Wearables verschijnen in zowel de prof- als amateursport: de winst zal in 2020 tot boven de $25.000 miljoen stijgen, waarbij meer dan de helft gerelateerd is aan de sport
Ooit was nieuws pas nieuws als het op de televisie kwam. Die tijd is veranderd. En sinds enkele jaren lijkt het er op dat lichamelijke activiteit niet alleen bestaat uit oefeningen doen, want we weten continu precies welke afstand we hebben afgelegd, het calorieverbruik, de hartslag tijdens training en bovendien delen we deze gegevens graag met de rest van de wereld, zodat het toegevoegde waarde geeft aan onze inspanningen. Of in ieder geval kan het een tevreden gevoel oproepen.
De wearables en smart-artikelen markt speelt in op die behoefte om voortdurend met onszelf en de buitenwereld verbonden te zijn en de toepassingen van deze producten groeit dan ook gestaag. Ze zijn steeds meer aanwezig in ons dagelijks leven. De industrie heeft een interessante niche gevonden in de wereld van sport en gezondheid. Volgens het adviesbureau CCS Insight, zal de winst in de sector wearables de 25.000 miljoen dollar overschrijden in 2020 en meer dan de helft ervan komt voor rekening van sport-gerelateerde items. Een ander feit dat aantoont dat het goed gaat met de sector en een voorteken is van een mooie toekomst: in 2016 werden 102 miljoen smart-artikelen in de wereld verkocht en de verwachting is dat in vier jaar tijd de 213,6 miljoen stuks wordt bereikt.
In de wereld van het consumentisme – en in die van de technologie in het bijzonder – geldt dat de eerste een voorsprong heeft op de rest die volgt. In 2017 heeft Huawei het wat betreft de wearables wat dat betreft goed gedaan, aldus de experts. De grote technologie- en telecommunicatie-bedrijven vieren in Barcelona het jaarlijkse Mobile World Congress om hun nieuwste ontwikkelingen in technologie en connectiviteit te presenteren en de Chinese fabrikant werd onderscheiden als de beste wearable MWC 2017 voor haar lancering van het nieuwste smart-horloge. Een sportief horloge met Bluetooth, WiFi, GPS, accelerometer, gyroscoop, barometer, hartslagsensor, slot voor een nanosim-kaart, toezicht van een personal trainer, waterdicht en met een batterij die twee dagen werkt en zonder de aanwezigheid van een mobiele telefoon werkt.
Horloges en polsbandjes die data over de fysieke activiteit verzamelen zijn de items die het grootste marktsegment hebben en steeds toegankelijker worden voor het grote publiek, maar de wearables die zich richten op de topsport hebben een sprint ingezet.
Coaches en prof-sporters staan steeds meer open voor technologie om de prestaties te optimaliseren en er zijn een aantal sporten zoals voetbal, tennis en cricket, die het gebruik van smart items in wedstrijdverband mogelijk maken. Anderen, zoals de NBA, hebben nog enige weerstand. De Players Association NBA (NBPA) heeft de League beperkingen opgelegd ten aanzien van het gebruik van de gegevens die onttrokken worden door middel van wearables. Zij kunnen bijvoorbeeld niet de informatie gebruiken bij contractonderhandelingen.
Er zijn natuurlijk geen geheimen voor een apparaat dat zo grondig al onze constanten kan analyseren en zulke nauwkeurige informatie geeft over de effecten van onze lichaamsbeweging.
De ‘prof-sport-wearables’ springen eruit om hun dubbele functionaliteit: prestatie-analyse en blessurepreventie. Stel je een klein apparaat voor dat verborgen en ingebed is in de kleding met een mini-GPS, een versnellingsmeter dat afremmen en optrekken meet, een gyroscoop die de buigingen en draaiingen van het lichaam meet, en een microprocessor die informatie verzamelt en analyseert tot 1.000 data referenties per seconde, ge-streamed op een scherm in real time.
Informatie die coaches en medisch personeel monitoren zijn prestatie-waarden zoals de spier-inspanning, reactie van het hart, het ritme van de ademhaling, kracht of uithoudingsvermogen. Een groot deel van het blessureleed is direct gerelateerd aan vermoeidheid, en data-analyse stelt professionele teams op de hoogte van de actuele fitheid van een atleet en de niveaus van de fysieke stress die kan leiden tot letsel, als je niet op tijd handelt.
Er zijn al veel specifieke wearables per sport, zoals de populaire modellen voor ‘running’ of ‘fitness’, en de ontwerpen voor surfers en snowboarders die ook grote atmosferische druk en harde klappen in de sneeuw weerstaan.
De volgende grote doorbraak van de wearables is de integratie van deze technologie in het sportmateriaal zelf. Van tennis rackets die in staat zijn om balsnelheid, rotatie en juistheid van de slag te meten, sokken die de houding van sporters verbeteren en shirts die de swing van golfers monitoren, om die vervolgens te kunnen verbeteren.
Het moge duidelijk zijn dat de technologie een ongekende productontwikkeling mogelijk maakt. Het zullen dan ook de gebruikers moeten zijn die de grenzen stellen. De professionele sport begint zich af te vragen wie eigenlijk de eigenaar van de gegevens is en in hoeverre informatie gebruikt kan worden bij onderhandeling. En bij velen die gewoon voor hun plezier of als hobby aan sport doen, komt de vraag op of ze wel weten wat ze met al die informatie aan moeten. In een wereld waarin smart-artikelen zich in rap tempo vermenigvuldigen, moet de consument zich laten leiden door eigen wijsheid.
STUDEREN AAN HET JOHAN CRUYFF INSTITUTE
Het Johan Cruyff Institute biedt een verrijkende leeromgeving met leermiddelen die gebaseerd zijn op interactief leren. We streven naar een mix van studenten uit de sport- en zakenwereld en maken het voor studenten mogelijk hun unieke ervaringen te delen en veel van elkaar te leren. Studenten worden uitgedaagd om actief deel te nemen aan creatieve uitdagingen die inzet, betrokkenheid en intuïtief denken vereisen. Informeer vrijblijvend naar onze programma’s, bijvoorbeeld:
- Sponsorship 360 for a Changing World (Start: september, Amsterdam & studietrip naar Londen, Engels)
- Sport Management Fundamentals (Start: september, online, Nederlands)
- Master in Sport Management (Start: september, Amsterdam, Engels)