Jolien D’hoore, voormalig Belgisch wielrenster en nu ploegleider, deelt haar academische ervaringen met het volgen van de Master in Sport Business Online bij Johan Cruyff Institute en hoe het haar hielp in haar professionele carrière
Tijdens haar wielercarrière bereikte Jolien D’hoore veel hoogtepunten in haar sport. Internationaal won ze een bronzen medaille op de Olympische Spelen van 2016 en in haar eigen land, België, behaalde ze 29 nationale baanwielertitels. In 2021, na 14 jaar topsport, kondigde Jolien aan dat ze ging stoppen en zette ze haar reis in de sport voort in een nieuwe rol als ploegleider van het vrouwenteam van AG Insurance–Soudal–Quick-Step.
D’hoore reed van 2007 tot 2021 professioneel voor teams als Topsport Vlaanderen, Lotto Belisol Ladies en SD Worx. Op nationaal niveau won ze vier kampioenschappen wielrennen op de weg in alle categorieën. In Europa won ze twee keer de Madrid Challenge by La Vuelta en de Giro D’Italia.
De carrièreswitch vond ze niet makkelijk, maar de Master in Sport Business Online bij Johan Cruyff Institute speelde een belangrijke rol in de overgangsperiode. “Het programma was belangrijk om de kloof te overbruggen tussen mijn ervaring als sporter en mijn nieuwe rol als sportdirecteur, omdat ze zo verschillend zijn,” legt Jolien uit. In dit interview duikt ze in het proces van de transitie van sport naar de professionele wereld en deelt ze haar academische ervaring bij het Johan Cruyff Institute.
“Alles wat ik leerde tijdens de Master was nieuw en fascinerend”
Welke vaardigheden of kennis die je tijdens de studie hebt opgedaan, vind je het meest waardevol voor jouw huidige functie?
Bijna alles. Alles wat ik leerde was nuttig, want als wielrenner wist ik eigenlijk weinig over het managen van een wielerploeg, het runnen van een bedrijf of een andere onderneming. Alles wat ik leerde in de Master in Sport Business Online was nieuw en fascinerend. Specifieke aspecten die ik kan benadrukken, zijn de zakelijke kant, met name financieel management, wat voor mij helemaal nieuw was. Er was ook de commerciële kant, met name met betrekking tot sponsoren. In ons wielerteam werken we met veel sponsoren en ik begrijp nu hoe belangrijk het is om rendement voor hen te genereren. Als wielrenner dacht ik er nooit over na wat sponsoren van ons nodig hadden, maar nu zie ik het vanuit een ander perspectief.
Daarnaast is communicatie erg belangrijk om effectief te communiceren met zowel de wielrenners in het team als de stafleden. Leren over human resources binnen het team was een ander aspect dat ik erg interessant vond.
“Door de praktische aanpak van het masterprogramma verwierf ik de tools om vol vertrouwen een leiderschapsrol op me te nemen”
Hoe heeft de Master in Sport Business bijgedragen aan jouw overstap van professioneel wielrennen naar ploegleider?
Het studieprogramma speelde een essentiële rol bij het overbruggen van de kloof tussen mijn ervaring als sporter en mijn huidige rol als ploegleider, omdat ze zo verschillend zijn. Het gaf me meer begrip van teamdynamiek, sportmarketing, financieel management en leiderschap: cruciale aspecten voor het leiden van een professioneel wielerteam. Door de praktische aanpak van het masterprogramma verwierf ik de tools om vol vertrouwen een leiderschapsrol op me te nemen.
“Ik kon de master met een fulltime baan combineren dankzij het online format”
Als iemand die op topniveau aan baan- en wegwielrennen heeft gedaan, hoe denk jij dat de sport de sporters beter kan steunen bij de overstap van competitie naar een andere baan?
Het wielrennen kan sporters meer ondersteuning bieden via educatieve programma’s zoals de Master in Sport Business Online van Johan Cruyff Institute. Het online format is erg waardevol omdat het een goede balans mogelijk maakt tussen de studie en een sportcarrière. In mijn geval was het combineren van de masteropleiding met een fulltime baan haalbaar dankzij de flexibiliteit van het online format, waardoor de ervaring nog verrijkender en praktischer werd.
Dat maakt het verschil, omdat het sporters helpt om potentiële loopbanen te verkennen terwijl ze nog steeds topsport bedrijven, wat erg belangrijk is voor hun toekomst. Bovendien kunnen de bonden en teams een belangrijke rol spelen door stages of andere mogelijkheden aan te bieden waardoor sporters praktische ervaring kunnen opbouwen in rollen zoals coaching, sportmanagement of evenementencoördinatie, en hen zo voorbereiden op een succesvolle overgang na hun sportcarrière.
“Een andere les die ik van Johan Cruyff Institute heb geleerd, is hoe je met uitdagingen moet omgaan”
Als je terugkijkt op jouw ervaring, welke lessen uit jouw tijd als wielrenner pas je toe in jouw rol als ploegleider?
Als sprinter leerde ik hoe belangrijk voorbereiding en precisie zijn in alles wat je doet. Teamwerk was essentieel en ik pas die uitgangspunten nog steeds toe in mijn rol als ploegdirecteur. Het leiden van een sprint vereist duidelijke communicatie en vertrouwen, en diezelfde principes zijn nu cruciaal: communicatie en vertrouwen met de staf en de mensen met wie ik dagelijks werk.
Een andere les die ik heb geleerd van Johan Cruyff Institute is leren hoe je met uitdagingen omgaat. Er zijn altijd ups en downs, zowel als sporter als in een professionele baan. Er zijn goede en slechte dagen, en hoe je met die slechte dagen omgaat is cruciaal. Veerkracht en aanpassingsvermogen zijn erg belangrijke eigenschappen.
“Talent is belangrijk, maar jonge wielrenners moeten ook hard werken”
Hoe kijk je, met jouw ervaring als sporter en nu als ploegleider, aan tegen talentontwikkeling en hoe inspireer je jonge wielrenners in het team??
Ik probeer een omgeving te creëren die alle prestaties in evenwicht brengt, omdat ze resultaten moeten leveren en races moeten winnen, maar persoonlijke groei is ook belangrijk. Als wielrenners en personen zouden ze lessen in de sport moeten leren die hen helpen volwassen te worden.
Ik deel mijn ervaringen, zowel hoogtepunten als dieptepunten, om ze te laten zien dat succes net zozeer afhangt van mindset en voorbereiding als van talent. Talent is belangrijk, maar jonge wielrenners moeten ook hard werken.
We ontwikkelen ook individuele plannen voor elke wielrenner, kijkend naar de komende drie, vier of vijf jaar, en we geven ze het vertrouwen om sterker te worden. We richten ons op het creëren van een positieve sfeer binnen het team, een leuke omgeving waar ze zich kunnen vermaken. Het is als een tweede familie, omdat we veel dagen van huis zijn, en het is belangrijk dat ze zich welkom en gelukkig voelen.
“Het gaat niet alleen om het behalen van het diploma; het gaat om continu leren gedurende het hele proces. Het masterprogramma was een zeer verrijkende ervaring”
Je hebt je masterdiploma behaald terwijl je fulltime werkte. Had je bepaalde strategieën om beide te combineren?
Ik zorgde ervoor dat ik niet alles tot het laatste moment liet liggen. Wanneer ik wat vrije tijd had, maakte ik er gebruik van. Hoewel het niet vaak gebeurde dat ik een vrije avond had, studeerde ik, herhaalde ik de materialen of maakte ik opdrachten af. Zelfs als ik maar 15 of 30 minuten had, maakte ik er gebruik van.
Het is een programma met veel inhoud om te leren in een relatief korte tijd, dus je kunt het niet allemaal tot het einde laten liggen. Ik heb ervan genoten gedurende de bijna twee jaar dat het duurde, en elke week nieuwe dingen geleerd. Het gaat niet alleen om het behalen van het diploma; het gaat om continu leren tijdens het hele proces. De Master in Sport Business Online was een zeer verrijkende ervaring.