Rutger Buijs kon na de Master in Sport Management aan de slag als stagiair op de sponsorafdeling van Ajax, waar hij inmiddels als sponsormedewerker is aangenomen.
“Mijn eerste werkdag was heel bijzonder. Ik ben vanaf klein jongetje al enorm fan van Ajax en dat ik daar mocht komen werken, was natuurlijk heel speciaal. Maar nog steeds is het bijzonder als ik naar mijn werk toe loop en de Johan Cruijff ArenA op de achtergrond zie. Dan heb ik weer enorm veel zin om er een mooie dag van te maken”, vertelt Rutger Buijs trots.
“Ik ben in 2017 bij Ajax terecht gekomen via de Ajax Talentendag”, vervolgt de Cruijff-alumnus. “Na meerdere rondes doorlopen te hebben, was ik de uitverkorene en mocht ik aan de slag als stagiair op de sponsorafdeling. Maar de weg hiernaartoe was vrij lastig en hobbelig.
Na mijn HBO-studie Sportmanagement lukte het mij niet om een baan in de sport te vinden. Ik ben daarom gaan werken bij een assurantiekantoor om werkervaring op te doen en in 2016 ben ik de Master in Sport Management aan het Johan Cruyff Institute gaan volgen. Ik hoopte dat ik met deze Masteropleiding dichter bij mijn doel zou komen om in de sport te gaan werken en dat is gelukt. Zonder deze studie had ik nooit stage kunnen lopen bij Ajax. Inmiddels heb ik mijn stageperiode afgesloten en ben ik sinds een half jaar in dienst als Medewerker Sponsoring.”
“Ajax is de grootste voetbalclub van Nederland en moet altijd presteren, of dit nu op het veld is of op kantoor”
Het werken bij een topclub vergt veel tijd en energie. Hoe ervaart de Ajax-werknemer zijn functie tot dusver? “Ik vind het ontzettend leuk! We werken met een hecht en sterk team en alle afdelingen willen elkaar graag helpen om de club zo ver mogelijk te laten reiken. De druk is altijd hoog, maar dat moet ook. Ajax is de grootste voetbalclub van Nederland en moet altijd presteren, of dit nu op het veld is of op kantoor. We willen de beste zijn in alles wat we doen en zo steek ik zelf ook in elkaar. Ik ervaar de werkdruk daarom niet als negatief. Ook ik wil mezelf elke dag blijven ontwikkelen met in mijn achterhoofd houdende dat ik de beste wil zijn. Mijn ambitie is om op kortere termijn door te groeien naar een volwaardig accountmanager sponsoring.”
“Content wordt steeds belangrijker, zowel voor de sponsor als voor de gesponsorde”
De wereld van sportsponsoring is aan het veranderen. Dat is te zien aan de ontwikkelingen in onder meer data, maatschappelijke betrokkenheid, social media en privacy. In Nederland staan de sportsponsoruitgaven al jaren onder druk. De budgetten voor rechten gaan omlaag, maar de budgetten om sponsoring te activeren worden juist groter. Welke trends en ontwikkelingen ziet de Ajacied zelf binnen de sportsponsoring? “Eén van de grootste trends is dat content steeds belangrijker wordt, zowel voor de sponsor als voor de gesponsorde zelf. Dit houdt in dat wij ons hier bij Ajax ook steeds meer mee bezig moeten houden. Ik voorspel dat de toekomst van sportsponsoring zich hier veel meer op zal gaan focussen. Alleen maar logo’s plakken is tegenwoordig niet meer voldoende, al blijft dat uiteraard wel belangrijk.”
Buijs beleeft een droom van velen, maar bewijst dat alles mogelijk is. “Toen ik twee jaar geleden in de financiële wereld werkte, ben ik altijd blijven geloven dat ik ooit voor mijn favoriete voetbalclub zou gaan werken. Daardoor ben ik alsnog terecht gekomen op de positie waar ik nu zit. Mijn advies voor iedereen die droomt van een baan bij Ajax is dan ook: Blijf in je dromen geloven en ga er voor de volle 100% voor.”
STUDIEPROGRAMMA’S JOHAN CRUYFF INSTITUTE AMSTERDAM
- Master in Sport Management (Amsterdam, Engels)
- Master in Coaching (Amsterdam, Nederlands)
- Sport Management Fundamentals Online (Nederlands)
- Football Business Fundamentals Online (Nederlands)