Virtual reality is een interessant thema geworden nu het binnen bereik komt van alle profteams, waaronder die met een beperkt budget. De sector verwacht dat er meer dan 120.000 miljard dollar in om zal gaan in 2020
Het klinkt als science fiction, maar dat is het niet. Virtual reality kent vele toepassingen die de prestaties van sporters verbeteren. Je hoeft niet naar een golfbaan te gaan om je swingtechniek te verbeteren of naar een basketbalveld om je schot te oefenen. De praktijk van de herhaling is de oudste methode om individuele techniek te verbeteren. Virtual reality maakt het de sporter mogelijk om te trainen onder ‘echte’ omstandigheden via een eenvoudige verbinding met een simulator die gegevens verzamelt die extreem nauwkeurig zijn. De resultaten zijn onderling vergelijkbaar, waardoor de acties tot in de puntjes uitgevoerd kunnen worden.
Een paar duizendste seconde minder op de stopwatch, beter zicht op je spel, anticiperen op de tegenspeler, verbeteren van de individuele techniek, op de training zijn zonder je huis te verlaten, bijwonen van een sportevenement aan de andere kant van de aarde zonder in het vliegtuig te hoeven stappen, volgen van live wedstrijden van je favoriete team vanaf de bank … dit alles is mogelijk dankzij virtual reality.
Teska Dinkla, golfer en student van de Master in Sport Management aan het Johan Cruyff Institute Amsterdam, gebruikt virtual reality veelvuldig want het vertegenwoordigt “ongeveer 75% van mijn trainingroutine,” vertelt ze. Teska gebruikt “Trackman, een zeer nauwkeurig apparaat dat uit een dubbel radarsysteem bestaat dat data verzamelt en analyseert en dus erg eenvoudig is in gebruik om je bewegingen te begrijpen in verhouding tot het aantal. Je zou kunnen zeggen dat het als een persoonlijke trainer is, terwijl je alleen sport. Dankzij virtual reality zijn je workouts effectiever, want je maakt beter gebruik van de tijd die je besteedt aan je training. Het is een apparaat dat door golfers uit de hele wereld wordt gebruikt, dus je kunt jezelf met hen vergelijken, gegevens ophalen en de strijd aangaan in een uiterst competitieve omgeving “, zegt Teska.
Coaches gebruikten van oudsher al veel de videosessies om zich voor te bereiden op toekomstige ontmoetingen of om spelers van hun fouten te laten leren, maar met virtual reality kan je veel meer: analyseren en optimaliseren van het rendement van een atleet tot een niveau dat tot voor kort ondenkbaar was. Je kunt een wedstrijd visualiseren voor die te spelen; niet voor een beeldscherm, maar midden op het veld. Door gebruik te maken van de data die voortkomen uit de bewegingen van de spelers en de analyse van eerder gespeelde wedstrijden van de tegenstander, zijn spelers in staat om, dankzij de 3D-simulator, alle tactische mogelijkheden te zien waarmee ze geconfronteerd kunnen worden via een virtuele tegenstander en ruim voor de wedstrijd.
Sporters kijken uit naar de mogelijkheden van een virtual reality-simulator die hen kan helpen om de techniek in hun sport te perfectioneren. Anna Prat, studente van de Master in Sport Management in Barcelona en trampoline-springer zegt: “Het is een vrij nieuw middel dat tot nu toe door weinigen gebruikt wordt. Virtual reality zou zeer nuttig kunnen zijn om echte gevoelens te trainen, zoals de druk die je voelt tijdens wedstrijden, hoogtevrees, je oriëntatie in de lucht te oefenen van een nieuwe sprong, etc. Wij gebruiken nu veel visualisatietechnieken, maar die moet je je voorstellen. Met virtual reality kun je het met eigen ogen beleven!”
Visualisatie is ook wat Jennifer Pareja, een andere studente van de Master in Sport Management aan het Johan Cruyff Institute in Barcelona, het meest waardeert aan virtual reality. Jennifer, zilveren medaillewinnares waterpolo op de Olympische Spelen in Londen en goud tijdens het WK in 2013, is van mening dat “het heel interessant zou zijn om wedstrijden te simuleren om bepaalde keuzes en beslissingen uit te proberen en te zien hoe die het spel beïnvloeden. Ik gebruikte externe camera’s voor de studie van de technische en biomechanische bewegingen, maar met een externe camera is het niet mogelijk om de richting, kracht, of de rotatie van de bal op het moment van de lancering te analyseren. Een virtual reality-apparaat in het water zou wat dat betreft een doorbraak zijn,” vindt ze.
De sport-industrie kent voortdurend nieuwe technologische ontwikkelingen en is al langere tijd verbonden met de ‘big data’. Er zijn geen technische verbeteringen mogelijk zonder analyse van de gegevens. Want dit horen de meeste sporters liever niet: ‘Je bent zoveel waard als je laatste resultaat. Maar dat is de harde werkelijkheid. De andere, de virtual reality, biedt een manier om die verder te verbeteren.
STUDEREN AAN HET JOHAN CRUYFF INSTITUTE
Het Johan Cruyff Institute biedt een verrijkende leeromgeving met leermiddelen die gebaseerd zijn op interactief leren. We streven naar een mix van studenten uit de sport- en zakenwereld en maken het voor studenten mogelijk hun unieke ervaringen te delen en veel van elkaar te leren. Studenten worden uitgedaagd om actief deel te nemen aan creatieve uitdagingen die inzet, betrokkenheid en intuïtief denken vereisen. Informeer vrijblijvend naar onze programma’s:
- Sponsorship 360 for a Changing World (Start: september, Amsterdam & studietrip naar Londen, Engels)
- Sport Management Fundamentals (Start: september, online, Nederlands)
- Master in Sport Management (Start: september, Amsterdam, Engels)
Credits coverfoto: Wikimedia Commons