“De globalisering van de voetbalmarkt zal in de komende twee jaren een impuls geven aan veel veranderingen”

Interview met Irsan Widarto, specialist in ondernemerschap en innovatie en docent van de Master in Football Business in partnership with FC Barcelona

Irsan Widarto is geboren in Indonesië en opgegroeid en opgeleid in Nederland. In 1996 richtte hij met twee vrienden een softwarebedrijf op. In 2007 werd dat bedrijf overgenomen door EMC en werd hij directeur Software Engineering bij EMC. In 2017 heeft hij dat bedrijf verlaten om Chief Technology Officer van iChoosr te worden, een onafhankelijke organisator van groepsaankopen in de energiesector. Sinds 2012 is hij docent aan het Johan Cruyff Institute, waar ondernemerschap en innovatie zijn voornaamste specialiteiten zijn. Hij heeft zijn hele leven gevoetbald en alhoewel hij nooit op hoog niveau heeft gespeeld, geniet hij ervan “als een professional!” Ook is hij coach, teammanager en bestuurslid geweest van verschillende amateurclubs en heeft hij een seizoenkaart voor Feyenoord Rotterdam, waarvan hij geen thuiswedstrijd mist.

Waarop is jouw onderzoekswerk over voetbal gebaseerd?

Dankzij mijn docentschap aan de Master in Sport Management van het Johan Cruyff Institute Amsterdam heb ik de kans om achter de schermen te kijken bij veel professionele voetbalclubs en andere sportorganisaties. Mijn voornaamste interesse is te bekijken hoe we de laatste technologieën en business modellen kunnen toepassen in het voetbal. Bijvoorbeeld, wat kunnen voetbalclubs leren van peer-to-peer platforms als Uber en AirBnB? Of hoe kunnen sportorganisaties werkwijzen en technieken overnemen van succesvolle softwarebedrijven?

Wat vind je van de huidige staat van football business wereldwijd? Wat zijn de belangrijkste trends en welke veranderingen zijn er eventueel nodig?

De globalisatie van de voetbalmarkt is de belangrijkste trend die de komende jaren veel veranderingen zal bewerkstelligen. Ik ben ervan overtuigd dat we binnen 10 jaar een “Global Champions League” hebben, met teams op alle continenten en supporters van over de hele wereld die de beste spelers aanmoedigen. Technologie zal hierbij een belangrijke rol spelen, zowel om de mogelijkheden voorsupporters om hun teams te volgente vergroten, als ook om de spelers fysiek topfit te houden.

Welk type start-ups kunnen volgens jou succes hebben in de voetbalwereld?

Alles wat te maken heeft met data. Bijvoorbeeld,data over de prestaties van spelers of gegevens over het gedrag en voorkeuren van fans. Ik zie in de sportwereld veel start-ups op het gebied van Big Data. Dit zal alleen maar toenemen nu we steeds beter gaan begrijpen hoe we data kunnen verzamelen en wat we er mee kunnen doen.

Wat zijn de belangrijkste innovaties voor clubs en andere voetbalorganisaties om verbeteringen in de bedrijfsvoering door te voeren?

Op innovatiegebied gaan de ontwikkelingen zo snel, dat het moeilijk is om één of twee specifieke trends te benoemen die de clubs moeten volgen. Het belangrijkste is dat voetbalclubs en -organisaties een innovatiecultuur creëren. Dat is hun enige kans om er zeker van te zijn dat ze de ‘next big thing’ niet missen.

STUDEREN AAN HET JOHAN CRUYFF INSTITUTE

Informeer vrijblijvend naar de Master in Football Business in partnership with FC Barcelona (Barcelona, Engels) dat in september van start zal gaan.

Daarnaast wijzen we je op de volgende studieprogramma’s die in september van start gaan en door het Johan Cruyff Institute Amsterdam worden verzorgd. Vraag vrijblijvend naar informatie en mogelijkheden:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.