Factoren die de organisatie van een groot sportevenement beïnvloeden

Sporters dienen centraal te staan in elk groot sportevenement, terwijl tv-productie, de sponsoren en brede steun van het toeschouwende publiek andere sleutelfactoren zijn voor succes.

Bij de grote sportevenementen begint de competitie eigenlijk al vanaf het moment dat de voordracht van kandidaten plaatsvindt. De Olympische Spelen bieden wat dat betreft het grootste multidisciplinaire, competitieve sportevenement ter wereld. De organisatie van De Spelen zet het organiserende land op de wereldkaart, doet haar economie herleven, stimuleert het toerisme, moderniseert de infrastructuur en – als belangrijkste – transformeert een stad, die van een erfenis profiteert nog lang nadat het evenement voorbij is.

Factors that influence the organization of a major sporting event - Johan Cruyff Institute

Die nalatenschap van zowel infrastructuur als managementervaring is één van de belangrijkste redenen de toekenning van toekomstige sportevenementen aan te vragen. De Olympische Spelen hebben bijgedragen aan de creatie van een organisatiemodel, die op kleinere schaal ook geldt voor andere disciplines, waarbij de organisatie van grote, internationale evenementen bijdraagt aan een breed draagvlak onder de bevolking en een grotere waardering voor – en verspreiding van de sport.

Factoren die de organisatie van een groot sportevenement beïnvloeden - Johan Cruyff Institute

Sporten die minder aanhang genieten voor hun wedstrijdprogramma kunnen, als de organisatie professioneel is opgezet, spectakel bieden op specifieke momenten die aantrekkelijk kunnen zijn voor sponsors en media. De Super Bowl is hiervan een duidelijk voorbeeld: de wereld houdt de adem in aan het einde van de Amerikaanse NFL competitie. Sponsors staan in de rij, artiesten zien de pauzes als het perfecte promotieplatform en adverteerders betalen miljoenen voor enkele minuten publiciteit bij een sport die de rest van het jaar bijna uitsluitend aantrekkelijk lijkt voor het Amerikaanse publiek.

Factoren die de organisatie van een groot sportevenement beïnvloeden - Johan Cruyff Institute

Maar wat bepaalt de impact van een groot sportevenement, waarbij iedereen die er op enige wijze bij betrokken is, er ook daadwerkelijk het beste uithaalt? Dat hangt vooral af van een goede planning. En wie kan ons daar beter over vertellen dan een man die betrokken is geweest bij de organisatie van wereldkampioenschappen handbal, zwemmen, atletiek, de finale van de Davis Cup, de World Race en de kandidaatstelling van Spanje-Portugal voor de FIFA World Cup 2018-2022? Isidre Rigau is adviseur strategische planning van grote sportevenementen en oprichter van Suma Sports. In dit interview vertelt hij over de voorwaarden die nodig zijn om sportevenementen succesvol te organiseren.

Welke stakeholders spelen een rol bij de organisatie van een groot sportevenement?

Allereerst de sporters; de sportorganisatie moet zich in essentie focussen op de sporter zodat die de best mogelijke sportuitslagen kan behalen; het bereiken van topprestaties! Om dat te bereiken moeten de technologische voorzieningen en de faciliteiten uitzonderlijk goed zijn. Het tweede element is de televisie, want als het niet uitgezonden wordt is er weinig impact wereldwijd. Ten derde zijn er de sponsoren die ons van de financiële middelen voorzien om dit allemaal mogelijk te maken. Het gaat dan om een goed evenwicht tussen deze drie actoren. En last but not least is de steun van de publieke sector van belang om financiële middelen te genereren voor geleverde services. We hebben het dan uiteindelijk dus over vier stakeholders.

Welke aspecten mag je nooit verwaarlozen bij een groot sportevenement?

Bij grote sportevenementen verliezen we ons vaak in discussies wie voor welke middelen moet zorgen of wie het uitzendt, maar uiteindelijk draait het in werkelijkheid om de sporters, die de echte helden zijn. En dus zou de as waarop de meeste beslissingen gemaakt worden, de sport moeten zijn.

Wat is momenteel de trend bij sportevenementen?

Wat op dit moment een belangrijke trend vormt bij sportevenementen, die niet gereguleerd of gefederaliseerd zijn, is ‘running’ en alles rond ‘skates’ en ‘boards’ – dus alles wat op rolletjes loopt.

Wat zijn de voorwaarden waar een stad aan moet denken bij de organisaties van een groot sportevenement?

Ten eerste betrouwbaarheid; je moet duidelijk maken dat je de kennis, beschikbaarheid en deskundigheid in huis hebt. Dat degene die het evenement toekent aan de stad, het vertrouwen heeft dat die stad de beste optie is voor het evenement qua voorzieningen, omgeving en klimaat. Als je het evenement hebt binnengehaald moet je de eigenaar ervan, de organiserende partij, iets teruggeven van toegevoegde waarde, en dat is wat het de stad brengt.

Laten we het hebben over de World Roller Games 2019 die in Barcelona worden gehouden en waarvoor je de strategische planning doet. Wat maakt het evenement interessant voor de stad, de burgers en de sponsors?

Barcelona is een referentiepunt in de wereld als het aankomt op deze disciplines; skateboarding of skaten en de traditionele rolschaats. Catalonië vormt ook een referentie in het rolhockey. Onze spelers, die het nationale team vormen, hebben een lange geschiedenis van deelname aan EK’s en WK’s. Daarom heeft Barcelona, en Catalonië als geheel, de World Roller Games veel te bieden: een uitzonderlijke omgeving, voorzieningen en faciliteiten en een ruime ervaring bij dergelijke evenementen.

Hoe ziet de planning eruit bij een evenement als de World Roller Games? Wanneer start de organisatie en waar begin je?

Het evenement is in 2019. De logische volgorde is dat je in 2016 begint te werken aan de strategische aspecten, waaronder het algemene plan, het marketingplan, het technologische plan, de tv en de ontwikkeling van het corporate image. In 2017 start je met een eenvoudige structuur met mensen die voornamelijk werken aan de organisatie van de diverse competities. Die structuur zal in de operationele fase uitmonden in een grote structuur, waar ongeveer 2.800 mensen zullen werken, waaronder vrijwilligers, professionals en organisatie

sportmanagement factoren die grote sportevenementen beïnvloeden.

sportmanagement factoren die grote sportevenementen beïnvloeden.

Gerelateerde studieprogramma’s

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *