Interview met Richard Giulianotti, sociologoog, anthropoloog en docent van de Master in Football Business in partnership with FC Barcelona
Richard Giulianotti is al zijn hele leven in voetbal geïnteresseerd. Hij speelde veel voetbal toen hij jong was en nog steeds raakt hij graag de bal. In de late jaren ’70 en ’80 volgde hij vooral zijn lokale club, Aberdeen. Tijdens zijn studies sociologie en antropologie ging hij zich focussen op actuele thema’s van maatschappelijk belang, waarbij voetbal en sport in het algemeen hem aantrokken. Zijn academische interesse in voetbal leidde tot een postdoctoraal onderzoek in de vroege jaren ’90, en dat is wat hij nu nog doet.
Kan je uitleggen wat je onderzoekswerk in voetbal inhoudt?
Ik denk dat je mijn voetbalonderzoek schematisch kunt weergeven in vier dimensies: Ten eerste groepen voetbalfans, vooral de cultuur en politiek van fan-organisaties. Ten tweede de mondiale aspecten van het spel, met name de lokale, nationale en globale identiteit die door het voetbal bepaald worden en de onderlinge relaties tussen de verschillende sociale groepen binnen het spel. Ten derde het bestuur en de politiek van voetbal, in het bijzonder de verschillende vormen van management, afhankelijk van de verschillende stakeholders. En ten vierde de rol van voetbal en andere sporten ten gunste van ontwikkeling en vrede in verschillende delen van de wereld.
Wat vind je van de huidige staat van football business wereldwijd? Wat zijn de belangrijkste trends en welke veranderingen zijn wellicht nodig?
Het is duidelijk dat het voetbal een snelle globalisering heeft doorgemaakt in de afgelopen decennia. Het is enorm gegroeid in economisch opzicht en ook qua stakeholders. In het nationale en regionale voetbal zijn het de grote clubs en de topvoetballers die het meest profiteren van de wereldwijde commercialisering van de sport. Maar, net zoals bij de wereldwijde economische vooruitzichten, zien we dat op de lange termijn de ongelijkheid hetzelfde blijft of toeneemt, en deze situatie heeft een negatief effect op het concurrentie-evenwicht, de ervaren in- en buitensluiting van verschillende clubs en fans en de wildgroei van steeds meer gevallen van financiële instabiliteit in de afgelopen twee decennia.
Wat is, gezien het bereik van voetbal op mondiaal niveau en de commerciële groei van de grote clubs, de impact op de manier waarop fans zich betrokken voelen bij de clubs?
Over het algemeen zijn voetbalfans wereldwijd veel meer onderling met elkaar verbonden, ze kunnen informatie ontvangen en delen, hun mening geven over voetbal en het analyseren. Clubs kunnen meer contact leggen met de fans dan in de jaren ’80 en ’90, grotendeels dankzij marketing: op straat wordt er veel over voetbal gesproken, alhoewel dat varieert per club en land. Een ander aspect dat aandacht verdient in deze context is hoe de clubs naar de fans kijken; als consumenten van een product of als actieve vertegenwoordigers binnen hun marketingactiviteiten: de sfeer die tijdens wedstrijden wordt opgeroepen kan bijvoorbeeld helpen om via commerciële activiteiten van de club een groter bereik te krijgen.
Ondanks de vooruitgang in voetbal blijft het geweld tussen fans een belangrijk probleem voor de industrie. Hoe zou dit thema door de overheid en de bestuursorganen in het voetbal opgepakt moeten worden?
Tot nu toe is het toezicht op deze gewelddadige groepen in handen van de politie en de beveiliging van de stadions. Projecten voor fans bieden een belangrijk sociaal model om te proberen het geweld op lange termijn te voorkomen, via sociaal-educatieve programma’s voor jongeren. Bovendien bestaat het geweld onder fans niet in een sociaal vacuüm, waardoor het dus belangrijk is dat de overheid een bijdrage levert aan een brede aanpak van sociale spanningen en verdeeldheid.
STUDEREN AAN HET JOHAN CRUYFF INSTITUTE
Informeer vrijblijvend naar de Master in Football Business in partnership with FC Barcelona (Barcelona, Engels) dat in september van start zal gaan.
Daarnaast wijzen we je graag op de volgende studieprogramma’s die in september van start gaan en door het Johan Cruyff Institute Amsterdam worden verzorgd. Vraag vrijblijvend naar informatie en mogelijkheden:
- Football Business Fundamentals Online (Nederlands)
- Sponsorship 360 for a Changing World (Amsterdam & studietrip naar Londen, Engels)
- Master in Coaching (Amsterdam, Nederlands)
- Master in Sport Management (Amsterdam, Engels)
- Sport Management Fundamentals Online (Nederlands)