Will Lloyd, oprichter en CEO van dit digitale talent – en mediaplatform, over het bedrijf, haar belangen en de behoeften van de sportsector
Nu hij meer dan 20 jaar ervaring heeft opgebouwd in de sportwereld, wil hij professioneel gezien vooral iets nieuws blijven neerzetten, en dat is precies wat Will Lloyd sinds 2010 gedaan heeft, toen hij begon met GlobalSportsJobs, een wereldwijd digitaal platform en netwerk ter ondersteuning van loopbaanontwikkeling in de sport.
Deze Engelsman, die in een ver verleden ook nog manager was van grote Olympische sporters als Linford Christie, Colin Jackson en James Cracknell, zag de kans om te profiteren van de groeiende invloed van de digitale technologie om zijn eigen bedrijf te creëren: een wereldwijd netwerk voor talent, dat iedereen die deel uit wil maken van de sport business-industrie zou moeten kennen. Will Lloyd, oprichter en CEO van GlobalSportsJobs, vertelt over zijn bedrijf, wat ertoe leidde en wat naar zijn mening de behoeften van de sportsector zijn.
Hoe en wanneer ontstond het idee voor GlobalSportsJobs?
Vanaf medio jaren ’90 werk ik in de sport-industrie en in 2001 startte ik met een traditioneel wervingsbureau gericht op de sportsector. De tien jaar daarna ontstonden een groot aantal ontwikkelingen in de wervingssector, vooral door het toenemend belang en de invloed van de digitale techniek. Ik zag digitale verstoringen die optraden in een aantal sectoren buiten de sport en dat voelde als een enorme kans om een model voor de sport-industrie te ontwikkelen waarbij op een meer transparante en weloverwogen manier talent geworven wordt in een snel evoluerende sector. Ik verkocht mijn aandeel in het wervingsburaeu en richtte in 2010 GlobalSportsJobs op, waarna het eerste platform GlobalSportsJobs.com live ging in oktober 2012. In de afgelopen drie jaar zijn we vervolgens platforms gestart voor de Duitse, Franse en Aziatische markten en onze banen bereiken een sport-industrie publiek van meer dan 1,2 miljoen personen in totaal.
Is je interesse in talent voor de sport-industrie ontstaan in je tijd als manager van top-sporters?
De sport-industrie ligt me na aan het hart en ik voel me bevoorrecht dat ik mijn loopbaan heb in een sector waarvan ik zoveel houd. Mijn vroegere werk in talentmanagement maakte me bewust van het belang van de benodigde zorgvuldigheid die nodig is bij het managen van carrières, zowel op – als buiten het veld. Je hebt controle nodig over je carrière en moet er niet door gecontroleerd worden. Interessant was dat veel voormalige sporters aan een carrière in de sport-industrie beginnen, dus ik heb vaak met dezelfde mensen te maken in mijn werk bij GlobalSportsJobs.
Wat is nodig in de sport-industrie?
De sport-industrie heeft te maken met toenemende interesse en er is vooral groeiende aandacht voor bestuur en commercialisering; de industrie vereist ook een grotere mate van transparantie en professionaliteit. Er is een lange weg afgelegd om dit te bereiken, maar daardoor is er een groeiende noodzaak ontstaan aan meer diversiteit en kwaliteit van talent. Het traditionele wervingsmodel met executive searches en head-hunting bureaus en het inhuren binnen het eigen netwerk om vacatures op te vullen, is diepgeworteld in de industrie, waardoor het een hele uitdaging was de mind-set te veranderen. Zo’n 25% wereldwijd in de industrie begrijpt dat digitaal gaan de enige duurzame aanpak is, dus er ligt nog een hoop werk dat verricht moet worden, en dat is de missie van GlobalSportsJobs.
Welke kwaliteiten vind jij dat iemand moet hebben om in deze sector te werken?
Het is belangrijk dat mensen die willen werken in een sportorganisatie erkennen dat het om een zakelijk bedrijf gaat. Een passie voor sport maakt een carrière op het veld zeer lonend en bevredigend, maar nog belangrijker is specialistische kennis en ervaring binnen de gekozen functie, of het nu om data-analyse, voeding of onderhandelen gaat. Om succesvol te zijn moet je hard werken, inzet tonen, bereid zijn te leren de vereiste vaardigheden te ontwikkelen. Het volgen van een Master kan een goede manier zijn om te wennen aan deze aanpak, evenals het opbouwen van ervaring in andere sectoren en die vaardigheden vervolgens toepassen in de sport-industrie in een later stadium.
Wat is volgens jou momenteel de beste sportcompetitie qua management en image?
GlobalSportsJobs werkt met heel veel federaties, lokale organisatiecomité’s en evenementenbureaus, dus het is erg moeilijk er één te kiezen, maar in mijn werk met zowel het Local Organising Committee als het internationale management van de Rugby World Cup 2015, was ik erg onder de indruk van hun organisatie, activeringen en aanpak. Het is een extra uitdaging voor een sportevenement als het gastland vroegtijdig wordt uitgeschakeld, maar ik zag dat het het toernooi op alle fronten steeds krachtiger werd. Hun sponsorbenadering en de records die gebroken zijn heeft de lat hoger gelegd en heeft voor een bijzonder nalatenschap gezorgd voor volgende grote evenementen.
Hoe werkt GlobalSportsJobs?
GlobalSportsJobs kent een aantal facetten. In de eerste plaats zijn we een netwerk van platforms en kanalen voor kansen in de sport-industrie voor een Engelstalig -, Franstalig -, Duitstalig – en nu ook een Mandarijntalig publiek. We werken samen met organisaties uit alle 10 sectoren van de sport-industrie, van sportartikelen en merken zoals Adidas en NorthFace tot aan agentschappen, bonden en internationale evenementen, waaronder UEFA Euro 2016 in Frankrijk via promotie van hun vacatures en organisatie voor ons publiek. Wij publiceren loopbaan- en markt-insights om de industrie voor het voetlicht te brengen en geven de sollicitanten de middelen die ze nodig hebben om weloverwogen loopbaankeuzes te maken. Het netwerk biedt daarnaast aan sportieve organisaties ook de kans om te laten zien waarvoor ze zich inzetten en de redenen waarom kandidaten voor hun vacatures zouden moeten gaan. Het is gemakkelijk om te reageren op vacatures op onze websites of om je aan te melden voor job alerts zodat je bericht krijgt als nieuwe kansen langskomen. Er zijn meer dan 500 vacatures gepubliceerd via ons netwerk het afgelopen jaar.
Wat heeft een platform als GlobalSportsJobs dat een platform als LinkedIn niet heeft, afgezien van het gespecialiseerd zijn in een bepaalde bedrijfstak?
Sinds 2011 is het GlobalSportsJobs netwerk uitgegroeid met duizenden cliënten, affiliate partners, academische partners en event partners, die samen het fundament vormen onder de internationale sport-industrie. Het wordt nu algemeen gezien als het grootste B2B-netwerk dat gewijd is aan de sport en we groeien exponentieel op nieuwe gebieden en via specialistische functies. LinkedIn heeft een belangrijke rol bij het bouwen van een persoonlijk netwerk en het ondersteunt je persoonlijke merk richting andere professionals, maar GlobalSportsJobs is speciaal ontworpen om je te helpen aan een carrière in de sport.
En wat is het profiel van mensen die solliciteren op een baan via GlobalSportsJobs?
Eén van de geweldige dingen van een digitaal platform is de diversiteit van aanvragers, uit verschillende bedrijfstakken, culturen en achtergronden en deze diversiteit is precies waar de industrie om schreeuwt. We merken dat de kandidaten die het succesvolst zijn, het beste de benodigde en relevante opleiding, ervaring en kennis profileren, zowel in hun begeleidende brieven als via hun CV’s. Voor enthousiastelingen is het vaak verleidelijk om op alle vacatures te reageren, maar het is belangrijk te weten dat je een carrière opbouwt door te focussen op relevante vaardigheden en rollen waar je interesse en ervaring liggen. Toekomstige werkgevers willen weten in hoeverre je geschikt bent voor de functie, dus je moet aantonen dat je over de benodigde ervaringen en vaardigheden beschikt.
Wat passioneert je het meest in de sportwereld?
Ik wil het verschil maken. Ik hou er van erachter te komen hoe mensen hun doelen hebben bereikt en hoe die kennis en ervaring kunnen worden gedeeld om de situatie van anderen te verbeteren, zodat ook zij hun doelstellingen kunnen realiseren.
Als je op zoek bent naar een volgende stap in je loopbaan in de sport-industrie, klik hier om alle vacatures te zien, automatische e-mail alerts in te stellen en de ‘Inside Track’ op GlobalSportsJobs.com te verkennen.
Om vacatures te bekijken waarvoor talen nodig zijn en voor de lokale markten, bezoek dan de Duitstalige, Franstalige & tweetalige Engels/Mandarijn-Azië platforms.
Gerelateerde studieprogramma’s
- Master in Sport Management Amsterdam: September 2016
- Master in Sport Management Online: 22 februari
- Master in Sport Marketing and Sponsorship Online: 22 februari
- Postgraduate Diploma in Sport Management Online: 22 februari
- Postgraduate Diploma in Sport Marketing Online: 22 februari
- Postgraduate Diploma in Sponsorship Online: 22 februari
- Postgraduate Diploma in Football Business Online: 14 maart