Johan Cruyff Institute digitaliseert haar onderwijs: #BlijfThuis #StayAtHome

Johan Cruyff Institute past zich snel aan de nieuwe situatie aan, houdt alle 90 studieprogramma’s actief en biedt het face-to-face onderwijs nu online aan

De pandemie die veroorzaakt wordt door Covid-19 en de maatregelen die wereldwijd worden toegepast om de uitbreiding ervan in te perken, hebben grote gevolgen. Bij het Johan Cruyff Institute is dat niet anders, hoewel onze onderwijsfilosofie ons helpt bij de aanpak van de situatie. De organisatie kan haar opleidingsaanbod, met meer dan 90 studieprogramma’s in sportmanagement, sportmarketing en sponsoring, football business en coaching blijven aanbieden aan de meer dan 400 studenten, zonder de inhoud ervan te hoeven veranderen. Sinds 12 maart doen ze één ding allemaal hetzelfde: ze studeren online.

“Sinds het begin van de maand, toen de verwachtingen rezen dat er maatregelen zouden komen, hebben we aan een noodplan gewerkt. Helaas werd dat scenario waarheid, toen het ministerie van Onderwijs besloot alle scholen te sluiten,” legt Víctor Jordán uit, de academisch manager van het Johan Cruyff Institute.

Praktisch gezien heeft de gedwongen afzondering een kettingreactie veroorzaakt. “Ten eerste om ons technologisch aan te passen aan de nieuwe situatie en te rekenen op de medewerking daarbij van alle docenten, die we gelukkig hebben gehad. Ten tweede om in minder dan 24 uur de nieuwe virtuele klaslokalen te kunnen uitrusten, die de face-to-face studenten van alle benodigde middelen en materialen voorzien en, ten derde, om het team te reorganiseren”.

Johan Cruyff Institute digitaliseert haar onderwijs: #HoudAfstand

De aanpassing van face-to-face naar online is van toepassing op de 126 studenten van het Johan Cruyff Institute die dit studiejaar in Amsterdam en Barcelona studeren. Het viel op vrijdag de 13e, puur toeval, maar toch merkwaardig, omdat het in de meeste Westerse culturen als een ongeluksdag wordt beschouwd. “We hebben het onderwijs zo gereorganiseerd dat iedereen zijn gebruikelijke studieschema kan blijven volgen, samen met zijn eigen klasgenoten en docenten, maar in plaats van naar de leslocatie te gaan, communiceren ze nu via het computerscherm“, legt de academisch manager uit. “Tot nu toe is er nog geen student geweest die ons verteld heeft zich verloren te voelen, of de nieuwe omstandigheden niet bij te kunnen houden.” De online studentengemeenschap, de 259 studenten van de online Masters, postgraduates en gespecialiseerde cursussen van het Johan Cruyff Institute, heeft het verschil niet opgemerkt.

“Voor de face-to-face studenten hebben we het onderwijs zo gereorganiseerd dat iedereen zijn gebruikelijke studieschema kan blijven volgen, samen met zijn eigen klasgenoten en docenten, maar in plaats van naar de leslocatie te gaan, communiceren ze nu via het computerscherm” – Víctor Jordan, academic director

“Ons grote voordeel is dat we altijd 100% studentgericht zijn geweest. Als we de gespecialiseerde cursussen erbij tellen, studeerde 70% van onze studenten al helemaal online, en is dus onafhankelijk van kantooruren of locatie aan het leren. Nu werkt dat op dezelfde manier voor onze face-to-face studenten. Iedereen is gewend om technologie als leermiddel in te zetten, het is geen onbekend iets, het is voor iedereen een mogelijkheid. Het ‘waar’ is onbelangrijker geworden; er zijn oneindig veel middelen en mogelijkheden om te blijven doorstuderen. Tja, tot nu toe was het online aanbod al gigantisch, nu is het oneindig”, aldus Víctor Jordán.

“70% van onze studenten zijn al helemaal online, en zijn dus onafhankelijk van kantooruren of locatie aan het leren. Nu werkt dat op dezelfde manier voor onze face-to-face studenten”

We kunnen hieruit een positieve les trekken, hoe onverwacht het ook allemaal omgezet moest worden. Dat geldt hier ook. “Vanuit educatief oogpunt, en vooral in veel bedrijfssectoren waar aanwezigheid niet noodzakelijk is, leren we van deze crisis dat digitalisering niet langer een keuze is, maar een noodzaak.”

“Wat we leren van deze crisis is dat digitalisering niet langer een keuze is, maar een noodzaak.”

Deze mentaliteitsverandering bij bedrijven beïnvloeden, dat is een uitdaging waar het Johan Cruyff Institute zich voor gesteld ziet, om te proberen ervoor te zorgen dat haar studenten hun werk kunnen blijven voortzetten, hetzij als onderdeel van hun opleiding, hetzij voor henzelf en voor het bedrijf waarvoor ze werken, dat zo op hun diensten kan blijven rekenen. “Dit is momenteel één van de aandachtspunten. Meerdere bedrijven willen stages annuleren, terwijl het in veel gevallen mogelijk is deze online voort te zetten. Velen denken nog steeds dat je alleen op kantoor kunt werken, terwijl we voor 70-80% van onze werktijd niet direct communiceren met andere collega’s, maar taken op de computer uitvoeren en toegang hebben tot gegevens die over het algemeen niet op kantoor aanwezig zijn. Het is een kwestie van verandering van bedrijfscultuur en niet van een gebrek aan mogelijke toepassingen, dat beetje bij beetje zal veranderen”, zegt Víctor.

Laten we niet vergeten dat we ons midden in het digitale tijdperk bevinden.

> OVERZICHT STUDIEPROGRAMMA’S JOHAN CRUYFF INSTITUTE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *