Michael Jordan geeft een andere betekenis aan sportmarketing in de jaren ’80 en ’90 en nu. Mede dankzij het merk ‘Air Jordan’ staat hij in de ‘Rich list’ van Forbes Magazine
Michael Jordan behoort tot een selecte groep van de rijkste mensen in de wereld dankzij een vermogen van één miljard dollar. Ondanks dat hij meer dan 12 jaar geleden stopte met zijn basketbal carrière, groeit zijn vermogen nog iedere dag. De grootste basketballer aller tijden geeft een andere betekenis aan sportmarketing in de jaren ’80 en ’90. Nike wilde niets liever dan met hem samenwerken en ontwierp een sportschoen die is doorgegeven van generatie op generatie. “Een merk is een emotionele reactie op een beeld, op de naam van het bedrijf of persoon”, legt de beroemde journalist Risto Mejide uit. In het geval van Jordan komt het allemaal samen.
Michael Jordans logo met zijn unieke sprong vertegenwoordigd door de zwarte silhouet met open benen en rechterarm die wijst naar de hemel, is veranderd in één van de meest winstgevende merken in de sport geschiedenis.
Nike Air Jordans bestaan inmiddels 30 jaar en hun roem blijft groeien.
7 Feb 1988: Michael Jordan #23 of the Chicago Bulls goes for a dunk during the 1988 NBA All Star Slam Dunk Competition at Chicago Stadium in Chicago, Il. Jordan went on to win the Slam Dunk Competition. HIGH RESOLUTION FILE 42 MB. NOTE TO USER: User expressly acknowledges and agrees that, by downloading and/or using this Photograph, User is consenting to the terms and conditions of the Getty Images License Agreement. Mandatory copyright notice and Credit: Copyright 2001 NBAE Mandatory Credit: Andrew D. Bernstein/NBAE/Getty Images
Volgens SportScanInfo is de verkoop van de sportschoen in 2014 gestegen met 2,6% en bedraagt $ 2,6 biljoen. De voormalige ster van Chicago Bulls is geschat op € 100.000.000 dankzij zijn eigen merk die door Nike op de markt is gebracht. De verkoop van Nike Air Jordans is 10 keer meer dan de huidige NBA-ster, LeBron James. Dit betekent dat Michael Jordan in slechts 12 maanden een salaris ontvangt van meer dan € 94.000.000, dat is meer dan hij ooit heeft opgedaan tijdens zijn basketbal carrière bij Chicago Bulls en de Washington Wizards.
Nike doet het goed met Jordan, en Jordan doet het zelf ook goed aangezien hij nu meer geld maakt in vergelijking met zijn basketbal carrière. “Met iedere investering moet je wachten om plezier erin te hebben en om geld te verdienen”, zegt Jordan. Hij blijft doorgaan en ook Nike blijft zich ontwikkelen om alle markten te bereiken zonder het oog op de basketbal liefhebbers te verliezen. Om een voorbeeld te geven: in december vorig jaar lanceerden ze de retro Air Jordan XI ‘Legend Blue’: in drie uur waren ze uitverkocht op de Nike website, en het duurde niet lang voordat ze ook in alle winkels uitverkocht waren.
Michael Jordan doet nu signeersessies voor zijn merk. Atleten moeten ten minste akkoord krijgen om op Nike’s loonlijst te staan. De All-stars als Carmelo Anthony, Chris Paul, Blake Griffin en Russell Westbrook zijn één van de 30 actieve NBA spelers onder contract bij Jordan, maar niemand verkoopt als de baas zelf.