Netwerken met voetbalprofessionals, leren van echte ervaringen die verteld worden door de hoofdrolspelers zelf, op de hoogte raken van wat er achter de schermen gebeurt en tien maanden ondergedompeld worden in een 100% voetbalomgeving, dat zijn enkele van de unieke ervaringen die het Johan Cruyff Institute biedt in de Master in Football Business in partnership with FC Barcelona – Barça Innovation Hub, en die de deuren van de voetbalindustrie voor jou opent
Voor een instelling die 100% op sport gericht is, ligt het voor de hand om samen te werken met degenen die daar de leiding hebben. Een master samenstellen op basis van hun thema’s en ze zelf voor de klas hebben staan, zodat ze de verschillende managementgebieden kunnen toelichten op basis van hun eigen ervaringen, dat gaat nog een stap verder. De Master in Football Business in partnership with FC Barcelona van het Johan Cruyff Institute, die we aanbieden met het kennisplatform Barça Innovation Hub, is ontworpen om actuele kennis, de innovatieve praktijk en echte ervaringen over te dragen aan degenen die hun professionele loopbaan in deze sector willen ontwikkelen. Ook voor degenen die een inhaalslag willen maken of op willen vallen met hun CV.
Netwerken gegarandeerd
Studenten die de deze masteropleiding hebben gevolgd, weten waarom het de deuren opent van de voetbalindustrie. Ze zijn het er allemaal over eens dat netwerken de belangrijkste ingang biedt. “Ik had al eerder sportmanagement gestudeerd en werkervaring in verschillende sporten opgebouwd, maar ik wilde in de voetbalindustrie werken en kon niets vinden zonder me in die sector zelf bezig te zijn”, zegt Ireneo Snel.
Ireneo is een Nederlander die sinds vier jaar in Barcelona woont. Hij werkte bij een tennisacademie toen hij besloot de definitieve stap te zetten, die hem naar de voetbalwereld zou leiden. “Telkens wanneer ik op zoek was naar een baan in het voetbal, kwam ik hetzelfde tegen: de master. Tijdens de pandemie besloot ik contact te leggen met het Johan Cruyff Institute, omdat het hebben van contacten en een netwerk superbelangrijk is en dit was iets dat de master me bood.”
Ireneo studeerde in 2021 af en werkt momenteel in de sportvertegenwoordiging, bij Wonderland Sports, opgericht met een klasgenoot, en via zijn eigen bedrijf dat hij onlangs startte. “Ik werk samen met mijn collega Antii Roiha in een voetbal- en sportvertegenwoordigingsbureau, waar ik voornamelijk verantwoordelijk ben voor het contracteren van spelers. En daarnaast heb ik onlangs mijn eigen bedrijf in het vrouwenvoetbal opgericht om spelers te helpen hun eigen merk op te bouwen, te laten groeien en te verbeteren. Ik zie veel mogelijkheden in beide bedrijven en wil me de komende jaren richten op het ontwikkelen van beide projecten”.
Internationaal bereik
“De masteropleiding is gebaseerd op ervaring van professionals die in de voetbalsector werken. We werken veel met casestudy’s om studenten de tools te geven die ze nodig hebben om oplossingen te bieden voor de sector. Er zijn studenten van verschillende nationaliteiten, met verschillende profielen, trajecten, carrières. En dat is ongetwijfeld ook een verrijking van het programma”, verzekert de academische directeur van de Master in Football Business in partnership with FC Barcelona – Barça Innovation Hub, Ignacio Mas-Bagà.
“Die internationale kant van de master was erg belangrijk voor mij, omdat de voetbalbusiness zo internationaal is. Dat trok mijn aandacht en is iets dat ik erg op prijs stel” – Ireneo Snel
Dat internationale karakter was iets dat ook de aandacht van Ireneo trok. “De internationale kant van de master was ook erg belangrijk voor mij, omdat de voetbalbusiness zo internationaal is. Je kunt niet alleen maar in één land werken, althans naar mijn mening. Het is iets dat de master bood en dat ik ook erg op prijs stelde”.
Onderdompeling in Europees voetbal
De onderwijssessies van de Master in Football Business in partnership with FC Barcelona – Barça Innovation Hub worden gegeven in Camp Nou in Barcelona, “wat al een ervaring op zich is”, benadrukt Mas-Bagà. Het programma omvat een module die volledig gewijd is aan het managementmodel van FC Barcelona “met lezingen die gegeven worden door professionals van de club zelf, een andere belangrijke troef van het programma”. Maar ook uitwisselingen met professionals van andere Europese clubs is onderdeel van het programma. “Het is een kans om voetbal van binnenuit te ervaren en clubs te bezoeken die in verschillende competities spelen: LaLiga, Premier League, Bundesliga en Eredivisie… Tijdens de sessies van de master, tijdens de studietrips en bezoeken op locatie, kom je in contact met de mensen die deze clubs managen vanuit verschillende afdelingen: communicatie, financiën, sponsoring, marketing, innovatie. Zijzelf leggen hun dagelijkse werkzaamheden uit”, legt de academisch directeur uit.
“Het is een kans om voetbal van binnenuit te ervaren en clubs te bezoeken die in verschillende competities spelen: LaLiga, Premier League, Bundesliga en Eredivisie … en om in contact met de mensen die deze clubs vanuit verschillende afdelingen managen” – Ignacio Mas-Bagà
De omvang van de voetbalindustrie, waar miljarden euro’s in omgaat, en de vele kansen op werkgelegenheid die het biedt, is een aspect dat in het studieprogramma ook benadrukt wordt. “De voetbalomgeving is heel breed. Er is niet één cirkel om hem heen, maar nog een andere, en nog één. Het is veel meer dan wat je op televisie ziet, je kunt ook werken voor bedrijven die bijvoorbeeld voetbalclubs sponsoren en daar heb ik tijdens de master ook aan gedacht. Voetbal is anders dan veel andere sectoren, omdat de cirkel veel groter is en de invloed internationaal”, legt Ireneo uit.
360-graden visie
De panoramische visie die deze masteropleiding in voetbal-business bood, om zich stap voor stap in specifieke aspecten van voetbalmanagement te verdiepen, was precies wat Guillermo Pérez zocht, die medeoprichter en CEO van 4 Nations Football Consulting is, om een carrière van acht jaar als adviseur en civiel ingenieur achter zich te laten, en te beginnen met het leggen van de basis voor een nieuwe professionele fase in de voetbalwereld. “In mijn zoektocht naar een masterdiploma vond ik het belangrijk om een overzicht te hebben van de voetbalwereld, waardoor ik de kans kreeg om te leren over de behoeften en uitdagingen van de mensen die op de verschillende afdelingen werken. En ik vond het enorm aantrekkelijk om dat samen met de bestuurders van FC Barcelona te doen”, zegt Guillermo.
Innovatie en creativiteit
Anders dan Ireneo kwam Guillermo uit de industriële sector, een wereld die niets met sport te maken had, maar waarin hij toch de vaardigheden had verworven die als basis konden dienen voor bepaalde modules van het programma. “Rekening houdend met mijn technische opleiding waren de modules die verwijzen naar het operationele, commerciële en financiële aspect van de voetbal-branche zeker niet nieuw voor mij, maar ik denk dat de belangrijkste vaardigheden die de master mij bood te maken hadden met creativiteit. De marketing- en innovatiemodules waren echt geweldig. Ik ben ingenieur en heb een andere achtergrond, dus mijn fantasie de vrije loop laten, nieuwe strategieën kunnen definiëren en creatief zijn was heel belangrijk voor mij. Het is iets dat de master mij gegeven heeft en ik waardeer dat enorm”, aldus Guillermo.
“Ik ben ingenieur en heb een andere achtergrond, dus mijn fantasie de vrije loop laten, nieuwe strategieën kunnen definiëren en creatief zijn was heel belangrijk voor mij. Het is iets dat de master mij gegeven heeft en ik waardeer dat enorm” – Guillermo Pérez
Zonder contacten met de branche of ervaring in het veld, maakte Guillermo zich de concepten eigen. “De docenten waren geweldig. Alle gastsprekers gaven veel voorbeelden en ‘best practices’, maar ook dingen die wel of niet werken binnen voetbalclubs. Ik denk dat het heel belangrijk is om te begrijpen wat er in de sector gebeurt, het kan nuttig zijn voor de situaties die je in de toekomst tegen kunt komen. En tegelijkertijd is de mogelijkheid om te netwerken met alle seminars, conferenties, congressen, of zelfs met klasgenoten -sommigen van hen zijn nu mijn partner- echt belangrijk”.
Korte- en langetermijn-strategie
“We willen nieuwe generaties opleiden die de voetbalindustrie gaan managen. We hebben deze masteropleiding ontworpen om studenten voor te bereiden om deze industrie vanuit zijn verschillende realiteiten en vanuit alle perspectieven te begrijpen, maar met een zeer praktische benadering. De voetbalindustrie verandert heel snel, dus we helpen ze beslissingen te nemen die een korte termijn-impact hebben, maar consistent zijn in de tijd”, zegt Ignacio Mas-Bagà.
Guillermo Pérez leidt al twee jaar het adviesbureau 4 Nations Football Consulting, dat hij samen met drie andere masterstudenten oprichtte, met services voor clubs en bonden die advies, planning en uitvoering van innovatieve processen zoeken, die hen in staat stellen om één stap voor te blijven. Ze zijn momenteel actief in Spanje, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk, India, Zuid-Afrika, Kenia, Nigeria, Egypte, Irak, Australië en Argentinië. “Niet alleen de voetbalindustrie is anders dan andere sporten, maar ook van andere soorten bedrijven, omdat alle beslissingen die in een afdeling worden genomen, vooral in de clubs zelf, afhankelijk zijn van het resultaat op het veld. Het is dus belangrijk om een duidelijk beeld te hebben van hoe je de bedrijfsvoering, de financiële resultaten van de clubs aan het eind van het jaar kunt verbeteren, abstraherend van wat er in de competitie gebeurt. Daarom moet je de kenmerken van voetbal business echt kunnen begrijpen, het feit dat je op een gegeven moment zou kunnen degraderen en daarop moet je anticiperen.
“Je moet de juiste bagage hebben, zodat degenen die je vaardigheden beoordelen, begrijpen dat je die specifieke opleiding hebt gedaan, waardoor je kan aantonen dat je heel goed begrijpt hoe de voetbalindustrie in elkaar zit” – Guillermo Pérez
Guillermo durft niet te zeggen dat het zonder gespecialiseerde opleiding onmogelijk is om in de voetbalbranche te werken, maar hij twijfelt er niet aan dat het een onderscheidend aspect is ten opzichte van je concurrentie. “Enerzijds door het netwerken dat je doet en de mogelijkheid om mensen te ontmoeten die op een gegeven moment je diensten zouden kunnen inhuren. Maar tegelijkertijd kan het hebben van de juiste bagage je helpen, zodat degenen die je gaan benaderen en die je vaardigheden gaan beoordelen, begrijpen dat je die specifieke opleiding hebt gedaan, waardoor je kan aantonen dat je heel goed begrijpt hoe de voetbalindustrie in elkaar zit.”
Een plus op je CV
Ignacio Mas-Bagà, als algemeen directeur van Girona FC, weet heel goed waar Guillermo het over heeft. “Als ik mensen moet aannemen, analyseer ik de verschillende profielen. Als je ziet dat één van hen al een diploma in voetbalmanagement heeft, als je ziet dat die persoon tijd en moeite heeft gestoken in het ontwikkelen van zijn kennis in die specialisatie, dan maakt dat zeker een verschil.”
“De master bood me veel dingen: de inhoud, het netwerken en de merknaam van de betrokken instellingen. Als je zegt dat je de master hebt gedaan aan Johan Cruyff Institute en ook nog eens samen met FC Barcelona, dan opent dat de deuren in de voetbalindustrie” – Ireneo Snel
Met het perspectief dat het verstrijken van de tijd hem biedt en na bijna een jaar bij het vertegenwoordigingsbureau te hebben gewerkt, is Ireneo Snel duidelijk dat hij zonder die extra gespecialiseerde masteropleiding, niet zou zijn waar hij nu is. “De master bood me veel dingen. Allereerst het opleidingsgedeelte, ik had bepaalde vaardigheden in de sportwereld, maar ik verbeterde ze en verwierf nieuwe, speciaal voor dit bedrijf. Het was een ervaring die mijn ogen geopend heeft. Ten tweede, het netwerk, inclusief mijn klasgenoten, die me hebben geholpen me te concentreren op de richting die ik nu opga. En ten derde de naam van de instelling. Als je zegt dat je de masteropleiding aan het Johan Cruyff Institute hebt gestudeerd en je vermeldt ook de samenwerking met FC Barcelona, dan opent dat in principe bijna alle deuren in de branche voor je”, aldusIreneo.