Basketbal en inclusief onderwijs in West Afrika: Tidjane George’s droom

Tidjane George wil de nieuwe kennis die hij leert als student van de Master in Sport Management gebruiken om een basketbalacademie op te richten in Sierra Leone, met sport en inclusief onderwijs als pijlers, om jonge talenten een toekomst te bieden

Inclusief onderwijs is een actueel thema dat wereldwijd zowel de beleidsmakers als de mensen op de werkvloer bezighoudt, ook in de sportsector. Hoe meer mensen met verschillende achtergronden aan projecten en activiteiten kunnen deelnemen, hoe groter de kans dat ze een productieve toekomst creëren. Voor Tidjane George, student van de Master in Sport Management in Amsterdam, maakt dit deel uit van zijn dagelijkse werk als programmamanager voor Aflatoun International, waar hij bijdraagt aan het geven van sociale en financiële educatie voor kinderen en jongeren in Engelstalig Afrika.

Tidjane’s droom is om zijn werk in internationale ontwikkeling te combineren met zijn passie voor sport, om een basketbalacademie op te richten in Sierra Leone, waar hij jonge talenten de kans wil geven te groeien door middel van sport en onderwijs. “Ik denk dat de grootste uitdaging zal zijn om de meest kwetsbaren te bereiken -zegt Tidjane-, want als we het hebben over inclusief onderwijs, bedoelen we eigenlijk dat niemand achter mag blijven!” Hij besloot de Master in Sport Management te studeren, als eerste stap om zijn droom te verwezenlijken.

Vertel ons over je droom die jou hier bracht, naar het Johan Cruyff Institute.

Ik ken Sierra Leone – en Afrika in het algemeen – als een plek met geweldige mensen en veel mogelijkheden. En basketballen is mijn passie. Dus zo begon de droom, om daar een basketbalacademie op te richten. Ik heb op veel verschillende plaatsen en in veel landen basketbal gespeeld, soms gewoon voor de fun, maar ook op een hoger niveau en als aanvoerder van een paar teams. Eigenlijk speelde ik altijd basketbal, overal waar ik was. Ik denk dat ik behoorlijk wat kennis heb ontwikkeld over hoe de sport werkt, ook qua structuren.

Vervolgens begint het allemaal met het goed begrijpen van de basis, wat het inhoudt om te werken met jonge talenten, om hen over basketbal en over het leven te leren. Ik praat er met veel mensen over en wij vinden onderwijs net zo belangrijk als het beoefenen van de sport; we zouden ernaar willen streven om beide op professioneel niveau te doen. En als het onderwijs rondom de sport eenmaal staat, is er kennis nodig over manieren om het naar het volgende niveau te tillen, om meer kansen te creëren, om bijvoorbeeld een programma met een studiebeurs in het buitenland te volgen, of op een gegeven moment kunnen we misschien zelfs bijdragen aan een meer professionele basketbalcompetitie in Sierra Leone.

Een basketbalacademie en inclusief onderwijs in Afrika: Tidjane George's droom - Johan Cruyff Institute

Tidjane met het team van Sussex.

Vanuit deze ideeën hoop ik de basketbalacademie op te bouwen. Soms heb je gewoon een duwtje nodig, of de juiste infrastructuur, om dingen te laten werken. Het is iets dat ik aan de horizon zie, en ik geloof dat de Master in Sport Management een eerste stap is om daar te komen. Ik denk dat het geweldig zou zijn om te zien waar we met dit idee heen zouden kunnen gaan.

Ben je op zoek naar specifieke kennis die je gaat helpen jouw droom te realiseren?

Ik ben erg geïnteresseerd in de module Strategisch Management van de Master in Sport Management, om te leren hoe je een basketbalacademie kunt opzetten, met een stevige visie en filosofie erachter. Dat komt ook voort uit Johan Cruijff, en de hele filosofie waarom het Johan Cruyff Institute is opgericht en hoe het zich heeft ontwikkeld tot iets met zo’n sterke identiteit, dat verder gaat dan alleen sporters laten studeren. Johan Cruyff Institute doet ook aan inclusief onderwijs op zijn eigen manier; ze zoeken manieren om onderwijs te verzorgen voor sporters over de hele wereld, zodat zij kunnen bepalen hoe de sport in de toekomst wordt geleid.

“Johan Cruyff Institute doet inclusief onderwijs op zijn eigen manier; ze zoeken manieren om onderwijs te verzorgen voor sporters over de hele wereld, zodat zij kunnen bepalen hoe de sport in de toekomst wordt geleid”

Aflatoun doet iets soortgelijks met het doel om wereldwijd inclusief onderwijs te bieden. En één van de uitdagingen zal voor beide hetzelfde zijn, hoe je de meest kwetsbaren bereikt. Dat is altijd een kwestie waar je echt een strategie voor moet uitstippelen, want uiteindelijk zijn dat de mensen die de minste toegang hebben, niet alleen tot onderwijs, maar ook tot andere dingen in het leven. En daarom vind ik inclusief onderwijs zo belangrijk, want als we het hebben over ‘inclusief onderwijs’, bedoelen we eigenlijk dat niemand achter blijft; Dat vind ik het belangrijkste, dat iedereen kansen krijgt in het leven.

Een basketbalacademie en inclusief onderwijs in Afrika: Tidjane George's droom - Johan Cruyff Institute

Tidjane wordt gewaardeerd voor zijn mooie werk voor Aflatoun.

“Als we het hebben over ‘inclusief onderwijs’, bedoelen we eigenlijk dat niemand achter blijft. Dat vind ik het belangrijkste, dat iedereen kansen krijgt in het leven”

Van wat ik tot nu toe heb geleerd, zie ik dit strategisch managementperspectief als de grootste connectie, waar ik echt veel kan leren. Maar ik weet tegelijk dat alles wat ik nu leer een grote rol gaat spelen. Dus, in zekere zin ben ik op zoek naar heel specifieke kennis, maar tegelijk weet ik dat alles heel nuttig voor me zal zijn.

Kun je uitleggen hoe Aflatoun International werkt en wat jouw rol is?

Aflatoun International levert sociale en financiële educatie aan kinderen en jongeren over de hele wereld. We ontwikkelen educatieve content en we werken samen via een enorm netwerk van partners over de hele wereld om ze op te leiden, zodat zij de kinderen en jongeren deze educatieve content kunnen leren.

Ons motto is ‘Children Empowered‘ en dat maakt deel uit van onze visie om kinderen en jongeren in staat te stellen de nodige skills en hulpmiddelen te hebben, om de agenten van verandering te worden en de vaardigheden te hebben om dingen in hun eigen gemeenschap te veranderen. En ik denk dat het daar in wezen op neerkomt; het is de beste manier vinden om te proberen te helpen, en ik geloof dat als je de mensen die daar leven, in staat stelt om zichzelf vooruit te helpen, je op de goede weg bent.

Een basketbalacademie en inclusief onderwijs in Afrika: Tidjane George's droom - Johan Cruyff Institute

Tidjane George poseert met de mascotte van Aflatoun.

Mijn specifieke rol is het managen van de projecten en programma’s voor Engelstalig Afrika. Dat is best een heel drukke baan, maar ik hou echt van mijn werk, omdat het betekent dat je internationaal werkt en projecten over de hele wereld uitvoert voor onderwijs.

Zie jij jezelf de basketbalacademie vanuit Europa leiden, of zou je liever daar wonen?

Dat is een belangrijke vraag en ik denk dat het een beetje van beide is. Ik woon vrijwel mijn hele leven in Europa en ik heb al deze connecties met Engelstalig Afrika. Ik heb de regio meerdere keren bezocht, maar ik denk ook dat ik mijn netwerk weet te gebruiken vanuit waar ik nu ben. Hier in Europa weet ik hoe ik dingen voor elkaar kan krijgen en doe ik mijn dagelijkse werk. Maar ik wil er wel naartoe, alhoewel ik nog niet precies weet waar dat zal zijn, Sierra Leone of misschien een ander land, en daar dan fris beginnen, wel met het netwerk dat ik heb, maar ook een nieuw netwerk in de regio gaan creëren, en het creëren van een nieuw leven. Ik denk dat dat op de lange termijn fundamenteel zou zijn, maar op dit moment heb ik stevige roots in Europa.

MASTER IN

Sport Management

Het 10-maanden durende programma Master in Sport Management in Amsterdam wordt aangeboden in het Engels en is ontworpen voor mensen met een passie voor sport, die zich graag willen verdiepen in sportmanagement en zichzelf willen ontwikkelen om hun carrière in de sportmanagement sector te bevorderen.

Lees meer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *