In het voorseizoen komen de jeugdteams van de Spaanse La Liga bij elkaar voor The Cup, waaronder FC Barcelona, Espanyol, Atletico Madrid, Real Sociedad, Valencia en Real Zaragoza. Het toernooi wordt georganiseerd door een alumnus van de Master in Sport Management van het Johan Cruyff Institute
Dit voorseizoen zullen de beloften van FC Barcelona, RCD Espanyol, Atlético de Madrid, Real Sociedad, Valencia CF, Real Zaragoza, Girona FC en Atlètic Club Sant Pol deelnemen aan een toernooi dat georganiseerd wordt door Manu Campas, alumnus van de Master in Sport Management van het Johan Cruyff Institute in Barcelona, dat ook één van de sponsoren is.
The Cup heet het evenement waar Manu het afgelopen halfjaar hard aan heeft gewerkt om het te positioneren als “het voorseizoen-toernooi voor high-level jeugdteams”. De eerste editie zal van 18 tot 21 augustus plaatsvinden in Sant Pol de Mar, 50 km van Barcelona. Het evenement heeft de aandacht getrokken van grote internationale merken. Naast het Johan Cruyff Institute zullen Coca-Cola, Haribo, Nutella en het warenhuis ‘El Corte Ingles’ het toernooi ondersteunen.
De Master in Sport Management gaf Manu het zetje dat hij nodig had om zijn eigen onderneming, Auria Sports, te starten. Het bedrijf is gespecialiseerd in de promotie en sponsoring van sportevenementen, teams en sporters. “Ik heb het opgezet toen ik de Master aan het Johan Cruyff Institute studeerde en bij CreativiaLab begon te werken, die mij een kans gaven om de sponsoractivatie te doen voor merken als Movistar, BMW en Vichy Catalan”, zegt Manu.
The Cup is zijn grote project en via hem leren we het kennen.
Wat is het doel van The Cup?
The Cup wil een toonaangevend voorseizoen-toernooi voor jeugdteams van hoog niveau zijn. Ons doel is om het vertrouwen te winnen van de spelers, de sponsors en het publiek, om verzekerd te zijn van nieuwe edities in de toekomst.
Hoe kreeg je de mogelijkheid om dit toernooi te organiseren?
Dankzij het bestuur van Atletic Club Sant Pol. Ik heb vier jaar in hun eerste elftal gespeeld en dankzij de opgedane sportmarketing-ervaring van de afgelopen jaren, konden we de mogelijkheden bespreken om het toernooi te organiseren en te sponsoren. Ik heb mezelf toen opgeworpen, gezien mijn achtergrond en omdat ik het een zeer interessant toernooi vind.
Wat is je rol als projectmanager van het toernooi?
Ik ben begonnen met de sponsoraanbeveling, gericht op een sponsorprogramma voor merken die samen willen werken met het toernooi. In de tweede fase heb ik mij gewijd aan de organisatie van het sporttoernooi.
Welke sportmarketingervaring had je voordat je startte met je bedrijf Auria Sports?
Terwijl ik de Master in Sport Management aan het Johan Cruyff Institute studeerde, heb ik mijn bedrijf Auria Sports opgezet, dat twee sportmozaïeken heeft georganiseerd voor basketbalclub Joventut Badalona in de wedstrijden tegen Real Madrid en FC Barcelona. Naar aanleiding van deze twee activeringen ben ik begonnen bij CreativiaLab en heb ik gewerkt aan de sponsoractivatie van merken als Movistar, BMW en Vichy Catalan.
Hoe heb je clubs als Barça, Espanyol en Atletico Madrid overtuigd om deel te nemen aan het toernooi?
Onze doelstelling was om van het toernooi een referentie te maken in het voorseizoen. Het moest van een hoog competitief niveau zijn. We hebben daarom een zeer coherent en professioneel sponsorprogramma opgezet, waarna ze allemaal toezegden om deel te nemen aan het project. Gelukkig zijn alle acht teams van hoog niveau. We zijn erg blij dat ze aan deze eerste editie van The Cup deelnemen.
Hoe ziet jouw team eruit?
We hebben een geweldig team. Om te beginnen is er de cluborganisatie, het bestuur van Atletic Club Sant Pol, met Lluis Carreras, de voormalige eerste divisie-speler. We hebben goed opgezette digitale sociale netwerken en website. Anderen regelen de audiovisuele kant (het toernooi zal een LED-scherm van 6×3 meter hebben dat niet alleen de standen bijhoudt, maar waarop ook de sponsoractivatie zal plaatsvinden). En we werken met vrijwilligers. In totaal bestaat het team uit 65 mensen om het toernooi te organiseren.
Wat was de grootste organisatorische uitdaging?
Het lastigste was om een goed sponsorprogramma voor The Cup te ontwikkelen en het vertrouwen te winnen van de merken. De reacties waren zeer positief, mede dankzij de steun van het Johan Cruyff Institute, Sauleda en Cultbikes op lokaal niveau, en andere internationale merken zoals Agua de Veri, Coca-Cola, Haribo, Nutella en El Corte Ingles.
En wat was het meest lonend?
Dat waren ongetwijfeld de vele enthousiaste reacties van mensen en het enthousiasme dat ze tonen om deel te nemen aan dit toernooi. En om te zien hoe langzamerhand het toernooi vorm krijgt. Dat proces was ook de moeite waard.
Heeft de MIC als voorbeeld gediend voor The Cup?
Zonder enige twijfel. De Mediterranean International Cup is een andere League, maar is zeker een toernooi dat als voorbeeld heeft gediend. Op termijn zouden we het toernooi graag uitbreiden op andere plaatsen met internationale teams.
Gerelateerde studieprogramma’s
Het Johan Cruyff Institute biedt een verrijkende leeromgeving met leermiddelen die gebaseerd zijn op interactief leren. We streven naar een mix van studenten uit de sport- en zakenwereld en maken het voor studenten mogelijk hun unieke ervaringen te delen en veel van elkaar te leren. Studenten worden uitgedaagd om actief deel te nemen aan creatieve uitdagingen die inzet, betrokkenheid en intuïtief denken vereisen. Informeer vrijblijvend naar onze programma’s:
- Master in Sport Management (Start: 20 september, Amsterdam, in het Engels)
- Master in Sport Management Online (Start: 19 september, in het Engels of Spaans)
- Postgraduate Diploma in Football Business Online (Start: 10 oktober, in het Engels of Spaans)
- Football Business Fundamentals Online (Start: 26 september, in het Nederlands, Engels of Spaans)