LaLiga’s strategie tegen Covid. Deel I

We analyseren de strategie van LaLiga ten opzichte van Covid en de acties die het heeft ondernomen om de impact van de pandemie te minimaliseren en een crisis te beheersen die de sportindustrie nog nooit heeft meegemaakt. Javier Morente, directielid van LaLiga, en Patricia Rodriguez, algemeen directeur van Elche FC, bespreken dit in een webinar georganiseerd door het Johan Cruyff Institute en LaLiga Business School.

De volgende informatie maakt deel uit van een webinar georganiseerd door het Johan Cruyff Institute en LaLiga Business School. Deel II wordt binnenkort gepubliceerd.

LaLiga is niet gestopt. Het coronavirus dwong een twee weken durende opschorting van de competitie medio maart af toen de pandemie werd uitgeroepen, maar LaLiga is niet gestopt. Het haalde de grote spelers van het vooetbal en hun hele omgeving van het veld, stuurde hen naar huis na de aanbevelingen van de regering en de gezondheidsautoriteiten, en LaLiga barricadeerde zichzelf in haar kantoren om oplossingen te zoeken. Het strategische plan van een organisatie en haar vermogen om gemeenschappelijke belangen te verdedigen en een duidelijk stappenplan te volgen, worden vooral in moeilijke tijden gemeten. En er is nog nooit zo’n gecompliceerde tijd geweest in de geschiedenis van de sport. Het bedrijfsmodel van LaLiga is een spiegel waarin velen naar zichzelf kijken, en de organisatie heeft bewezen dat ze de taak weer aankan, door middelen en strategieën te bieden om de impact van de pandemie tot een minimum te beperken. We analyseerden de strategie van LaLiga tegen Covid met Javier Morente, directielid van LaLiga, en Patricia Rodriguez, algemeen directeur van Elche CF.

Als Hoofd van de afdeling Relations met de internationale verenigingen in LaLiga is het één van de taken van Javier Morente om de belangen van LaLiga als een binnenlandse competitie te verdedigen tegen de clubs (die worden verdedigd door ECA), de spelers (vertegenwoordigd door FIFPro) en tegen de UEFA en de FIFA, die over hun eigen competities waken. In zijn dagelijks leven werkt hij samen met de president, Javier Tebas, om “te proberen elke dreiging die LaLiga kan hebben tot een minimum te beperken. We ontwikkelen allerlei strategieën en natuurlijk is het coronaviruspandemie één van de grootste bedreigingen die het voetbal in de geschiedenis heeft gehad”, zegt hij.

Patricia Rodriguez werd in juni 2019 benoemd tot nieuwe algemeen directeur van Elche CF na haar buitengewone periode als financieel directeur, eerst, en daarna als CEO, van Eibar. Als eerste vrouw in de geschiedenis van het Spaanse voetbal stond ze al voor een grote uitdaging om algemeen directeur van een club te worden. De lat ligt nu nog hoger, want ze leidt Elche in haar eerste seizoen als First Division-club. “Mijn verantwoordelijkheid is om de club te leiden en, mijn grootste uitdaging, om de onzekerheid te beheersen. Vanaf maart, met de uitbraak van het coronavirus, veranderde het scenario volledig”, zegt de Baskische manager.

De reactie op Covid in de kantoren van LaLiga met 238 wedstrijden in de lucht

Javier Morente: Op 10 maart hebben we de wedstrijden voor een periode van twee weken geschorst en op 12 maart is de competitie tot nader order geschorst. Maar het was pas een week later op een UEFA-werkgroepsessie (de UEFA creëerde een werkgroep om te werken met de agenda’s van LaLiga, de Premier League, UEFA, ECA en Europese competities), toen we ons realiseerden dat het enorm ingewikkeld zou worden om te dealen met alle competities die in zo’n korte tijd moesten worden gespeeld. Het EK zou op 1 juni van start gaan; nationale teams speelden in maart en juni; binnenlandse competities moesten tussen 10 en 13 wedstrijden spelen, afhankelijk van de competitie; binnenlandse bekerwedstrijden hadden twee of drie wedstrijden in het verschiet, halve finales en finales voor de meeste landen; er waren ook 17 Champions League- en 23 Europa League-wedstrijden te spelen; en we hadden de kwalificatierondes van de UEFA-competities van het volgende seizoen, die in juli van start gingen. En we moesten al die wedstrijden samenvoegen zodat ze in een schema pasten dat met meer dan 60% zou worden ingekort. Dat was het moment waarop ik me echt bewust werd van wat ons te wachten stond.

“We moesten 238 wedstrijden opnieuw inplannen in een schema die met meer dan 60% werd ingekort. Toen was ik me echt bewust van waar we tegenaan liepen” – Javier Morente

Actiestrategieën in tijden van onzekerheid

Javier Morente: We moeten tijdens het werken in onzekerheid heel duidelijke strategieën vinden en het proces volgen, want het is heel gemakkelijk om te verdwalen in de hoeveelheid informatie die we hebben. LaLiga heeft daarom sinds het begin van de crisis drie strategieën gevolgd.

1. Hervat de competitie: Om dat te doen, waren er vijf belangrijke punten die we moesten bespreken: het speelschema, de machtigingen van de spelers die met de clubs werkten, de contracten die verlengd moesten worden, het aanpassen van de financiële fair play regels en het ontwikkelen van de te volgen protocollen.

2. Het behandelen van alle positieven: Toen we de competitie van 11 juni tot 23 augustus hervatten, concentreerden we ons op het afronden van de wedstrijd door alle protocollen uit te voeren en alle positieve gevallen te behandelen. We hadden slechts 10 gevallen in het seizoen 2019-2020.

3. Bubbelstrategie en bewustmakingsstrategie: De strategie voor het seizoen 2020-2021 moet totaal anders zijn, omdat de situatie ook anders is. Met de strategie van wat we ‘de voetbalbubbel’ noemen, zorgen we voor de trainingen, de reizen en de wedstrijden van de spelers en de clubs; en de bewustmakingsstrategie is om ook voor de spelers te zorgen wanneer ze niet meer in de bubbel zitten, wanneer ze thuis of buiten het stadion zijn. We hebben ook strategieën om de risico’s op dat specifieke gebied te minimaliseren.

De grootste zorgen op clubniveau

Patricia Rodriguez: De week dat de pandemie werd uitgeroepen in maart en de competitie werd opgeschort, hadden we veel meetings met LaLiga over de situatie en de volgende stappen. Nu, als ik mijn aantekeningen van die data lees, ben ik verbaasd over mezelf, want we hadden niet verwacht dat we meer dan twee weken zouden stoppen. Wat Elche betreft, was onze grootste zorg de gezondheid, omdat we enkele medewerkers hadden die rechtstreeks door Covid waren getroffen. Eén van onze spelers testte positief, dus we besloten de club te sluiten en op afstand te werken. We hebben ook te maken gehad met de financiële situatie. Zo hebben we alle werknemers van de club op verlof gestuurd, hebben we met de spelers onderhandeld over een loonsverlaging en hebben we geprobeerd om de schuldaflossingen te beheren ondanks de daling van het inkomen. We hadden ook de verantwoordelijkheid om onze fans te bedienen en te vermaken terwijl ze thuis waren via onze sociale mediakanalen.

LaLiga

Zorg voor de gezondheid van alle betrokkenen in de competitie, de integriteit van de competitie en de economie van de clubs * Image: LaLiga.

 Voltooi het seizoen voor integriteit

Patricia Rodriguez: LaLiga liet ons weten dat aan drie verplichte principes moest worden voldaan. De eerste was om te zorgen voor de gezondheid van alle betrokkenen in de competitie (spelers, personeel en medewerkers die bij de wedstrijden werken); de tweede was de integriteit van de competitie, waarbij elke vorm van manipulatie moest worden vermeden; en de derde was natuurlijk de economische situatie van de clubs. Wat het laatste principe betreft, moeten we zeggen dat we er erg trots op zijn dat we de competitie met de minste impact op het inkomen zijn, en dit zal goed zijn voor de toekomst, omdat we niet de verliezen hebben geleden die ze in Frankrijk of in de Premier League hebben geleden. We hebben de situatie in het afgelopen en huidige seizoen beter aangepakt dan andere clubs.

“LaLiga liet ons weten dat aan drie verplichte principes moest worden voldaan: zorg voor de gezondheid van alle betrokkenen in de competitie, de integriteit van de competitie en de economie van de clubs” – Patricia Rodriguez

Gesloten gesprekken tussen LaLiga en de clubs

Javier Morente: Het was onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de competitie afgemaakt zou worden, net als dit seizoen, en we hadden een wekelijkse vergadering met ons Raad van Bestuur om de situatie te bespreken naarmate deze vorderde, en om vraagstukken goed te keuren en beslissingen te nemen. Daartoe hebben we van elke club (20 in de Eerste Klasse en 22 in de Tweede Klasse) een persoon aangesteld die verantwoordelijk is voor het toezicht op de correcte toepassing van het protocol. LaLiga is momenteel de enige competitie ter wereld die het gebruik van kleedkamers niet toestaat, of het is zeer beperkt. De kleedkamers kunnen slechts drie minuten voor de wedstrijd en drie minuten erna worden gebruikt om één eenvoudige reden: we denken dat de kleedkamers veruit de grootste bron van infectie zijn binnen de voetbalbubbel. Er is geen enkele andere competitie die hetzelfde doet en deze gesprekken zijn niet gemakkelijk met de clubs, omdat de coaches hun eigen ruimte hebben en de kleedkamers erg belangrijk zijn voor de clubs. We begrijpen dat sommige beslissingen moeilijk zijn, maar we proberen te doen wat het beste is voor de competitie.

“Wij zijn de enige competitie die het gebruik van kleedkamers beperkt tot drie minuten voor en na de wedstrijd, omdat we denken dat binnen de voetbalbubbel de grootste bron van infectie de kleedkamers is” – Javier Morente

LaLiga’s steun aan clubs

Patricia Rodriguez: We hebben de grootste steun van LaLiga gekregen. Er zijn verschillende webinars georganiseerd om ons een waardevolle service te geven met betrekking tot de arbeidsregelgeving, die in de loop van deze maanden in Spanje sterk is veranderd. Ze hebben ons ook geadviseerd over ticketingstrategieën om onze fans te compenseren en ze geven ons de mogelijkheid om financiering te verkrijgen van externe financiële instellingen. Daarnaast hebben we wekelijks bijeenkomsten waarin we onze zorgen en twijfels delen. Het uitspelen van de competitie blijft de grote uitdaging en het doel voor zowel LaLiga als de clubs.

LaLiga

LaLiga organiseert verschillende webinars om clubs te begeleiden tijdens de pandemie * Image:LaLiga.

Drones en statistieken in real time om de ervaring van live wedstrijden te vervangen

Javier Morente: De terugkeer van het publiek naar de stadions is een kwestie die we met de regering bespreken. Maar we proberen andere manieren te vinden om met de fans in contact te komen. We hebben nu drones die de wedstrijden filmen, met toestemming van de regering, de politie en de veiligheidsteams. We zorgen ook voor live statistieken tijdens de wedstrijd. Zo bieden we nu in LaLiga bij sommige hoekschoppen, voordat de speler schiet, het percentage ballen aan dat naar de nabijgelegen paal, het centrum of de tweede paal gaat. Live data is hier om te blijven, niet alleen in het voetbal maar in alle sporten.

“De terugkeer van het publiek naar de stadions is een kwestie die we met de regering bespreken. Als innovatie werken we met drones en bieden we live data aan” – Javier Morente

LaLiga

LaLiga biedt live statistieken aan tijdens wedstrijden * Image: LaLiga.

Patricia Rodriguez: Onze strategie is om onze fans aan te trekken met behulp van de digitalisering. We bieden verschillende content aan zoals video’s, foto’s en het tonen van delen van het stadion die ze niet kennen. We werken ook samen met LaLiga om met de overheid te onderhandelen over de terugkeer van de fans naar de stadions. We hebben nu een zeer vreemde situatie omdat in hetzelfde land de Tweede Divisie B en niet-professionele competities kunnen worden gespeeld met publiek, en ook met andere Europese competities. Ik denk niet dat dit zinvol is.

De relatie met sponsors in Covid-tijden en het verlies van tickets

Patricia Rodríguez: Bij Elche CF zijn we een speciaal geval omdat we gepromoveerd zijn naar de Eerste Divisie, dus we zijn aantrekkelijker dan in de Tweede Divisie, de ‘LaLiga SmartBank’. We zijn niet zo getroffen als andere clubs, want er zijn veel bedrijven in de buurt van Elche, retailbedrijven binnen het economische ecosysteem van Alicante, die bijvoorbeeld hebben geïnvesteerd in de club, op zoek naar uitbreiding van hun zichtbaarheid via LaLiga. In een internationale context zoals we die nu hebben met de tv-rechten, het spelen in de Eerste Divisie en zichtbaar zijn in verschillende landen, is zeer interessant voor dit soort sponsors die hun strategie richten op internationalisering en proberen hun producten in andere landen te verkopen, niet alleen in Spanje. In ons geval is het dus niet zo ingewikkeld geweest als in andere gevallen.

Meer inhoud in deel II op:

– Beheersmodel van LaLiga: economische controle en centralisatie van de televisierechten
– De onzekerheid van het spelen in de Eerste of Tweede Divisie in financiële termen
– De grote uitdagingen van nu af aan
– LaLiga’s digitale strategie om te innoveren in de betrokkenheid van de fans
– Nieuwe app: spelers als model voor Covid-bewustzijn
– De internationaliseringsstrategie van LaLiga
– Het plan om niet zo afhankelijk te zijn van de omroepen

Football Industry Trends.

LaLiga Case Study: The Making of a Global Brand

Het programma Football Industry Trends. LaLiga Case Study: The Making of a Global Brand stelt je in staat om inzicht te verkrijgen in de huidige voetbalindustrie aan de hand van het nieuwe managementmodel van LaLiga: transformatie, internationale merkstrategie (bereik, inhoud en publiek) en het belang van de sociale component door één van de meeste competitieve en grootste organisaties ter wereld.

Leer meer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *