Tijdens het forum “The Legacy of Sporting Events in Catalonia,” georganiseerd door Johan Cruyff Institute, deelde het hoofd sportsponsoring van Damm Group de strategie van dit toonaangevende merk
Sponsoring stelt merken in staat om contact te maken met het publiek via de emotie van sport, waardoor het een wijdverbreide praktijk is geworden. Volgens een rapport van 2Playbook Intelligence investeerden bedrijven in Spanje in 2023 € 1.757 miljoen in sportsponsoring. Tijdens het forum ging een panel in op dit onderwerp met als titel “Activering en meting van sponsoring bij een sportevenement”, waar twee experts het heden en de toekomst van de strategieën bespraken.
Sergi Pérez, hoofd sportsponsoring bij Damm Group, en Manu Campás, oprichter van Auria Projects, onderzochten de dynamiek van sportsponsoring, waarbij ze de nadruk legden op activering en meting als de elementen voor succes. Ze onderzochten ook de impact van nieuwe technologieën op de industrie en het belang van het opnemen van duurzame praktijken.
De ervaring van Sergi Pérez bij Damm Group is bijzonder opmerkelijk. Met een geschiedenis die teruggaat tot 1876 is Damm Group een van de toonaangevende bedrijven in de drankenindustrie, met meer dan 25 biermerken en een aanwezigheid in 133 landen. De communicatie- en sponsorstrategie is stevig geworteld in sport en cultuur.
Ontwikkeling van Damm’s sponsorstrategie
De strategie van Damm, evenals de sponsoring in het algemeen, hebben zich ontwikkeld. Het gaat niet langer alleen om de impact van reclame; Tegenwoordig heb je een overtuigend verhaal achter de sponsoring nodig. Bij Damm richten we ons op acties waarmee fans het merk direct kunnen associëren met de gesponsorde entiteit.
Tools en statistieken die Damm gebruikt om de effectiviteit van sponsoring te meten
In onze statistieken analyseren we nauwkeurig het rendement op investeringen. We beoordelen de impact op de consument via sociale media, televisie, evenementenbezoek en merkzichtbaarheid. Daarnaast houden we rekening met zowel tastbare opbrengsten, zoals hospitality-pakketten, als minder tastbare opbrengsten, zoals de afstemming van merkwaarden op de gesponsorde partij, wat de waardepropositie van het merk verbetert.
Innovatie en nieuwe technologieën in de sponsorpraktijk
Big data is niet meer weg te denken. Het begrijpen van doelgroepen is cruciaal voor meting en optimalisatie van middelen. Nieuwe technologieën stellen ons in staat om relevante gegevens te verzamelen om strategieën te evalueren, evenals activerings- of sponsorvoorstellen, en om de specifieke impact te definiëren die we op consumenten kunnen hebben.
Duurzaamheid in sponsorstrategie
We zijn er trots op dat we een van de belangrijkste merken zijn, niet alleen in de bierindustrie maar breder, die duurzaamheid integreert als een kernmerkwaarde. Deze toewijding strekt zich uit tot onze rol als sponsor. Zo hebben we bijvoorbeeld plastic ringen en bekers vervangen door herbruikbare of biologisch afbreekbare alternatieven. Duurzaamheid is nu een fundamentele en consistente vereiste voor elke activering.
Verwachtingen na het Forum in Calella
Ik hoop dat het onderwerp sportsponsoring aanspreekt, het is een onderwerp dat vandaag de dag zeer relevant is. Ik voorzie ook een toekomst waarin sponsorafdelingen technischer worden, zowel wat betreft de merken als bij de eigenaren en agentschappen die deze relaties beheren.
Belangrijkste ideeën die tijdens het evenement aan bod kwamen
Tijdens het panel waaraan ik deelnam, benadrukten we het belang van consistente merkcommunicatie om effectieve waarde-associatie te bewerkstelligen. We benadrukten ook duurzaamheid als een essentieel element in sponsoring, zowel vanuit het perspectief van de sponsors als de gesponsorden, door samen te werken in een uniforme richting. Samen met Manu Campás bespraken we de waardeproposities en sponsordoelstellingen, waarbij we het eens werden over de noodzaak van afstemming tussen activering, contracten en onderhandelde activa met strategische doelen.