Johan Cruyff Institute studenten en alumni benadrukken de succesvolle netwerkmogelijkheden van de iWorkinSport-beurs, die dit jaar digitaal werd georganiseerd vanwege de coronacrisis, waarvan meerderen van hen een selectieprocedure zijn gestart
Vorige maand namen ongeveer 50 studenten en alumni van het Johan Cruyff Institute deel aan iWorkinSport, een internationale recruitmentbeurs gericht op de sportindustrie, die in 2020 zijn jaarlijkse editie digitaal organiseerde als gevolg van de opgelegde beperkingen door de coronacrisis. Een aantal van hen heeft de test met goed resultaat doorstaan en is geselecteerd voor een volgende selectieprocedure of voor een baan in de sportindustrie.
Het evenement, waarvan het Johan Cruyff Institute een academische partner is, biedt een platform voor sportbedrijven en -organisaties om sollicitatiegesprekken te organiseren met potentiële kandidaten van Master- en Postgraduate programma’s in sportmanagement van universiteiten en business schools over de hele wereld. Na afloop van het evenement gaven sommige deelnemers aan dat ze liever naar Lausanne waren afgereisd, waar de vorige drie edities van de beurs werden georganiseerd. Maar voor de overgrote meerderheid was het de moeite waard om digitaal contact te leggen met de recruiters en om te netwerken.
“Ik denk dat de toekomst voor veel beursorganisatoren virtueel is. Het grootste voordeel is uiteraard de kostenbesparing, zowel voor de organisator als voor de deelnemende bedrijven. Wat de kandidaten betreft, ik denk dat zij zich comfortabeler en zelfverzekerder voelen vanuit huis. Ze vermijden de stress van het in de rij staan om met de recruiters van het bedrijf te spreken op face-to-face beurzen. Het netwerken dat niet alleen met bedrijven tot stand komt, maar ook met andere professionals die hun kennis en ervaring delen, is ook interessant”, zegt Panteli Peri, een voormalig Zwitserse student van de Online Master in Sport Management aan het Johan Cruyff Institute.
Chiara Mazzalovo, een Italiaanse studente van de Master in Sport Management aan het Johan Cruyff Institute Amsterdam, hoopt een kans te krijgen bij IMG. “Ik had een gesprek met hen en ze waren erg onder de indruk van mijn cv. Ik zou er graag willen werken”, zegt Chiara, die ook werd geïnterviewd door adidas, Inter Milan en Juventus. Hoewel ze aangaf dat ze de voorkeur geeft aan “direct contact”, voegde ze eraan toe dat “op deze manier ik de reiskosten naar Lausanne bespaarde, wat ook een voordeel is.”
Sebastián Riestra, een Argentijnse student die momenteel de Postgraduate in Sport Marketing studeert, heeft contact gelegd met drie bedrijven, waarvan twee van hen hem hebben geselecteerd voor een selectieproces. “Adidas heeft me laten weten dat ik ben toegevoegd aan hun talentenpool en 4ComM gaf aan dat ze geïnteresseerd was om het proces snel voort te zetten wanneer de sportactiviteiten worden hervat”, aldus Sebastián.
Josefina Ponce de León uit Uruguay heeft ook een tweede selectiefase doorlopen en hoopt dat zowel Soccerex als Outdooria weer contact met haar zullen opnemen. De studente van de blended Postgraduate in Sport Marketing, benadrukt de “inzet, tijd en toewijding van de kant van de organisatie, zodat alles goed zou komen. Ik ben erg geïnteresseerd in het contact leggen met mensen uit andere landen, het leren kennen van andere culturen, en een evenement van dit type opent een super belangrijk netwerk van contacten voor de toekomst. In mijn land, Uruguay, is de sportindustrie niet zo ontwikkeld en de events en campagnes van deze bedrijven die ik tijdens het evenement heb geleerd waren erg interessant voor mij omdat ik ze nog nooit had gezien.”
Carola Venneri, studente van de Master in Sport Management aan het Johan Cruyff Institute Amsterdam, zag haar verwachtingen als deelnemer aan de beurs overtroffen worden, hoewel ze bij toekomstige gelegenheden liever persoonlijk contact zou hebben. “Ondanks dat de beurs online was, was het platform erg goed opgezet en het resultaat was beter dan ik had verwacht. Ik denk dat dit soort evenementen erg interessant zijn als je op zoek bent naar een netwerk, meer wilt leren over de markt en in staat bent om meningen uit te wisselen met professionals in de sector. Deze keer ging het echter om de kans te grijpen om te solliciteren en in dit geval geef ik toch de voorkeur aan een live event.”
Cristian Stet, een voormalig student van de online cursus Football Business Fundamentals, zou deze ervaring overdoen. “In mijn geval was het een geweldige kans om in contact te komen met professionals uit de sportindustrie en te leren over hun behoeften op het gebied van data-analyse. Ik was geraakt door de bereidheid van met name organisaties als Juventus en Soccerex om openlijk te praten over kwesties die verband houden met het doen van onderzoek.”
Direct toegang hebben tot zoveel verschillende organisaties was volgens Mattia Bellini, ook een voormalig student van de online cursus Football Business Fundamentals, één van de belangrijkste voordelen van de online beurs. “Ik heb contact opgenomen met zes organisaties en met één van hen, Outdooria, heb ik de komende dagen een interview gepland. Ik denk dat dit soort beurzen erg interessant zijn, omdat je in één dag interactie hebt met bedrijven en organisaties van het hoogste niveau.”
Door deelname aan iWorkinSport versterkt het Johan Cruyff Institute de inzet om de integratie van de studenten en oud-studenten in de sportindustrie te verzekeren en de ontwikkeling van de afdeling Career Services te bevorderen.
STUDIEPROGRAMMA’S JOHAN CRUYFF INSTITUTE AMSTERDAM
- Master in Sport Management (Amsterdam, Engels, start: september 2020)
- Master in Coaching (Amsterdam, Nederlands, start: september 2020)
- Master in Coaching (Amsterdam & Papendal, Engels, start: februari 2021)