbo-opleiding en/of
  • Drie jaar relevante werkervaring*, en
  • Voldoende beheersing van de Engelse taal

* Ervaring als topsporter is niet verplicht voor dit programma; Een carrière als topsporter wordt gezien als werkervaring, afhankelijk van niveau en inzet.

Daarnaast hechten wij waarde aan de volgende kenmerken waar een masterstudent aan het Johan Cruyff Institute in Amsterdam aan voldoet:

  • Passie voor sport hebben en actief zijn in de sport als speler, vrijwilliger of supporter.
  • Ambitieus zijn en de sportindustrie willen ontwikkelen, in het belang van de sport, de maatschappij in het algemeen en zichzelf.
  • Het leuk vinden om in een dynamische omgeving te werken waar originaliteit, intuïtief denken en een pro-actieve houding worden gewaardeerd bij leren en ontwikkeling.
  • Waarde hechten aan een individuele benadering.
  • Lef hebben om uit hun comfortzone te stappen om persoonlijke groei mogelijk te maken.

TOELATINGSPROCEDUREDe toelatingsprocedure is als volgt:

  • Vul het inschrijvingsformulier in.
  • Een gesprek met de programmamanager maakt deel uit van de toelatingsprocedure om te toetsen of persoonlijke en professionele achtergrond en motivatie en verwachtingen in lijn zijn met de doelstellingen van het programma.
  • Na het gesprek beoordeelt de toelatingscommissie (Admissions Committee) over toelating.
  • Toesturen Student Contract om de student-status aan het Johan Cruyff Institute Amsterdam te formaliseren.
  • Toegelaten deelnemers worden per e-mail op de hoogte gebracht, waarbij we tevens informatie verstrekken over de vervolgstappen in het inschrijvingsproces.

Bij twijfel of vragen: Vul het formulier onderaan deze pagina in. Je bent ook welkom bij onze voorlichtingsbijeenkomten, waar je alle vragen kunt stellen en kennis kunt maken met ons team en de Cruyffiaanse aanpak.

Programma

MODULE01

STRATEGISCH MANAGEMENT

  • Definitie van strategie
  • Strategische planning
  • Analyse van de sportindustrie
  • Managementstrategieën
  • Op middelen gebaseerde bedrijfsvisie
  • Creëren van duurzaam concurrentievoordeel
  • Culturele diversiteit vanuit een sociaal en zakelijk perspectief
  • Beleid: vanuit verschillend perspectief: politiek – sport sanctie lichaam – sociaal domein – zakelijk

MODULE02

TOEGEPASTE PERSOONLIJKE VAARDIGHEDEN IN DE SPORT

  • Persoonlijke prestaties
  • Tijd- en energiemanagement
  • Presentatievaardigheden
  • Coachingvaardigheden
  • Communicatievaardigheden

MODULE03

MARKETING VAN SPORT

  • Marketing vs. sportmarketing
  • Uitgangspunten van marketing
  • Sportmarketingstrategieën en -plannen
  • Merkontwikkeling
  • Sponsoring
  • De toekomst van sport
  • Digitale marketing
  • Data, technologie & digitalisering
  • Sport Media

MODULE04

FACILITY & EVENT MANAGEMENT
Managen van sportfaciliteiten
  • Exploitatie van sportcentra
  • Onderhoudsmanagement
  • Risicomanagement
  • Aanbestedingen & offertes

Evenementenmanagement

  • Organisatie van evenementen
  • Projectmanagement
  • Vrijwilligers management
  • Economische balansen van evenementen
  • Evenementenevaluatie
  • Data, technologie & digitalisering

MODULE05

FINANCIEEL MANAGEMENT IN DE SPORTINDUSTRIE

  • Budgettering
  • Financiële rapporten en analyses
  • Investeringen en bedrijfsevaluaties
  • Financieren van je business plan
  • Financiële planning
  • Prijsstrategie
  • Creëren van winst: verkoop en fondsenwerving
  • Uitbesteding: budgetcontrole
  • Onderhandelen

MODULE06

BESTUUR, INNOVATIE, LEIDERSCHAP & MAATSCHAPPIJ

  • Uitgangspunten van bestuur en bijdrage aan de samenleving
  • Persoonlijke ontwikkeling als manager/leider
  • Managen van mensen en managementprocessen
  • Het bouwen van een organisatie door middel van visie, identiteit en waarden
  • Relaties met belanghebbenden en het managen van veranderingen
  • Innovatie: van visie naar realiteit
  • Ondernemerschap en ethiek

MODULE07

MASTER FINAL PLAN

  • Het ontwikkelen van een Final Plan / Business Plan
  • Eindpresentatie

STUDIEREIS EN BEZOEKEN AAN SPORTEVENEMENTEN EN -ACCOMMODATIESHet programma bevat bezoeken aan sportorganisaties, clubs en evenementen, zodat je een goed en inzichtelijk beeld krijgt van sportmanagement in de praktijk en ervaart welke uitdagingen sportmanagers elke dag aangaan.

Daarnaast bevat het programma een internationale studiereis aan het begin van het studiejaar. Tijdens deze studiereis komen onderwerpen uit de verschillende modules van de Master in Sport Management aan bod en de studiereis bevat presentaties door gastsprekers, bezoeken aan sportorganisaties en workshops. De reis draagt ook bij aan een sterke, vriendschappelijke band tussen de studenten en is voor velen een onvergetelijke ervaring en één van de hoogtepunten van het studiejaar.

Leermodel

Het Johan Cruyff Institute biedt een verrijkende leeromgeving met leermiddelen die gebaseerd zijn op interactief leren. We maken het voor studenten mogelijk hun unieke ervaringen te delen en van elkaar te leren. Studenten worden uitgedaagd om actief deel te nemen aan creatieve uitdagingen die inzet, betrokkenheid en intuïtief denken vereisen.

Tijdens het programma gaan we uit van de persoonlijke ontwikkeling van iedere individuele student, waarbij de docenten en medewerkers ervoor zorgen dat elke student wordt uitgedaagd. De theorie is relevant, praktisch en fun, doordat er ingespeeld wordt op de actualiteit met behulp van case-studies en gastcolleges van vooraanstaande gastsprekers uit de sportwereld.

Om de persoonlijke ontwikkeling te stimuleren kunnen er één-op-één sessies worden georganiseerd tussen studenten en stafmedewerkers en/of docenten van het Johan Cruyff Institute. Deze sessies zijn bedoeld voor degenen die extra ondersteuning of begeleiding willen cq. nodig hebben tijdens het programma.

Docenten en medewerkers streven er naar dat alle studenten zich thuis voelen vanaf het moment dat ze kennis maken met het Johan Cruyff Institute. Ze zullen er alles aan doen om de studenten te helpen in hun ontwikkeling en houden daarbij rekening met hun verschillende achtergronden. Ze kennen de studenten individueel en willen ook na de studie graag contact met hen blijven houden. Bij het Johan Cruyff Institute zien we afgestudeerden als leden van één grote ‘Cruyff familie’ voor het leven.

Docententeam

Het onderwijs wordt verzorgd door docenten die sleutelposities bekleden op verschillende gebieden in de sportindustrie en die inzichten en kennis delen die gebaseerd zijn op ervaringen uit de praktijk. De docenten die de modules van het programma leiden, hebben gemiddeld 20 jaar ervaring in onderwijs, sport en business. We houden de klassen klein zodat de docenten de ontwikkeling van iedere individuele student kunnen ondersteunen en de ontwikkeling van hun competenties kunnen coachen via een uitdagend programma. De docenten kennen iedere student goed en dagen hen individueel uit en ondersteunen hen zo in hun eigen ‘reis’.

Richard-Denton - docent Johan Cruyff Institute
Richard Denton ­Richard Denton is de academisch directeur van de Master in Sport Management in Amsterdam en is sinds 1989 werkzaam in de sportmarketing en entertainment business. Richard heeft gewerkt voor internationale merken zoals Canon, Philips, Omega, ABN AMRO, Heineken en Unilever en voor uiteenlopende sporten en evenementen, waaronder de FIFA World Cup, de UEFA Champions League , Formule 1, Volvo Ocean Race, PGA European Tour golf, de Ryder Cup, Wimbledon, Roland Garros en de Olympische Spelen. Van november 2009 t/m september 2015 was hij directeur van sportmarketing bureau, Trefpunt-PRISM. Richard was Manager Sponsoring en Partner Sales bij Vitesse Arnhem. Hij levert ook een bijdrage aan de ‘Master in Football Business in partnership with FC Barcelona’ van Johan Cruyff Institute in Barcelona.
Henk Verschuur - Docent Master in Sport Management - Johan Cruyff Institute
Henk Verschuur ­Henk is voorzitter van de Federatie Oosterse Gevechtskunsten. Hij heeft in de afgelopen 25 jaar belangrijke functies vervuld in (inter)nationale sportfederaties. Tevens is hij coach in parallelle Olympische disciplines en gespecialiseerd in Strategisch Management.
Frans Boumans - Docent Master in Sport Management - Johan Cruyff Institute
Frans Boumans Frans geeft sinds 1989 les in financieel management aan diverse universiteiten. Daarnaast werkte hij met verschillende banken op het gebied van handels- en investment banking voor kleine, middelgrote en grote ondernemingen in Nederland en het buitenland.
Martijn van Westerop - Docent Master in Sport Management - Johan Cruyff Institute
Martijn van Westerop ­Martijn ondersteunt mensen en organisaties in hun ontwikkeling om tot duurzame prestaties te komen. Hij doceert ook aan de Master of Advanced Studies in Sport Administration and Technology aan de International Academy of Sport Science and Technology in Lausanne, en is mededocent van de HR-module in het IOC-programma MEMOS. Daarnaast is hij executive coach bij IMD in Lausanne en TIAS School for Business and Society en werkt hij voor verschillende organisaties zoals ASML, Randstad, CloudNation en de Koninklijke Nederlandse Roeibond. Hij is nieuwsgierig naar mensen, organisaties en culturen om vanuit die drive een positieve impact op mensen te hebben.
Jessie de Booij
Jessie de Booij ­Jessie is een enthousiaste digitale duizendpoot met bijna zeven jaar werkervaring als online marketeer, digital content coördinator en social media manager bij internationale bedrijven zoals WE Fashion, Vue, Kinepolis en Evidensia. Ze heeft een passie voor digitale contentmarketing en haar expertise ligt in digitale marketingstrategie, communicatiekanalen, branding, contentmanagement, publiceren en tools. Ze heeft een voorliefde voor online analyse en de nieuwste digitale marketingtrends.
Kees Verschoor
Kees Verschoor ­Kees ondersteunt sinds 1992 managers, teams en studenten in het bouwen aan sterke innovatieve relaties; om te werken aan zichzelf en om samen met hun stakeholders te bouwen aan duurzame resultaten en succes. Dit doet hij als consultant, docent, schrijver en ondernemer voor een breed scala aan profit en non-profit organisaties in Nederland en het buitenland.
Paul ten Hag - Professor at Johan Cruyff Institute
Paul ten Hag­Paul was directeur van Coöperatie Eredivisie Vrouwen en was daarvoor directeur van de Nederlands handboogbond. Hij heeft ook veel ervaring als facility manager. Hij werkte onder andere elf jaar als Director of Facilities & Sport Services bij Nike Europe. Ook heeft hij als Facility Manager bij Holec Holland en Texas Instruments gewerkt. Paul is een actieve en gepassioneerde sportliefhebber. Paul ten Hag is ook de hoofddocent van de Module Sport & Facility/Event Management en is verantwoordelijk voor het bewaken van de rode draad in dat studieprogramma.

Studentenservice

ALUMNI EN NETWERKENEr studeren jaarlijks ongeveer 30 a 40 studenten af aan de Master in Sport Management in Amsterdam. Er zijn inmiddels honderden alumni die aan het Johan Cruyff Institute in Amsterdam zijn afgestudeerd, en honderden aan de Masteredities elders ter wereld (on campus op het Johan Cruyff Institute Barcelona en via de online edities in het Engels en Spaans), werkzaam in verschillende functies in – en buiten de internationale sportwereld.

Het netwerk van het Johan Cruyff Institute biedt de mogelijkheid om contact te leggen met andere studenten, alumni en leden van ons internationale netwerk, die allemaal een passie voor sport delen en graag bereid zijn hun professionele expertise en ervaringen te delen. Wij stimuleren en faciliteren dit ‘levenslang leren’-concept. De alumni gemeenschap is in die zin een netwerk van persoonlijke en professionele relaties, en de invloed in de sport en het bedrijfsleven breidt zich met iedere editie van de Masteropleiding verder uit.

VIRTUAL CAMPUSAls student van deze opleiding in sportmanagement krijg je toegang tot onze Virtual Campus die, 24 uur per dag en waar ook ter wereld, je studievoortgang ondersteunt. Via dit leerplatform werken docenten en studenten samen met behulp van middelen als e-mail, chat, video’s & videotheek, boeken, artikelen, cases, simulaties, het delen van ervaringen, websites en blogs. Je vindt er een breed scala aan hulpmiddelen die tot je beschikking staan om je leerervaring compleet, interactief en succesvol te maken.

CAREER SERVICESHet Johan Cruyff Institute vormt een schakel tussen potentiële sollicitanten en de nationale – en internationale sportindustrie. Meerdere sportorganisaties met openstaande vacatures richten zich tot het Johan Cruyff Institute als zij op zoek zijn naar kandidaten met een “sportmentaliteit”. Het Johan Cruyff Institute selecteert en legt contact met gekwalificeerde kandidaten binnen het netwerk. Bovendien kondigen wij via onze eigen kanalen regelmatig vacatures en nieuwe projecten aan binnen de sport. (zie verder Career Services)

Het Johan Cruyff Institute heeft bovendien een samenwerking met GlobalSportJobs. Beide organisaties zetten zich in voor de begeleiding van studenten en alumni van het Johan Cruyff Institute op de arbeidsmarkt.

Vraag informatie aan

Ik heb de Privacy Policy gelezen en geaccepteerd

Ik wil de nieuwsbrief ontvangen