“FC Barcelona brengt haar business model in”

Interview met Oliver Seitz, academisch directeur van de FC Barcelona Master in Football Business by Johan Cruyff Institute

Oliver Seitz is de academisch directeur van de Master in Football Business in partnership with FC Barcelona. Hij is ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de andere studieprogramma’s over voetbal van het Johan Cruyff Institute en de advisering voor voetbalclubs en andere organisaties. Voordat hij bij het Johan Cruyff Institute ging werken was Dr. Seitz consultant en gastspreker football business voor UCFB in Londen, in samenwerking met de FA, de Britse Football Association. Daarvoor woonde hij in Brazilië, waar hij werkzaam was als Marketing Director van Jacquet Brossard, een Franse multinational in consumptiegoederen, en was hij Marketing Director bij Coritiba Football Club, waar hij in 2012 van FC Business in Londen een award kreeg voor de Best International Marketing Campaign. Dr. Seitz heeft zijn doctorstitel in Football Business behaald aan de Liverpool University.

Waarom is een opleiding in Football Business belangrijk?

De bedrijfsvoering in voetbal is in veel aspecten uniek. De stakeholders in het voetbal – de clubs, sponsors, investeerders, etc. – worden op verschillende manieren en met verschillende doelstellingen gemanaged. Soms wordt er vooral naar voordelen gezocht, anderen letten meer op de reputatie en politiek, en weer anderen willen vooral koste wat kost winst behalen. Er zijn veel factoren die dit beïnvloeden en de aard van football business bepaalt ook de manier waarop een club, of welke aan voetbal gerelateerde organisatie dan ook, gemanaged moet worden. Iemand die een carrière in de voetbal-industrie nastreeft moet deze werkelijkheid kennen om de organisatie te helpen laten groeien. Als je de aard van het voetbalbedrijf en de complexiteit ervan niet goed doorhebt, dan zal dat tot persoonlijke en organisatorische problemen leiden.

In welk opzicht is deze Master anders dan andere opleidingen in football business?

Wij richten ons puur op het voetbalbedrijf. We duiken in de uitgangspunten en de structuur van de voetbal-industrie en focussen helemaal op die specifieke markt. Je kunt de clubs bijvoorbeeld niet zomaar vergelijken met bedrijven die consumptiegoederen produceren. Degenen die vanuit die basis starten lopen het risico dat ze al hun kennis moeten herzien wanneer ze in de voetbalindustrie gaan werken. Wij analyseren hoe de clubs, bonden, competities en andere organisaties zich daadwerkelijk gedragen. Met FC Barcelona, die haar kennis aandraagt vanuit het eigen business model, geloven we dat we onze studenten unieke kennis en ervaringen kunnen bieden.

Wat is de bijdrage van dit programma aan de voetbalwereld?

De opleiding leert mensen een kritische en diepgaande visie op de internationale voetbalmarkt te ontwikkelen. We willen zo op alle niveaus een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van voetbalorganisaties. Alle kennis die we tijdens de onderwijssessies bespreken zal op langere termijn haar invloed hebben op de voetbalindustrie, en dat zal een gunstig klimaat creëren om zaken te verbeteren, gebruikmakend van relevante en doeltreffende maatregelen waarvan alle partijen zullen profiteren.

Wat zijn volgens jou de komende jaren de belangrijkste trends in football business?

Hoewel er enige aanwijzingen zijn dat de winsten dankzij televisierechten – één van de belangrijkste bronnen van inkomsten in voetbal – hun piek hebben bereikt, zullen deze inkomsten naar verwachting wel blijven stijgen, tenzij de externe media door een crisis getroffen worden. Deze groei aan inkomsten genereert grotere financiële ongelijkheid. ‘Kleinere’ clubs worden blootgesteld aan grotere economische risico’s. Bij de ‘grote’ clubs zullen de investeringen in spelers toenemen, maar daarmee zal ook het risico toenemen als ze niet aan de verwachtingen voldoen. Dat is vandaag de dag al aan de orde, maar de verlieskosten zullen evenredig stijgen met de financiële investeringen.

Dus in het algemeen verwacht ik niet dat de voetbal-industrie veel in haar ‘modus operandi’ zal veranderen. Er zullen wel hogere inkomsten zijn, maar vooral zullen de economische risico’s voor alle organisaties en betrokkenen veel relevanter worden.

STUDEREN AAN HET JOHAN CRUYFF INSTITUTE

Informeer vrijblijvend naar de Master in Football Business in partnership with FC Barcelona (Barcelona, Engels) dat in september van start zal gaan.

Daarnaast wijzen we je op de volgende studieprogramma’s die door het Johan Cruyff Institute Amsterdam worden verzorgd. Vraag vrijblijvend naar informatie en mogelijkheden:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *