Interview met Stephen Morrow, specialist in accountancy, financiën en het besturen van professionieel voetbal, en docent van de Master in Football Business in partnership with FC Barcelona
Stephen Morrow heeft een universitaire opgleiding gevolgd in accountancy en financiën. Als onderdeel van zijn studie aan de Heriot-Watt universiteit, wijdde hij zijn proefschrift aan de structuur van kapitaal in het Schotse voetbal. In de jaren 80 was de interesse in de voetbalindustrie – en het beheer ervan – nog niet zo groot als nu, noch in Schotland, noch ergens anders ter wereld. Nadat hij zijn specialistatie als economisch adviseur had afgerond, keerde hij terug naar Heriot-Watt om er als docent te werken en deed hij er onderzoek naar accountancy, financiën en het bestuur van de voetbalsector, wat in 1999 resulteerde in zijn eerste boek, The New Business of Football.
Waarop is je onderzoek in voetbal gebaseerd?
Mijn studie gaat in op de financiële aspecten van het voetbal (bijvoorbeeld het behandelen van spelers als activa), sociaal-maatschappelijke verantwoordelijkheid, de rol van managers in voetbal, tot aan de clubeigenaren van professionele voetbalclubs. Enkele jaren geleden kreeg ik een Havelange-beurs om onderzoek te doen naar eigendom en bestuur van Europese voetbalclubs en deze casestudies vormden de basis voor het boek ‘The People’s Game? Voetbal, financiën en samenleving’ dat in 2003 verscheen. Recent heb ik met Andrew Adams en Ian Thomson een artikel gepubliceerd in het Journal of Sport Management getiteld ‘Changing boundaries and Evolving Organizational Forms in Football: Novelty and Variety among Scottish Clubs’, waarin we ingaan op de ‘Theory of Limits’ om de evolutie van eigendom, financiering en bestuur in voetbalclubs te doorgronden.
Wat vind je van de staat van de huidige voetbal-industrie?
De huidige staat van de voetbal-industrie wereldwijd is een paradox. De inkomstenstijgingen en de wereldwijde belangen die daarmee gemoeid zijn, vormen het bewijs dat het een succesvolle en lucratieve industrie is. Maar tegelijk maskeert die werkelijkheid een aantal kwesties, zoals de economische ongelijkheid tussen competities (en clubs) in verschillende landen, de competities in hetzelfde land, alsmede kwesties die verband houden met de beloning van spelers of de scheve financiële verhoudingen van bijvoorbeeld de buitensporige tarieven van voetbal vertegenwoordigers. Het is ook interessant om de opkomst van de Chinese Super League te analyseren en hoe hun clubs, met hun grote economische en politieke macht, invloed uitoefenen op de gevestigde orde in de Europese voetbalindustrie.
Wat zijn de belangrijkste trends en welke eventuele veranderingen zijn nodig?
Naar mijn mening zijn regulerende initiatieven zoals ‘Financial Fair Play’ welkom en hebben die geholpen om het financieel beheer van clubs te verbeteren dankzij een grotere discipline en rationaliteit. Maar we moeten ook aandacht blijven besteden aan de verdeling van inkomsten en de concurrentie-kwesties die daaruit voortvloeien, zowel op nationaal als op internationaal competitieniveau, zoals bij de Champions League.
In het voetbal komt steeds meer geld binnen via de uitzendrechten. Denk je dat deze trend nog lang zal doorgaan? En wat zal haar impact zijn op de mondiale voetbal industrie?
Ik twijfel met mijn antwoord omdat ik al deze jaren (te veel zou ik zeggen) heb verkondigd dat de televisie- en uitzendrechten hun plafond hadden bereikt. Maar ik had het mis! Dat gezegd hebbende denk ik dat de stijging van kosten van rechten niet eindeloos door kan gaan. Het is essentieel dat zowel clubs als competities gaan nadenken over het verminderen of stabiliseren van de inkomstenrechten in plaats van reactief te handelen op veranderingen wanneer ze plaatsvinden.
STUDEREN AAN HET JOHAN CRUYFF INSTITUTE
Informeer vrijblijvend naar de Master in Football Business in partnership with FC Barcelona (Barcelona, Engels) dat in september van start zal gaan.
Daarnaast wijzen we je op de volgende studieprogramma’s die in september van start gaan en door het Johan Cruyff Institute Amsterdam worden verzorgd. Vraag vrijblijvend naar informatie en mogelijkheden:
- Football Business Fundamentals Online (Nederlands)
- Sponsorship 360 for a Changing World (Amsterdam & studietrip naar Londen, Engels)
- Master in Coaching (Amsterdam, Nederlands)
- Master in Sport Management (Amsterdam, Engels)
- Sport Management Fundamentals Online (Nederlands)