Algemene gegevens

  • Diploma: Diploma ‘Sponsorship 360: International Sport Marketing and Sponsorship van het Johan Cruyff Institute
  • Duur: Twee weekenden
  • Start: April 10 2021
  • Rooster:

    2 weekends (30 hours, excluding preparation for lessons and 1 written assignment)
    - Weekend 1 (Amsterdam): Saturday and Sunday: April 10 and 11, 2021
    - Weekend 2 (London): Friday, Saturday and Sunday: April 23, 24 and 25, 2021

  • Locatie:

    Sessies vinden plaats op het Johan Cruyff Institute in Amsterdam en op verschillende locaties in Londen.

  • Modaliteit: On Campus
  • Taal: Engels
  • Prijs: 2,450.- Euro (exclusief reiskosten)
  • Betalingsmogelijkheden: Betaling in termijnen mogelijk
  • Speciale voorwaarden: Korting voor alumni and leden van gerelateerde organisaties.
  • Aanmelden: Registreren mogelijk tot de start van het programma. Beperkt aantal plaatsen beschikbaar.

Het programma kan onderhevig zijn aan veranderingen.
De instelling behoudt zich het recht voor de editie van het programma te annuleren indien het minimum aantal deelnemers niet bereikt wordt.

introductie

“Als ik had gewild dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd” – Johan Cruijff

Hoe vaak legt iemand je iets uit, maar kost het moeite om te begrijpen hoe het precies in de praktijk werkt? In de razendsnel veranderende wereld van de marketing en sponsoring moeten professionele marketeers continu op hun intuïtie afgaan en die combineren met hun ervaring en capaciteit om vooruit te denken. Dit waren de kwaliteiten die Johan Cruijff zo duidelijk kenmerkten in zijn carrière als speler, manager en coach.

Doelstellingen

Het programma Sponsorship 360: International Sport Marketing and Sponsorship is bedoeld om deelnemers kennis te bieden om sponsoring in te zetten als een krachtig middel binnen de marketingmix om merk-, business- en sociale doelstellingen te bereiken. Deelnemers definiëren en ontwikkelen activeringsconcepten voor sponsoring en strategische plannen voor sponsors (merken), rechtseigenaren, bureaus en sportorganisaties om de omzet, tevredenheid en loyaliteit van partners, leveranciers, fans en deelnemers te vergroten.

LEERRESULTATEN

  • Analyseren van de sponsormarkt en haar plaats binnen de sportmarketing vanuit een strategisch en zakelijk perspectief in een sportbusiness context.
  • Identificeren van nieuwe marktkansen dankzij de benodigde kennis van de belangrijkste stakeholders, marktsegmentatie en het bereiken van specifieke consumenten en cliënten.
  • Toepassen van innovatieve werkwijzes en modellen voor strategieën voor sponsoractivatie, packaging en prijsstrategieën om een maximaal resultaat te verkrijgen.
  • Toepassen van efficiënte planning- en projectmanagement-technieken met het oog op succesvolle activering van sponsorprogramma’s met partners.
  • Creëren van een sterk merk via gebruik van inhoud, data en storytelling (verhaal neerzetten) teneinde medewerkers, partners, klanten en/of sportfans bij het merk te betrekken.
  • Loopbaanontwikkeling en job hunting in sponsorship en sport business.

De inhoud kan direct toegepast worden in lopende projecten en zal helpen het merk, evenementen, clubs, sporters en sportorganisaties te versterken, dankzij toepassing van sponsoring als strategisch marketingmiddel.

Net als in de sport zullen er ‘winnaars’ en ‘verliezers’ zijn, maar iedereen zal nieuwe kennis opsteken!

Voor wie

We stimuleren deelname van studenten met uiteenlopende achtergronden en interesses die beschikken over één van de volgende profielen:

  • Sportmarketing professionals die op zoek zijn naar nieuwe kennis over sponsoring, sponsoractivatie en -management
  • Recent afgestudeerden in marketing die zich willen specialiseren in sponsoring
  • Managers van merken, evenementen, sportorganisaties en sponsors die op zoek zijn naar een meer strategische aanpak van sponsoring
  • Personen die een loopbaan ambiëren in sportmarketing, gespecialiseerd in sportsponsoring

TOELATINGSEISEN
We zijn op zoek naar deelnemers met deze profielen:

  • Professionals met drie tot vijf jaar werkervaring
  • Professionals met een achtergrond in (sport)management en/of -marketing

TOELATINGSPROCEDURE

  • Vul het inschrijvingsformulier in als je dit programma wilt volgen.
  • De toelatingscommissie besluit over je toelating. De procedure kan een persoonlijk gesprek met de academisch directeur inhouden.
  • Toegelaten deelnemers worden per e-mail op de hoogte gebracht, waarbij we de informatie verstrekken over de vervolgstappen van het toelatingsproces.

Programma

Het programma Sponsorship 360: International Sport Marketing and Sponsorship is een combinatie van colleges en opdrachten met gastsprekers op het Institute en externe lessen en bezoeken aan organisaties die actief zijn in sportmarketing en sponsoring en hun expertise en kennis delen.

Het programma bestaat uit zes modules die gedurende de twee weekenden in het programma behandeld worden. In Amsterdam zal er vooral aandacht zijn voor de meer theoretische onderwerpen, cases en groepsopdrachten. In Londen zal er meer focus liggen op de praktijk, die tot leven komt dankzij on-site bezoeken aan actuele sportorganisaties, locaties en evenementen.

  • Marktoriëntatie: Sponsoring & sportmarketing
    Mensen: Key stakeholders in sponsoring business
  • Segmentatie & doelgroepen: Identificeren van de gebruiker
    Productontwikkeling: Definitie en ontwikkeling sponsoring activa
  • Packaging & prijsbepaling: Voorbereiden van sponsoringprogramma’s voor partners
  • Uitvoering: Activatie en levering sponsoringprogramma’s
  • Storytelling: Bouwen aan een sterk merk via content en data
  • Meten: Media- en marktonderzoek

Leermodel

We zoeken de praktijk op en bestuderen sponsoring in actie als onderdeel van de leerervaring die het Johan Cruyff Institute biedt. Elke sessie is een combinatie van theorie en praktische cases, geselecteerd studiemateriaal en presentaties van professionals die actief zijn in sponsoring.

GEEN AANWEZIGEN. ALLEEN DEELNEMERS
Door het uitdagende programma Sponsorship 360: International Sport Marketing and Sponsorship ga je nadenken over sponsoring als marketinginstrument. In plaats van 50 of 60 mensen uit te nodigen als voor een conferentie, houden we het aantal deelnemers beperkt tot 20, waardoor een productievere leeromgeving wordt gecreëerd.

Als deelnemer voeg je je bij teamgenoten en dankzij samenwerking leren jullie elkaar kennen, waardoor je ook van elkaar leert. Door een combinatie van individuele taken, simulaties en groepsoefeningen leer je kritische beslissingen te nemen, waardoor jij in staat bent je als sponsorprofessional (verder) te ontwikkelen.

ONZE INPUT. JOUW OUTPUT
De student staat centraal in alles wat we onderwijzen, leren en delen bij het Johan Cruyff Institute. We helpen deelnemers hun output te maximaliseren om de resultaten te creëren waarnaar ze op zoek zijn. Dit zijn enkele van onze uitgangspunten:

  • Iedereen draagt bij. We verwachten van alle deelnemers dat ze actief deelnemen en bijdragen aan het leerproces. Er bestaat hierbij geen hiërarchie of andere obstakels
  • Diversiteit in de groep. We streven bewust naar verschillende deelnemers uit de sport en uit het bedrijfsleven om zo een variëteit aan culturen te krijgen wat het leerproces verrijkt
  • Professionele ervaring. Onze studiecoaches en gastsprekers brengen jarenlange praktijkervaring in doordat zij werken in de sport, het bedrijfsleven en sponsoring
  • Competitief leren. Net als in de sport zoeken we de gezonde competitie tussen deelnemers om de output voor iedereen te maximaliseren
  • Verwacht het onverwachte. Degene die niet voorbereid is op het onverwachte, is in de sponsoring niet voorbereid op ontwikkeling
  • Persoonlijk en fun. Wij zijn van mening dat het bij leren niet alleen om hard werken gaat, maar dat het ook leuk moet zijn. Daarom maken we van elke sessie een bijzondere ervaring zodat de deelnemers genieten bij wat ze doen, zowel individueel als collectief

Docententeam

Richard Denton - Docent Master in Sport Management - Johan Cruyff Institute
Richard Denton ­Richard Denton is verantwoordelijk voor de uitvoering van het programma.Hij is sinds 2012 als docent aan het Johan Cruyff Institute verbonden in verschillende programma’s in Amsterdam, Barcelona en online.
Richard is de academische directeur van de Master in Sport Management bij Johan Cruyff Institute Amsterdam. Hij werkt sinds 1989 in de sportmarketing en entertainment business. Hij werkte voor internationale merken zoals Canon, Philips, Omega, ABN Amro, Heineken en Unilever en voor vele sportevenementen waaronder de FIFA World Cup, UEFA Champions League, Formule 1, Volvo Ocean Race, PGA Europese Golftour, Ryder Cup, Wimbledon, Roland Garros en de Olympische Spelen. Denton was van november 2009 tot september 2015 directeur van één van de leidende sportmarketing bureaus in nederland, trefpunt-prism en is sponsoring- en partnerschapmanager van voetbalclub Vitesse in Arnhem.
Mark Bogaerts - Speaker Sponsorship 360 - Johan Cruyff Institute
Mark Bogaerts ­Director Brand and Sponsorship Europe/UK
TCS
Floris Weisz - Speaker Sponsorship 360 - Johan Cruyff Institute
Floris Weisz ­Sport Media Expert
Peter Daire - Speaker Sponsorship 360 - Johan Cruyff Institute
Peter Daire ­Founder and Director
Sports Collective Agency
Sebastiaan Westerhout - Speaker Sponsorship 360 - Johan Cruyff Institute
Sebastiaan Westerhout ­Sponsorship Consultant
Breitling
Richard Rusling - Speaker Sponsorship 360 - Johan Cruyff Institute
Richard Rusling Creative Director and Brand Specialist
Sandra Greer - Speaker Sponsorship 360 - Johan Cruyff Institute
Sandra Greer ­Head of Insight
MKTG

Studentenservice

ALUMNI EN NETWERKEN
Er zijn inmiddels honderden alumni die aan het Johan Cruyff Institute in Amsterdam zijn afgestudeerd, en honderden aan de Masteredities elders ter wereld (on campus op het Johan Cruyff Institute Barcelona en via de online edities in het Engels en Spaans), werkzaam in verschillende functies in en buiten de internationale sportwereld.

Het netwerk van het Johan Cruyff Institute biedt de mogelijkheid om contact te leggen met andere studenten, alumni en leden van ons internationale netwerk, die allemaal een passie voor sport delen en graag bereid zijn hun professionele expertise en ervaringen te delen. Wij stimuleren en faciliteren dit ‘levenslang leren’-concept. De alumni-gemeenschap is in die zin een netwerk van persoonlijke en professionele relaties, en de invloed in de sport en het bedrijfsleven breidt zich met iedere editie van de Masteropleiding verder uit.

CAREER SERVICES
Het Johan Cruyff Institute heeft een samenwerking met GlobalSportJobs. We vormen een schakel tussen potentiële sollicitanten en de nationale – en internationale sportindustrie. Meerdere sportorganisaties met openstaande vacatures richten zich tot het Johan Cruyff Institute als zij op zoek zijn naar kandidaten met een “sportmentaliteit”. Het Johan Cruyff Institute selecteert en legt contact met gekwalificeerde kandidaten binnen het netwerk. Bovendien kondigen wij via onze eigen kanalen regelmatig vacatures en nieuwe projecten aan binnen de sport. (zie verder Career Services)

Vraag informatie aan


Alle emails bevatten een afmeld-link.
Je kunt je ten alle tijde afmelden. Zie ons privacybeleid.

Ik ga akkoord met de voorwaarden.