De massale open online cursus (MOOC) in esports-management heeft als doel de deelnemers kennis te laten maken met de sector en de kansen die er zijn voor bedrijven en professionals
Johan Cruyff Institute en MEDIAPRO Group hebben hun krachten gebundeld om de esports-industrie te bestuderen en de kansen die de sector biedt voor bedrijven en ondernemers, te onderzoeken. Het eerste gezamenlijke project dat gestart wordt is een MOOC, een gratis online cursus over The eSports Industry. Het online programma is bedoeld voor professionals in marketing, communicatie en consulting, en managers en leidinggevenden uit andere sectoren. Door middel van gamified learning maken zij kennis met de esports-sector en haar groeiende economische situatie. Beide partners zulle esports opnemen in hun portfolio van studieprogramma’s.
Volgens adviesbureau Newzoo bestond het esports-publiek het afgelopen jaar uit 495 miljoen mensen wereldwijd, variërend van eenmalige bezoekers tot vaste fans. Vooruitkijkend naar 2023 is de prognose dat het 646 miljoen personen zullen zijn, dankzij een jaarlijkse groei van ongeveer 10%. In termen van bedrijfsvolume zal volgens hetzelfde bureau de esports-industrie een omzet van $ 1,1 miljard US dollar behalen, 10,6% meer dan een jaar eerder. Bovendien staat volgens Strock Consulting in Spanje esports wat betreft het aantal sponsorcontracten (dus niet omzet) op de achtste plaats in de sportranglijst.
“De samenwerking met de MEDIAPRO Group biedt ons mogelijkheden om gezamenlijk nieuwe ervaringen te creëren vanuit de kern van deze uitdagende en interessante sector” – Mariël Koerhuis, algemeen manager Johan Cruyff Institute.
De cijfers laten een een booming sector zien, die zich snel ontwikkelt en tal van zakelijke kansen biedt. Daarom hebben Johan Cruyff Institute en MEDIAPRO de krachten gebundeld, om professionals op te leiden op het gebied van esports-management. Binnen de samenwerking zal MEDIAPRO haar expertise in de esports-sector inbrengen, via projecten als LVP (de grootste Spaanstalige esports-competitie ter wereld) en UBEAT (een OTT-televisiekanaal met content uit de sector), terwijl het Johan Cruyff Institute haar expertise in sportmanagement en sportmarketing en sponsoring zal inbrengen.
“eSports zijn één van de pijlers van de MEDIAPRO Group en daarom is deze overeenkomst met het Johan Cruyff Institute van cruciaal belang, om deze sector te helpen groeien en om professionals op te leiden die haar in de toekomst zullen leiden” – María Carmen Fernández, directeur innovatie en new business MEDIAPRO Group.
Het eerste samenwerkingsproject is de massale open online cursus (MOOC) The eSports Industry, die in het Engels en Spaans verzorgd wordt en die inmiddels open staat voor aanmelding. In maximaal vier weken behandelt de cursus de evolutie van de esports-industrie via de spelers en andere stakeholders in de sector, video’s, podcasts, interviews, rapporten en artikelen. De deelnemers leren wat esports zijn, hoe deze industrie en videogames werken, het juridische kader, welke kansen de sector biedt qua economische impact, wie de belangrijkste spelers zijn en hun rollen, evenals de cultuur, waarden en ambities van betrokken professionals.
“eSports zijn één van de pijlers van de MEDIAPRO Group en daarom is deze overeenkomst met een onderwijsinstelling als het Johan Cruyff Institute van cruciaal belang, om deze sector te helpen groeien en om professionals op te leiden die haar in de toekomst zullen leiden”, zegt María Carmen Fernández, directeur innovatie en new business bij MEDIAPRO Group.
“Via een serie uitdagingen bestuderen studenten de esports-sector en kunnen ze contact leggen met haar mensen en organisaties” – Víctor Jordán, academisch directeur Johan Cruyff Institute.
Volgens Víctor Jordán, academisch directeur bij het Johan Cruyff Institute, “is het doel van het programma dat studenten begrijpen waar een jonge industrie als esports zich bevindt en hoe die zich verder zal ontwikkelen. We hebben daarvoor een aantal uitdagingen geformuleerd, die hen in staat stelt om de personen en organisaties in de sector te ontdekken, ze beter te leren kennen en om verbinding met hen te maken.”
Mariël Koerhuis, algemeen directeur van Johan Cruyff Institute, merkt op dat “onze instelling vooroploopt op het gebied van onderwijsinnovatie en dat we de esports-industrie daarom op de voet volgen. De samenwerking met de MEDIAPRO Group biedt ons mogelijkheden om gezamenlijk nieuwe ervaringen te creëren vanuit de kern van deze uitdagende en interessante sector.”
“We hebben al onze knowhow in deze cursus gestoken om van The eSports Industry de beste trainingstool te maken” – Jordi Soler, CEO bij LVP.
“Bij LVP geven we een decennium lang leiding aan de ontwikkeling van de esports-sector in Spanje en Latijns-Amerika. We hebben al onze knowhow in deze cursus gestoken om van The eSports Industry de beste trainingstool te maken”, besluit Jordi Soler, CEO van LVP.