Twee studenten van de Master in Sport Management bedachten Moofy, een initiatief dat de hele schoolklas laat bewegen op elk gewenst moment
Recente onderzoeken tonen aan dat er een verband is tussen concentratievermogen, leerresultaten en fysieke activiteit. Ook voormalig basisschooldirecteur Michiel de Bruijn is hiervan overtuigd. Samen met Neda Mutabdzija, die een financiële achtergrond heeft, hebben ze Moofy opgericht: een online platform met een groot aanbod van video’s met beweegactiviteiten voor kinderen van de basisschool.
“Het idee voor Moofy is ontstaan vanuit mijn onderwijshart en mijn passie voor sport,” zegt De Bruijn. “Omdat we tijdens de Master in Sport Management aan het Johan Cruyff Institute een Business Plan ontwikkelden, kon ik het concreet maken. Allerlei kennis uit de Master heeft geholpen bij de oprichting van Moofy: van strategisch management, tot marketing en financiën. De kracht van deze Master is dat je de theorie direct in de praktijk kunt brengen.”
“Omdat basisscholen vooral op de resultaten van taal, rekenen en lezen worden beoordeeld, focussen leerkrachten daar ook op. We moeten niet vergeten een balans te creëren, met momenten van ontspanning en beweging. Via filmpjes van 3 tot 4 minuten biedt Moofy de kinderen de mogelijkheid even te ontladen na een les. Dat stimuleert het concentratievermogen voor de volgende les en is ook nog eens leuk om te doen! Bovendien kan de leerkracht de hele klas laten bewegen op elk gewenst moment, zonder specifieke voorbereiding en kunnen de Moofy-filmpjes heel gemakkelijk gestart worden via een digitaal schoolbord.”
“We koppelen er ook sport aan. Met een professioneel kickbokser hebben we bijvoorbeeld een filmpje gemaakt waarbij hij boksbewegingen gebruikt. Hij fungeert als rolmodel en uit onze tests blijkt dat, door sport op die manier te verpakken, het de kinderen enorm aanspreekt.”
“We hadden nooit gedacht dat we samen deze weg in zouden gaan, maar het klikt en we vullen elkaar goed aan. We hebben onze ideeën aan medestudenten en docenten kunnen pitchen en dat heeft het Moofy-plan verder versterkt. Bovendien hebben we in onderwijsadviesbureau CEDIN een samenwerkingspartner gevonden die in het concept gelooft, ons financieel ondersteunt en betrokken is bij de startup. CEDIN ondersteunt verschillende innovatieve ideeën op dit moment. Door deze nieuwe manier van werken ontstaan er prachtige mogelijkheden en producten die passen bij de manier waarop CEDIN en Moofy het onderwijs leuker en afwisselender willen maken.“
Wat wij in deze start-up fase vooral hebben geleerd, is dat het nuttig is om een back-up plan te hebben, naast Moofy. Wij raden startende ondernemers aan om andere activiteiten ernaast te hebben. Als het niet lukt, heb je altijd andere mogelijkheden achter de hand. Binnenkort zal de basisversie van Moofy op de markt komen. Uiteraard hopen wij dat het een succes gaat worden, hoewel wij er alle vertrouwen in hebben want het basisconcept staat als een huis. Wat ons betreft staat niets in de weg om kinderen meer te laten bewegen tijdens de schooldag en een gezonde balans te creëren tussen inspanning en ontspanning!
Gerelateerde studieprogramma’s
Het Johan Cruyff Institute biedt een verrijkende leeromgeving met leermiddelen die gebaseerd zijn op interactief leren. We streven naar een mix van studenten uit de sport- en zakenwereld en maken het voor studenten mogelijk hun unieke ervaringen te delen en veel van elkaar te leren. Studenten worden uitgedaagd om actief deel te nemen aan creatieve uitdagingen die inzet, betrokkenheid en intuïtief denken vereisen. Informeer vrijblijvend naar onze Masters:
Goedemiddag
Ik heb op de NOT een folder meegenomen en ik zou graag in de maand februari een proeflicentie willen. we gaan volgende week starten met een projectweek over gezond gedrag en bewegen en we willen heel graag Moofy uitproberen
Beste Hanneke, we hebben je bericht doorgestuurd naar Michiel en Neda. Ik ga ervan uit dat zij je van antwoord zullen voorzien – Dick Scholten, Johan Cruyff Institute